Hrvatski film između Maršala i zatvora

Četverodnevna tradicionalna smotra nacionalne kinematografije započela je u četvrtak ujutro u dvorani Istarskoga narodnog kazališta

28.7.2000.
17:38
VOYO logo
VOYO logo

Festival je započeo projekcijom filma ťMaršalŤ, poznatog publici i kritičarima koji je distribuiran u kinima krajem prošle godine, a u međuvremenu je dobio i značajna priznanja na festivalima u Berlinu i Karlovym Varyma. Drugi film na rasporedu bio je ťJe li jasno, prijatelju?Ť, debitantsko ostvarenje Dejana Aćimovića, glumca koji je oštro i hrabro krenuo u redateljske vode.

Boleslaw Michalek, pokojni filmski kritičar iz Poljske, jedan od najuglednijih članova Fiprescija, napisao je svojedobno kako je za uspjeh jednog filma najvažnije da ispuni tri uvjeta: da ima dobre filmske kritike, zapažen odjek kod publike i međunarodni uspjeh i priznanja.
Film ťMaršalŤ Vinka Brešana ispunio je sva tri uvjeta, jer kritike su doista bile hvalospjevne, publika je išla u kina više nego inače, a sa sto tisuća gledatelja ťMaršalŤ je rušio prošlogodišnje rekorde kinodvorana.

I napokon, nagrada Wolfgang Staudte u Berlinu, u sklopu programa Forum mladih, i u Karlovym Varyma, Kristalni globus za režiju u službenoj konkurenciji, samo su potvrda svega toga. Vinko Brešan uspio je i u onom najtežem zadatku filmskog redatelja, nadmašiti samog sebe drugim filmom jer obično kažu kako je drugi film najteži ispit i prva prava provjera znanja, umijeća i sposobnosti redatelja. Nakon velikog uspjeha s ratnom komedijom ťKako je počeo rat na mom otokuŤ nastalom u skučenim produkcijskim uvjetima, Brešan je svojim drugim filmom pokazao i dokazao definitivnu autorsku zrelost u najtežem žanru, komediji, nadograđujući ga svojim sada već prepoznatljivim češko-mediteranskim stilom ironiziranja stanja u maloj otočkoj sredini. Njegovo razračunavanje s duhovima prošlosti i velikim mitovima izaziva neminovne posljedice u sadašnjosti, budeći u pojedincima (ne)očekivane sklonosti prevrtljivosti, isključivosti, gluposti, pohlepe, sa svim grotesknostima prepoznatljive svakodnevnosti. Iščitavanje ťMaršalaŤ u svijetu gotovo je identično kao i kod nas, možda u nekim dijelovima čak efektnije, jer tamošnja publika doista neopterećena duhovima prošlosti doživljava cijeli film kao metaforičnu oznaku komunizma koji se gubi se u nepovrat unatoč svim sentimentima i oživljenim, ali kratkotrajnim nostalgičnim strastima.

I dok je kod Brešana ťobračunŤ s prošlošću kroz prepoznatljive probleme sadašnjosti vedar i razigran, gotovo zabavno poigravanje svim našim, njihovim i vašim slabostima, dotle je kod Dejana Aćimovića taj odnos prema prošlosti opor, mračan i beznadan. Njegov debitantski ulazak u kinematografiju filmom ťJe li jasno, prijatelju?Ť drugačiji je jer je preskočio humorni pogled na svijet i oštro krenuo u analizu socijalnog dna jednog preživjelog društva. Njegova metafora je društvo osamdesetih godina (radnja filma događa se u zatvoru između 1982. i 1990. godine). To je već poznata ťškola životaŤ ili ťpedagoška poemaŤ kako od pokvarenjaka, političkih neistomišljenika, pa i slučajnih poštenjaka ostvariti jedno novo ťhumanističkoŤ društvo. Zatvor kod Aćimovića, kao metafora ljudskih sudbina, nosi u sebi prepoznatljivu američku dramaturgiju, ali i poznatu europsku društvenu praksu: upravo su u europskim zatvorima ispekli svoj zanat i svoju sudbinu neki od današnjih političkih lidera država i stranaka, posebno Vaclav Havel u zatvoru na Pankracu i Janos Goncz u mađarskim zatvorima. Da ne spominjemo plejadu političkih zatvorenika u Hrvatskoj (Mesić, Budiša, Gotovac ...).

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Aćimovića su primarno zanimali svi oblici odnosa podređenih i vlasti, bilo da je riječ o odnosima među kažnjenicima te između kažnjenika i zatvorske vlasti, ali isto tako i između čuvara zatvora i vanjske vlasti, što mu je omogućilo drastični prikaz opće moralne i političke manipulacije. Preživio je samo zatvorenik koji je gledao, slušao i šutio, koji nije u zatvoru tražio ni pomoć niti suradnju bilo koga. To je pobjeda individue nad jednoumljem u totalitarnom režimu. Taj mračan i težak film o nestajanju i samouništenju jednog vremena koje je sagorilu u vlastitim slabostima, neuobičajeno je zrelo debitantsko ostvarenje koje je sasvim sigurno prošlo duži put ťautorskog sagorijevanja", a pri tome su mu posebno pomogli i spretno i sretno izabrani kvalitetni suradnici od Andrije Zelmanovića i Gorana Bregovića, do Slobodana Trninića i Suzane Perić, te raznolike glumačke ekipe u kojoj uz gotovo nepoznate Milana Pleštinu i Milivoja Beadera dominira sam Dejan Aćimović, te Rade Šerbedžija u kratkoj, ali efektnoj ulozi ťbeskompromisne lukavosti vlastiŤ.
Branka Sömen/Vjesnik

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
JARAK
NE PROPUSTI!
VOYO logo
Još iz rubrike
Još iz rubrike
Image
OPASNO ZA ŽIVOT /

Pet godina su živjeli s opasnim otpadom, nitko ih nije slušao. Onda se upleo Europol