A upravo je pitanje kršenja zračnog prostora ključno. Turska tvrdi da se ima pravo braniti te da je upozorila ruske pilote da krše njen suverenitet, a Rusija, naravno tvrdi suprotno, da nije bilo upozorenja te da avion nije ušao u turski prostor već da je letio nad Sirijom.
Rusija je Turskoj uvela oštre sankcije koje će poprilično naštetiti turskom proračunu, te je pojačala svoje snage u i oko Sirije i zaprijetila da će uništiti svaku metu koja joj bude predstavljala prijetnju.
I dok traje međunarodna svađa oko toga tko je u pravu i što se stvarno dogodilo, dvojica astrofizičara s belgijskog sveučilišta KU Leuven, Tom van Doorsslaere i Giovanni Lapenta primijenili su jednostavne Newtonove zakone mehanike i pokazali da nijedna od dvije zemlje ne može biti u pravu. Odnosno, šokantno, da obje lažu.
Belgijski znanstvenici odlučili su pregledati video snimke kako bi utvrdili čije su tvrdnje bliže istini, prenosi Motherboard.vice.com.
Turske tvrdnje
Kada je ruski lovac pogođen, počeo je padati na zemlju. Pad je trajao 30 sekundi prije nego je udario. Uz pretpostavku da je pilot odmah izgubio kontrolu nad letjelicom, brzina pada ovisi samo o ubrzanju zbog gravitacije. Znanstvenici su tako izračunali da je avion pogođen na oko 4500 metara visine, što je otprilike u skladu s onim što tvrdi Turska.
Mapa koju je pokazala Turska
Turska nadalje tvrdi da je avion pao osam kilometara od mjesta gdje je pogođen. To znači da je letio brzinom od 980 kilometara na sat, što je sasvim prihvatljiva brzina za takav avion na takvoj visini.
Turski dužnosnici tvrde da je 17 sekundi letio kroz turski zračni prostor u dužini od dva kilometra. Međutim, pri toj brzini zrakoplov bi prešao dva kilometra u samo sedam sekundi.
Osim toga, pri toj brzini bi prešao 80 kilometara u pet minuta, zbog čega je tvrdnja turske vojske da je "upozorila ruske pilote 10 puta u pet minuta" krajnje nevjerojatna, 10 upozorenja je nemoguće izgovoriti u sedam sekundi.
Upozorenja su onda mogla biti dana na temelju spekulacije da će avion možda prijeći granicu, jer turska vojska nije mogla znati da će to učiniti.
Ruske tvrdnje
Ruske su tvrdnje o tome što se dogodilo jednako dubiozne, kažu znanstvenici. Mapa koju je Rusija objavila, a na kojoj se navodno vidi da avion nije ušao u turski zračni prostor pokazuje da je u trenutku kada ga je udarila raketa promijenio smjer kretanja za 90 stupnjeva. Dakle, da je skrenuo pod pravim kutom.
"Promjena kursa za 90 stupnjeva moguća je samo ako bi došlo do sudara s objektom koji je višestruko teži ili brži od mlažnjaka", napisali su fizičari na svom blogu.
Dakle, pilot je sam skrenuo zrakoplov što fizičari kažu da pokazuje da, unatoč ruskim tvrdnjama, nije izbjegavao turski teritorij, piše Motherboard.vice.com.
Drugim riječima, obje strane, do neke točke, ne govore istinu.