Europska unija mora brže odgovarati konkurenciji u sektoru prometa, poručili su danas europarlamentarci i zatražili snažniju podršku europskoj automobilskoj industriji u razvoju autonomnih prijevoznih sredstava i nove zakone.
Izvješće nizozemskog europarlamentarca Wim van de Campa, koje uz snažniju financijsku potporu automobilskom sektoru traži i pripremu zakonskog okvira za autonomna vozila, podržalo je 585 zastupnika, 85 je bilo protiv, a 26 suzdržano.
Autonomni automobili opremljeni su senzorima, fotoaparatima, računalima, GPS-om, satelitskim prijemnicima i radarima kratkog dometa te obavljaju sve ili dio zadataka u vožnji.
Nužna inovativnost i brzina
"Europa mora biti inovativna ali i brža. Kina i SAD ne čekaju", ističe pučanin Van de Camp (EPP).
Više zemalja u svijetu brzo se kreće prema stavljanju na tržište samoupravljajućih i povezanih vozila, odnosno vozila opremljenih uređajima za komunikaciju s drugim vozilima ili infrastrukturom putem interneta. Stoga je potrebno osigurati značajna ulaganja u istraživanja i inovacije za razvoj tehnologija i uvođenje potrebne infrastrukture kako bi EU mogao brže odgovarati na razvoje u tom sektoru , ističe neobvezujuća rezolucija.
Sigurnost u prometu i odgovornost
Kao jedan od bitnih razloga za uvođenje autonomnih vozila, Van de Camp je istaknuo sigurnost u prometu. "90 posto nesreća na cestama događa se zbog ljudske greške", rekao je.
No Van de Camp je naglasio kako autonomna mobilnost za sobom nosi i neka neriješena pitanja. "Kada govorimo o nesrećama također trebamo govoriti o odgovornosti. Tko će biti odgovoran ukoliko nesreću uzrokuje autonomno vozilo?", pitao je van de Camp.
U izvješću je naglasak stavljen na ulogu europskih politika i zakonodavstva koje u slučaju autonomne mobilnosti trebaju pokrivati sve oblike vozila, uključujući pomorski prijevoz na kratkim udaljenostima, plovila u kopnenim plovnim putevima, dronove koji prevoze robu te tramvajski prijevoz.
Crne kutije trebaju postati obavezne u autonomnim vozilima kako bi se unaprijedilo istraživanje uzroka nesreća i kako bi se riješilo pitanje odgovornosti, naglašava izvješće.
Psihologija autonomnih vozila
"Još jedna važna stvar je psihologija autonomnih vozila. Jesu li građani spremni prepustiti se potpuno autonomnim vozilima?", dodao je van de Camp.
Takva vozila trebaju poštivati ljudsko dostojanstvo i slobodu izbora, napominje se u izvješću i ističe nužnost donošenja pravila koja štite podatke građana i propisuju posebnu etiku u sektoru autonomne mobilnosti.
Pravila EU-a o zaštiti podataka primjenjuju se i na automatizirani sektor, ali još nisu poduzete mjere kako bi se zajamčila računalna sigurnost i zaštitila automatizirana vozila od cyber napada. Izvješće posebnu važnost daje i razvoju autonomnih vozila dostupnih za bolesne i teže pokretne osobe.
Europarlamentarci su pozdravili komunikaciju Europske komisije “Na putu prema automatiziranoj mobilnosti: strategija EU-a za mobilnost budućnosti” i usmjeravanje EU-a na sektor automatiziranog prometa.
Smjernice EU-a za umjetnu inteligenciju su u izradi a vozila koja pomažu vozačima (prva i druga razina automatizacije) već se nalaze na europskom tržištu.
Potpuno automatizirana vozila nakon 2030.
Samoupravljajuća vozila (treća i četvrta razina) se trenutno testiraju i očekuju se na tržištu između 2020. i 2030., a potpuno automatizirana vozila (peta razina) očekuju se nakon 2030. Prema planu, sva nova vozila bi do 2022. trebala biti umrežena, a tehnologija automatizirane mobilnosti napredovati i proširiti se na sve vrste cestovnog prometa, uključujući komunalna vozila i kamione.
Notis Marias, član kluba Europskih konzervativaca i reformista, upozorio je u raspravi da će uvođenje tehnologije autonomne mobilnosti rezultirati gubitkom radnih mjesta te dodao kako Europska unija u socijalnom smislu mora podržati one koji će uslijed tog prijelaza ostati bez posla.