E-mail menadžeri - revolveraši interneta

Ljudi u koje se pouzdaju internet-kompanije vrijedne milijarde dolara po svemu su izuzetni: njihova je vizija jasna, usredotočenost orlovska, misle brzo, a odluke donose u realnom vremenu

6.7.2000.
2:08
VOYO logo

Nakon što se u samo nekoliko godina pojavio velik broj internet-kompanija čija se vrijednost na burzama mjeri u milijardama, u prvi plan došli su ljudi koji vode te kompanije. To je i logično, jer te kompanije obično nemaju fizičku imovinu, nego web-site i - ljude s novim idejama. U Americi ih već zovu e-CEO i oni vode e-korporacije. U nas bi to bilo e-predsjednik ili e-direktor, ali to ne zvuči osobito dobro s obzirom na to da gotovo i nema takvih ljudi u strukturama gdje ima direktora i predsjednika. Drugi naziv koji se može čuti jest e-mail menadžer.
Njihove su ključne osobine brzina, vizija, vjera i sposobnost uvjeravanja drugih u to što rade. Oni rade na najvećoj mogućoj brzini: ne ostavljaju stvari čak ni za poslije ručka, a kamoli za sutra. Oni će prije pranja zubi pred spavanje pogledati e-mail, ali će to učiniti i nakon pranja zubi. Oni primaju na stotine e-mail poruka dnevno - snalaženje u njima i brzina kojom procjenjuju prioritete doista je zadivljujuća.
E-mail menadžeri vjerojatno nose sve moguće elektroničke uređaje koji postoje: mobilni telefon, pager, palm (ručno računalo), prijenosno računalo... kako bi uvijek bili u vezi. Njihove su odluke brze i često nisu utemeljene na analizama i potpunim podacima, nego na osjećaju i intuiciji. I oni znaju da to može biti opasno, ali im je vrijeme važnije. Često u nekoliko dana dogovaraju poslove vrijedne nekoliko milijuna dolara.
CNET, jedna od najcjenjenijih internet-kompanija, koju vodi Halsey Minor, samo u tri tjedna kupila je tri tvrtke, jer je ZD Net, njihov konkurent, najavio da će izaći na burzu, što je značilo da će prikupiti novac i za nove investicije - preuzimanje kompanija. Tako je Minor obavio posao prije nego što je ZD Net ponudio dionice burzi.
Pacific Century CyberWorks (PCCW) hongkonška je kompanija za izgradnju mreže za pristup internetu preko satelita, koja je samo u osam mjeseci od nastanka vrijedila na burzi oko 21 milijardu dolara, čime je postala jedna od najvećih internet-kompanija u svijetu. Zanimljivo je da je kompaniju osnovao i vodi Richard Li, 33-godišnji sin azijskog tajkuna. ?Mali? je sa 20 i koju godinu dobio lovu da se igra satelitskim televizijama. PCCW nastavlja s nevjerojatnim rastom. Li je još jednom skrenuo pozornost na novu vrstu - ljude čije mozgovne vijuge svakodnevno proizvode nove ideje i šire ih e-mail porukama u nanosekundama po cijelome svijetu. Kad ga je svijet (ili mali dio svijeta) otkrio, njegova je kompanija već vrijedila 20 milijardi dolara!
U ovom poslu ništa nije fizičko. ?Nema atoma, samo bitovi?, kaže Nicholas Negroponte, direktor MIT-ova Media Laba. Sve je u mislima, idejama - većini fizička imovina uopće nije bitna. Poznato je da Yahoo, najposjećeniji site na svijetu s desecima milijuna posjeta mjeseČno, čak ne posjeduje servere, nego ih unajmljuje. Imovina ih ne opterećuje, nisu vezani za nju i mogu poslovati, kako kaže Bill Gates, brzinom misli.
S druge strane, unatoč nedostatku fizičke imovine, vrijednost novih kompanija na burzama je golema: Amazon.com i eBay oko 20, Yahoo 80, AOL 125, Cisco 450 milijardi dolara. Ta vrijednost nema veze s realnom vrijednošću (imovina ili ostvareni prihodi) nego s očekivanjima Wall Streeta i investitora. To je svakako velik izazov za menadžere - kako opravdati očekivanja, ali i razvijati kompaniju u skladu sa svojim vizijama.
Sami menadžeri u internet-biznisu prvom i najvažnijom osobinom smatraju jasnu viziju svoje uloge u internet-ekonomiji. Druga osobina jest stalna usredotočenost na trendove i događaje. Tako je naravno i u tradicionalnoj ekonomiji, ali kad neka proizvođačka tvrtka investira u novu liniju za proizvodnju automobila, onda se zna da je cilj proizvesti i prodati još više automobila. U internet-ekonomiji, koja počiva na idejama uposlenika, promjene su mnogo brže: s promjenom sadržaja sitea mijenja se i strategija, a to je moguće gotovo u jednom danu!
Kevin O?Connor, e-CEO Double Clicka, kaže da oni imaju i dobivaju stotine ideja na dan - strategija je pola odbaciti, a pola prihvatiti. ?Treba imati hrabrosti odbiti poslove vrijedne 10 milijuna dolara koji vam se u tom trenutku ne uklapaju?, izjavio je jednom prilikom Tim Koogle iz Yahooa.
Zanimljivo je da se priličan broj e-menadžera koristi riječju ?evangelizacija? kako bi objasnili ono čime se bave. John Chambers, predsjednik Cisco Systemsa, kaže da pola radnog vremena troši na uvjeravanje ljudi u svoju viziju.
Prije samo nekoliko godina internet u komercijalnom smislu nije postojao. Mnogo je bilo skeptičnih, a malo novca. Postojali su ljudi koji su vjerovali da će ulazak na mrežu za njih biti prolazak ispod duge, i oni su potpuno posvećeni tom poslu i pošto su otkrili zlatni rudnik. Najbolje je što većina vjeruje da je to tek početak.
U jednoj agenciji za lov na kadrove za e-biznis kažu da menadžer za internet-kompaniju treba biti osoba s mogućnošću da vizualizira potpuno drugačiju budućnost od današnjice i da to radi sa strašću. Druga najpoželjnija osobina jest donošenje odluka u realnom vremenu.
Naravno, u nas je vrlo malo takvih primjera. Svojedobno su mladi menadžeri Zagrebačke banke uvjerili svoje nadređene u važnost novih tehnologija i interneta pošto su ih odveli u sobu sa serverom koji zauzima možda četvorni metar i objasnili im da on poslužuje 60 ljudi u minuti. Lako je bilo izračunati koliko poslovnica treba da se usluži isti broj ljudi u istom vremenu. E-mail se sve češće koristi u komunikaciji u našim tvrtkama, ali dolaze i drugi oblici, poput SMS poruka, kojih se, primjerice, samo preko CRONETA pošalje oko 200.000 na dan.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
FNC 20 PROPUŠTENE
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo