Novo izvješće o tehnološkom divu Facebooku otkrilo je kako brojni bivši zaposlenici optužuju tvrtku za podržavanje poslovne kulture slične onoj u kultovima. CNBC-ovo istraživanje navodi svjedočenja desetak bivših zaposlenika koji su tvrtku napustili od kraja 2016. do kraja 2018. godine. Očekivano, onii nisu željeli biti imenovani te su anonimno opisali svoja iskustva, prenosi Daily Mail.
Skandali o privatnosti podataka zatresli tehnološkog diva
Bivši zaposlenik opisao je Facebook kao mjesto gdje se obeshrabrivala kritika te su osjećali potrebu da glume sreću dok je oštar sustav evaluacije zaposlenika poticao kratkoročni pristup poslu. Informacije o poslovnoj kulturi tehnološkog diva dolaze nakon što je vrijednost dionica Facebooka doživjela pad od gotovo 30 posto u 2018. godini zbog skandala oko privatnosti podataka korisnika, kao i uloge te društvene mreže u širenju lažnih infomacija.
Bivši zaposlenici rekli su da su usprkos mantri direktorice Sheryl Sandberg - 'budite autentični' - rijetko osjećali podršku da propitkuju poteze vodstva kompanije.
Prisiljeni glumiti sreću
Bivši menadžer kazao je, nakon što je postavio 'teška' pitanja na sastanku o incijativi kompanije, da su on i njegovi nadređeni bili pozvani na red od strane tima koji je vodio program.
"Nikada nisam osjećao da se uistinu potiče 'autentičnost' i pruža podrška konstruktivnoj kritici jer svaki puta kada sam to učinio, uvijek sam zbog toga bio pozvan na red," kazao je bivši menadžer koji je napustio tvrtku početkom 2018. godine.
Drugi bivši zaposlenici rekli su da su bili prisiljeni glumiti sreću u svojem poslu i sudjelovati u timskim aktivnostima poslije radnog vremena.
AFP
Microsoft je odustao zbog kritika
Sustav složenog rangiranja uobičajan je u Silicijskoj dolini te uključuje davanje određenog postoka svakoj od rangirajućih kategorija. A niži postupak u jednoj od kategorija može dovesti do automatskog otkaza.
Microsoft je koristio takav tip ocjenjivanja sve do 2013. godine kada je kompanija odustala od njega zbog velikog broja primjedbi zaposlenika.
Sustav ocjenjivanja
Svaki zaposlenik Facebooka dvaput godišnje dobiva ocjenu: 'redefinirali' (najviša ocjena koju dobije manje od 5 posto zaposlenik(, 'značajno premašuje očekivanja' (oko 10 posto zaposlenika dobije tu ocjenu), 'prelazi očekivanja' (35 posto zaposlenika dobije tu ocjenu), 'ispunjava sve uvjete' (oko 35 do 40 posto zaposlenika dobije tu ocjenu), 'ispunjava većinu uvjeta' (oni koji dobivaju tu ocjenu u opasnosti su da izgube posao i tu ocjenu dobije oko 10 do 15 posto zaposlenika) , 'ispunjava neke' (ova ocjena je izuzetno rijetka i prema svjedočenju većeg broja bivših zaposlenika je jasna indikacija da će zaposlenik izgubiti posao), 'ne ispunjava uvjete' (izuzetno je rijetko dobiti tu ocjenu s obzirom da je većina zaposlenika dobila otkaz prije nego su došli na tu razinu).
Trebala sam balans
Bivšu zaposlenicu koja je prolazila kroz razvod kritizirala je menadžerica jer nije prisustvovala na eventu koji je bio izvan radnog vremena.
"Smanjila mi je ocjenu jer nisam bila prisutna na neobveznim timskim aktivnostima, ali ja nisam mogla prisustvovati jer sam prolazila kroz težak period i trebala sam balans privatnog i poslovnog života", izjavila je bivša zaposlenica.
Facebook tvrdi kako aktivnosti tog tipa nakon radnog vremena nisu obvezne.
Bivši zaposlenici su kazali kako su osjećali pritisak da objavljuju na svojim Facebook profilima pozitivne vijesti o kompaniji, svjesni kako ih svi njihovi kolege promatraju.
AFP
Natjecanje u popularnosti
Dio evaluacijskog procesa u Facebooku su i anonimni izvještaji kolega, za koje bivši zaposlenici tvrde da prisiljavaju da se sprijateljuju kako bi dobili pozitivni osvrt.
"To je pomalo kao natjecanje u popularnosti", istaknuo je jedan menadžer koji je napustio tvrtku u 2017. Naime, ukoliko kolega napiše negativan osvrt, to je anonimno i nije podložno osporavanju.
"Imate nevidljive optužbe protiv sebe i to utječe na vašu ocjenu", naveo je zaposlenik koji je napustio tehnološkog diva u listopadu. "Negativan osvrt može vas proganjati cijelo vrijeme dok radite u Facebooku".
Dugoročni utjecaj
Ocjenjivanje zaposlenika svakog lipnja i prosinca prisiljavalo je zaposlenika da učine što je potrebno kako bi nadmašili očekivanja, što je rezultiralo ostajanjem nakon radnog vremena i zanemarivanjem osobnog života.
Izvještaj sugerira da su poslovna kultura Facebooka, kao i sustav ocjenjivanja zaposlenika, pridonijeli nedavnim skandalima kompanije tako što su poticali nove značajke Facebooka bez da se zna dugoročan utjecaj na iskustvo i privatnost korisnika.
"Ako očekujete promaknuće koje je bazirano na novom proizvodu, tada ćete sigurno učiniti sve da bude gotovo. Inače ćete morati čekati još godinu dana na promaknuće," izjavio je inženjer.