Njemačka policija našla je u stanu kopilota AndreasaLubitza, vjerojatnog krivca za pad zrakoplova Germanwingsa u francuskim Alpama, tragove koji potvrđuju da je bolovao od neke "psihološke bolesti", objavilo je dnevnik Der Spiegel.
Dokumenti nađeni u njegovoj kući pokazuju da je Lubitz od svojih šefova skrivao da je bolestan.
Tužitelji su izjavili da su, između ostalog, pronašli poderanu potvrdu o bolovanju, na kojem je Lubitz trebao biti i na dan tragedije.
"Medicinski dokumenti upućuju na bolest i odgovarajuće liječenje", dodali su, prenosi New York Times.
Sveučilišna klinika iz Düsseldorfa, u kojoj je Lubitz posljednji
put bio prije samo dva tjedna, priopćila je kako je istina da je
on bio njihov pacijent, no negirala je navode kako je liječen od
depresije. Klinika je odbila iznijeti detalje i reći od čega se
točno Lubitz liječio jer štite pravo na privatnost
pacijenta.
Iz klinike poručuju kako su svu Lubitzovnu medicinsku
dokumentaciju proslijedili istražiteljima.
Tijekom pretresa kuće nije pronađeno oproštajno pismo, kao ni išta što bi upućivalo na političke ili religijske motive za njegov čin.
Njemački mediji u petak pišu da je Lubitz patio od teške depresije prije šest godina. Otada je odlazio na redovite kontrole, otkriva u njemački Bild koji je imao pristup službenim dokumentima.
Prošao je kroz "tešku epizodu depresije" 2009. te je podvrgnut psihijatrijskom liječenju, tvrdi dnevnik koji je uspio pregledati dokumente njemačke uprave za nadzor zračnog prometa (LBA).
Otad je mladić bio pod "posebnom i redovitom medicinskom" kontrolom, nastavlja Bild koji tvrdi da je te informacije LBA-u prenijela Lufthansa, vlasnica Germanwingsa.
Britanski Daily Mailprenosi kako je Lubitz nekoliko tjedana prije tragedije prekinuo s djevojkom. Navodno su bili zaručeni, a nagodinu su se trebali vjenčati.
Nakon pauze zbog problema s depresijom prošao je sve psihološke testove koji su pokazali da je sposoban za letenje.
"Njegove letačke sposobnosti su bile bez greške. Bio je sposoban letjeti bez ikakvih ograničenja", rekao je u četvrtak izvršni direktor Lufthanse CarstenSpohr.
Ipak, Lubitz je nastavio primati psihološku pomoć sve do ovotjednog pada.
Njemačka je policija potvrdila da je iz Lubitzeve obiteljske kuće u Montabauru i stana u Dusseldorfu izuzela nekoliko kutija sa stvarima i računalo, ali nije potvrdila pisanje medija.
"Prilikom pretrage stana kopilota naišli smo na tragove. Radi se o različitim predmetima i papirima", izjavio je glasnogovornik policije u Duesseldorfu MarcelFiebig.
"Vidjet ćemo hoće li ti tragovi na kraju dovesti do dokaza. Proučit ćemo sve to", istaknuo je. Svakako nije pronađeno nikakvo oproštajno pismo.
Nema jamstva da će se spriječiti suicid
Piloti i psiholozi upozoravaju da nema načina da se potpuno osigura da pilot ili kopilot neće počiniti suicid upravljajući zrakoplovom.
Međunarodna organizacija za civilno zrakoplovstvo (ICAO), tijelo UN-a koje propisuje globalne standarde u avijaciji, preporučuje da netko s depresijom ne bi smio pilotirati zrakoplovom.
Neke zrakoplovne tvrtke imaju vrlo rigorozne medicinske preglede koje uključuju i česta psihološka testiranja. Osoblje ima i pravo na povjerljivu psihološku pomoć. To nije uvijek dovoljno, tvrde piloti i analitičari.
"Ljudi su u strahu da će izgubiti posao ako sami prijave psihološki problem", kaže profesorica psihijatrije na njujorškom CornelluGailSaltz.
Iskusni kapetan iz jedne azijske kompanije dodaje: "Pitaju vas za mentalno zdravlje, za događaje koji vas mogu psihološki poremetiti. Ali tko bi dobrovoljno priznao nešto što ga može suspendirati s posla? Ja ne bih", rekao je Reutersu.
Pilote se ohrabruje da prijave ako kod kolega tijekom obuke ili letenja primijete nešto sumnjivo. Ali to je osjetljivo pitanje. "Želite li vi raditi u uredu u kojem vas kolege špijuniraju? Zato se to rijetko prijavljuje", dodaje taj kapetan. "Svi imaju probleme i neki se s njima nose bolje od drugih. Neće svatko riješavati svoj problem tako da avion zabije u planinu. To su ekstremne reakcije i ne možete ih predvidjeti".
David Powell, specijalist za "medicinu letenja" s Novog Zelanda, rekao da je u samo 10 slučajeva zrakoplovnih nesreća u svijetu u posljednjih 20 godina razlog bio neki zdravstveni problem. "Možete li sa sigurnošću zajamčiti da pilot nikada neće iznenada, namjerno srušiti zrakoplov? Pilote se često podvrgava detaljnim pregledima, ali nemoguće je potpuno predvidjeti ponašanje ljudskog bića", naglašava.
Klinički psiholog TonyCatanese sa sveučilišta u Melbourneu podržava ideju nekih kompanija o tome da uvijek dvije osobe moraju biti u kokpitu. "Najučinkovitija tehnika prevencije suicida glasi - nikad ne ostavljajte osobu samu", naglasio je.
Nastavljena potraga
U petak, četvrti dan u nizu, nastavljena je potraga blizu sela Seynes-les-Alpes, desetak kilometara udaljena od zone pada A320.
Istražitelji prvenstveno nastoje naći drugu crnu kutiju i identificirati što je brže moguće tijela evakuirana s planine.
Na lice mjesta uputit će se četiri helikoptera, umjesto dosadašnjih pet, s 37 spasilaca i 11 forenzičara.