Zbog sve češćih oluja, problemi i u zračnom prometu. Otkazani letovi, turbulencije, a rastu i troškovi za kompanije Kad se usred ljeta pojavi snažna oluja, zrakoplovima je to znak za prizemljenje i otkazivanje leta. Pilot Stjepan Bedić primjećuje promjene.
"Te prognoze, koliko god su kompjuteri jači, često ih uhvati iznenađenje da su oluje jače nego što je trebala biti. Meni se nikad nije događalo prije da je prognoza 'sky clear', a tamo olujni oblak od sto kilometara. To je prije bilo nemoguće. Danas se dešava", objašnjava Bedić.
Svaki poremećaj u zračnom prometu, poput onog prošlog vikenda kad su u Europi otkazne stotine letova, uzrokuje trošak. "Oluje su sve jače, turbulencije sve jače. Mlazne struje su promjenjivog smjera visine i brzine. Turbulencije kod 'škara vjetra' su izraženije i avioni trpe velike strukturalne udare nakon kojeg moraju ići na specijalne preglede", govori Josip Milošević, zrakoplovni stručnjak.
"Za aviokompaniju to znači dodatni trošak, ali sva sreća pa kompanija nije kriva za oluju i ne moramo plaćati kompenzaciju zbog oluje. Ali svaka takva stvar ima i trošak. Jer vi isplanirate avion, posade, a ako posada čeka tri sata da oluja prođe, ona možda po radnom vremenu ne može to odletjeti. Mora imati odmor, smanjuje se iskorištenost aviona, niste putnike odveli gdje trebaju biti imate određenu brigu prema tim putnicima", kaže pilot Bedić.
Zbog turbulencija, neke svjetske aviokompanije mijenjaju protokole za posluživanje hrane. Tako će Korean Air kabinske usluge završavati 40 minuta prije slijetanja umjesto 20. "Turbulencije su postale trajni i rastući problem posljednjih godina. Broj incidenata povezan s njima se udvostručio u prvom tromjesečju 2024. u usporedbi s prvim tromjesečjem 2019", u priopćenju su naveli iz Korean Aira.
"Na vremenske uvjete otpada 75 posto svih kašnjenja. Nisu više kao nekad blagi pa čekaš 15 minuta da prođe oblak, nego dva tri sata treba da prođe superćelija oblak ili oluja. Tu će zračni promet trpjeti gubitke zbog kašnjenja i kompenzacije troškova putnicima. Nepredvidivo je koliko će toga još biti ovo ljeto", opominje Milošević. Bedić ima savjet za putnike: "Vežite se, i kada je znak vezanja isključen, jer neke turbulencije možeš predvidjeti, vidiš oblak zaobiđeš ga, ali neke ne možeš predvidjeti."
Zbog različitih razloga otkazanih letova ima i kod Croatia Airlinesa. Iz domaćeg avioprijevoznika nam kazali kako posljednjih godina nisu zaprimili nikakve odštetne zahtjeve koji su povezani s turbulencijama.