Piloti i kabinsko osoblje iz 41 europske države bune se protiv protiv prijedloga novog europskog Pravilnika o radnom vremenu članova posade zrakoplova. Za putnike to znači da će ih voziti pilot koji radi 22 sata u komadu.
Europska agencija za sigurnost zračnog prometa (EASA) promijenit će niz pravila o radnom vremenu pilota i kabinskog osoblja koja idu nauštrb sigurnosti putnika, a zbog zarade avioprijevoznika.
Zbog toga će se 22. siječnja odvijati vjerojatno najveći prosvjed pilota i kabinskog osoblja u povijesti nazvan "Dead tired" odnosno "Mrtav umoran", izvijestili su sindikati. Pozivaju građane da svojim potpisom na peticiju spriječe novi pravilnik.
Spavanje 'na jedno oko'
"EASA-ina pravila očekuju da pilot prizemni zrakoplov pun putnika nakon što je bio budan više od 22 sata. - To nije sigurnost! Noćno letenje: znanstvenici se jednoglasno slažu da bi takvi letovi trebali biti ograničeni na 10 sati, kako bi se spriječile opasne razine umora. Ali EASA predlaže 11-12 sati – EASA riskira!", navodi se u priopćenju Hrvatskog sindikata prometnih pilota (HSPP).
EASA također želi uvesti i "otvoreno" dežurstvo, što bi značilo da posade mogu biti na pričuvnom dežurstvu za vrijeme kojeg ih se može pozvati na posao u bilo kojem trenutku dana ili noći na puno radno vrijeme. Sindikati diljem Europe smatraju da će to rezultirati poremećajem ritma i kvalitete spavanja. Dopustilo bi se i izbjegavanje striktnih pravila na kombinacijama letova s izravnim utjecajem na ritam spavanja. Ova pravila obavezivala bi sve europske države, pa čak i one koje imaju visoke standarde. To bi, upozoravaju sindikati, dovelo do snižavanja sigurnosnih kriterija u tim zemljama.
Bunt diljem Europe
Europsko udruženje pilota (ECA), koja okuplja preko 38.000 europskih pilota, zato traži od Europske komisije, ministara prometa i Europskih parlamentaraca da odbiju ovaj prijedlog pravilnika i da ga promjene u set sigurnih pravila, koja će sigurnost putnika staviti ispred komercijalnog interesa zrakoplovnih prijevoznika.
"Posade od Portugala do Finske, od Islanda do Cipra uglavnom će održati prosvjedne skupove na većim europskim aerodromima i pred EU parlamentom. Prosvjedni skupovi za sada su najavljeni u Reykjaviku, Parizu, Amsterdamu, Brusselsu, Luxemburgu, Frankfurtu, Beču, Varšavi, Helsinkiju, Madridu, Barceloni, Milanu, Rimu, Veroni, Cagliariju, Sofiji i Larnaci, vjerojatno i u Stockholmu", navodi sindikat hrvatskih pilota.
U Londonu će predstavnici pilota uručiti iscrpnu znanstvenu analizu premijeru i zrakoplovnim vlastima, a na nekoliko mjesta u gradu održavati će se informativne projekcije i skupovi.
Promotivni bedževi - da, ali ne oni koji promiču sigurnost
Ipak, u Hrvatskoj i u Portugalu piloti neće izlaziti na ulice zbog ekonomske krize. Hrvatski piloti i kabinsko osoblje su odlučili podršku iskazati na najmanji mogući simboličan način, dijeljenjem informativnih letaka i nošenjem bedževa podrške.
"Svjesni smo da je za uspjeh plana restrukturiranja Croatia Airlinesa potreban partnerski odnos pilota i kabinskog osoblja s upravom. Nastavak unutarnjeg konflikta, kojem smo svjedočili proteklih godina, siguran je put u propast u kojem će obje strane biti poražene, a nitko neće biti pobjednik", stoji u priopćenju HSPP i Sindikata kabinskog osoblja zrakoplova.
Upravo stoga, navode, začuđuje da je Croatia Airlines zabranio nošenje bedževa podrške na uniformi. Kao razlog navedeno je da "izgled uniforme ne predviđa isto".
"Zanimljivo je da su u prošlosti posadama od strane kompanije dijeljeni bedževi za uniformu reklamnog karaktera ('15 godina Star Alliancea', zlatni aviončići i slično), ali bedž na kojem piše 'Letite sigurno – umor je opasan' nije dobrodošao", navode sindikati. Dodaju da je posadama koje će dijeliti letke zabranjeno i da jasno pokažu koga predstavljaju nošenjem uniforme.
Svrha nije bio sukob
"Svrha i namjera nije konfrontacija niti s poslodavcem, niti s nacionalnom agencijom. Sudjelovanjem u ovom prosvjedu pokazujemo da nam je stalo do visokih standarda sigurnosti, što je za ugled Croatia Airlines kao tvrtke samo pozitivno!", ističu sindikati.