Prvi veliki val turističkog povratka s dalmatinskih otoka u punom je jeku. Osmijeh nakon godišnjeg na Hvaru je tu, ali i kritika.
"Jako skupo. Baš je skupo, ali bilo nam je zabavno. Ipak je vrijedilo, a i to se računa", kaže Nella Canningham iz SAD-a.
Da je na Hvaru skupo čuli su od prijatelja, pa su se na to i pripremili, no neke su visoke cijene poprilično iznenadile.
"Relativno je jeftinije nego u Dubrovniku, ali opet je skupo. Od Hrvatske sam očekivao da će biti jeftinija, ali očito nije. Ipak je to previše", smatra Nenad Debolka iz Novog Zelanda.
Na previsoke cijene, najosjetljiviji su gosti srednje kupovne moći. Takvi su najčešći u manjim sredinama, kojima se, čini se, osim lipanjske smiješi i srpanjska turistička rupa.
"Ti gosti iz susjednih zemalja su gosti srednje kategorije. Da bi mi takvim gostima omogućili ugodan i zadržali ih na boravku ovdje, ne možemo dignuti cijene kao da imamo goste iz Dubrovnika i Splita", tvrdi vlasnica apartmana, Martina Nimac Kalcina.
Na udaru otkazivanja u prvom redu su mali iznajmljivači, no s istim problemom bore se i hotelijeri koji u špici sezone gledaju kako spasiti što se spasiti da.
"Teško je sad tu nekakav mehanizam naći kako bi tome doskočili, jer u principu ako gledamo da je najveći razlog tome cijena, spuštati sad cijenu je nekako nezgodno. Možda evo nekakve akcije koje će baš biti isključivo na nekakav dan ili dodati nekakvu dodatnu vrijednost u biti na tu cijenu sobe, a ne spuštati cijenu smještajne jedinice", objašnjava Davina Ljubičić Đirlić, direktorica hotela.
Za goste iz daleke Kenije, koje smo zatekli na splitskoj Rivi, isti problem.
Uz to što su naučili pokoju našu riječ, čini se da ni njima godišnji odmor u Hrvatskoj nije jeftin.
"Pa, ne baš. Nije kao u ostatku Europe. Prihvatljivo je i dobro je, ali mislim da je više od svega bitno da je isplativo", kaže Auka Gecheo iz Kenije.
No ova sezona čini se nije isplativa iznajmljivačima. Pad prometa i preko dvadeset posto, alarm je za uzbunu.
"Smatram da još uvijek nije kasno, ali strah opravdani postoji i treba se pod hitno reagirati, jer strah me da gubimo te naše goste srednje klase koje smo mi u većini imali. Upravo zbog toga što se ponašamo kao da smo luksuzna destinacija, ali nažalost nismo", poručuje Nimac Kalcina.
Zato bilježimo slabiji rezultat, slabiju popunjenost, otkaze rezervacija, stagnaciju i lošiji ulaz u glavnu sezonu. Pod pritiskom konkurencije i uz visoke cijene, polako ostajemo bez dobrog dijela europskog tržišta koje čine većinu turističkog prometa u Hrvatskoj.