Uvode se stroža pravila za prodaju cigareta

Industrija duhana je zaprepaštena: EU namjerava uvesti stroža pravila za prodaju cigareta, kako bi se zaštitili potrošači.

19.12.2012.
9:40
VOYO logo

"Zamislite da se svakog dana sruši jedan Jumbo-jet s 300 putnika. Pa nitko više ne bi ušao u neki avion", kaže Martina Pötschke-Langer iz njemačkog Centra za istraživanje raka. Prema navodima te ustanove godišnje u Njemačkoj umire 110.000 ljudi od posljedica korištenja duhana. Ali do sada ta činjenica nije pušače uspjela odvratiti od cigareta: "Potencijal za stvaranje ovisnosti je naprosto suviše velik", objašnjava Pötschke-Langer. U Njemačkoj redovito puši četvrtina odraslih osoba, dok su u nekim drugim zemljama te kvote još daleko više: u Koreji, Rusiji ili Bangladešu redovito puši više od polovice stanovnika.

U Njemačkoj je pušenje već godinama tema koja izaziva burne rasprave. O zabrani pušenja u barovima i javnim zgradama se vode žustre diskusije pristalica i protivnika i regulativa nije u svim njemačkim saveznim zemljama jedinstvena. A ovih dana je najavljena nova ideja koja će dodatno uzburkati duhove: Povjerenstvo Europske komisije za zdravstvo i zaštitu potrošača je najavilo nove smjernice o konzumiranju duhana, piše Deutsche Welle. Najveća novina: na kutijama cigareta bi ubuduće trebale biti objavljivane šokirajuće fotografije koje jasno pokazuju štetu po zdravlje koju izaziva pušenje. Najčešće se tu radi o raku pluća, kroničnim oboljenjima pluća i oboljenjima krvnog sustava koja mogu dovesti do infarkta ili moždanog udara.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Fotografije su efikasne

U Australiji, Kanadi i Brazilu su takve slike na kutijama cigareta već obavezne. Tako bi primjerice tekst "Pušenje izaziva rak usne šupljine" bio ubuduće popraćen fotografijom jednog čovjeka oboljelog od te bolesti. Do sada je u Njemačkoj bila obaveza da se na kutijama cigareta samo otisne čisto tekstualno upozorenje, primjerice "Pušenje ubija".

To su velike promjene", kritizira ovu inicijativu Dirk Pangritz iz Njemačke udruge proizvođača cigareta" (DZV). Novim se odredbama predviđa da ubuduće 75 posto kutije cigareta bude rezervirano za slikovno i tekstualno upozorenje o štetnosti pušenja. "Za logo marke proizvođača tu ne ostaje baš puno mjesta", žali se Pangritz. On smatra da ovi planovi "nisu održivi". Ukoliko te smjernice Europske komisije budu prihvaćene tvornica duhana Reemtsma već je najavila da će poduzeti pravne korake kako bi ih osporila.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Polovica pušača umire od posljedica pušenja

U Njemačkoj se posljednjih godina bilježi kod mladih ljudi trend sve manjeg broja pušača, potvrđuje Pötschke-Langer. Ali to je istovremeno i ciljna grupa od koje industrija duhana najviše očekuje. Ankete do sada provedene u Australiji i Kanadi pokazuju da devetoro od desetoro mladih želi takve jake i jasne poruke na kutijama cigareta. "I u Njemačkoj većina to želi", tvrdi Pötschke-Langer.

Ali duhan nije jedini proizvod koji ima negativne posljedice po zdravlje. I pretjerana potrošnja šećera može biti štetna. Zbog toga Dirk Pangritz smatra da između industrije koju on zastupa i drugih proizvođača nema velike razlike: "Zamislite da se sve vrste limunade, u što pripada i Coca-Cola, smiju prodavati samo u jednoj vrsti ambalaže. To bi faktički značilo kraj marke", kaže Pangritz. Pötschke-Langer upozorava međutim da taj argument nije na mjestu. "Duhan ima nešto sasvim posebno, što ga razlikuje od drugih proizvoda: polovica svih pušača umire od posljedica pušenja. To ne postoji ni kod jednog drugog proizvoda.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
fnc 20
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo