Održavanje autocesta HAC plaća oko 60 milijuna kuna mjesečno, i
to sestrinskoj tvrtki HAC-ONC-u.
No, dokument koji posjeduje redakcija RTL-a
Danas dokazuje da mnogi poslovi nisu izvršeni.
Ovo je samo dio plaćenih, a neizvršenih poslova: Popravak
elemenata ograde i opreme protiv zasljepljivanja neizvršeno 100
posto, zamjena stupova vetrikalne signalizacije neizvršeno 77
posto. Stručnjaci su zgroženi.
"Definitivno se radi o velikom nemaru u održavanju u hrvatskim
autocestama", izjavio je prometni vještak GoranHusinec.
Plaćeno je, ali nije odrađeno ni održavanje sustava rasvjete u
tunelima i cestama, vatrodojave i vatrozaštite. Od 40
stavki, njih čak 30 je odrađeno ispod 50 posto.
"Svaka od tih stavki indirektno i direktno utječe na sigurnost
odvijanja prometa, znači baš svaka stavka", dodaje Husinec.
HAC-ONC pak odgovara: Količine su planske vrijednosti temeljem
kojih je utvrđena cijena paušala.
Sve planske vrijednosti se ne izvršavaju jer za istim nema
potrebe, npr. pregled trafostanica izvršen je od ovlaštenih osoba
te nije bilo potrebe za popravcima, odnosno ta stavka nije
realizirana u planiranoj vrijednosti. Međutim, vrijednost nekih
drugih stavaka je premašena jer je za tim postojala operativna
potreba.
Ipak, šef Nezavisnog cestarskog sindikata MijatStanić sve ovo vidi kao rezultat nedopustive
štednje i pretjeranog opreza koji usporava rad na terenu.
"Nakon bivše vlasti i velike pljačke koja se dogodila u HAC-u
novi direktori su čak i pretjerano štedljivi".
Dopis je poslan samo pet dana prije teškog lančanog sudara kod
tunela Krpani. Ista tvrtka odgovorna je i za meteosustav, koji je
po svemu sudeći zakazao u subotu kad se dogodila nesreća.
Ministar prometa to prije dva dana nije htio komentirati.
"Da li ja osjećam odgovornost, prvo zanimljivo pitanje ste mi
postavili, ali do kraja istrage ne želim ništa komentirati",
izjavio je ministar prometa SinišaHajdašDončić 3.
prosinca.
Dva člana Uprave HAC-ONC-a ponudila su ostavke iz moralnih
razloga povezanih s nesrećom. Dokument o neodržavanju govori da
ti razlozi ne moraju biti samo načelne, nego i konkretne
prirode.
Jesu li ostavke prihvaćene i koji su rezultati interne istrage,
iako je obećao, HAC još nije objavio. Kažu, bit će sutra.
Još nema rezultata istrage u HAC-u o odgovornosti za nesreću kod tunela Krpani,a u međuvremenu je uprava tvrtke za održavanje HAC-ONC-a iz moralnih razloga ponudila ostavku. Da bi trebala biti prihvaćena pokazuju i dokumenti koje ekskluzivno objavljuje RTL - prema njima autoceste se posljednjih pola godine gotovo uopće ne održavaju.