Jedan od najpopularnijih automobila s istoka koji se ravnopravno mogao nositi s konkurencijim sa zapada bio je legendarni Stojadin. Službenog naziva Zastava 101, ovaj je auto bio jedan od prvih kompaktnih modela na domaćem, ali i na stranom tržištu.
Talijani im ponudili odbačeni model
Priča oko Zastave 101 započela je krajem 60-ih godina kada je vodstvo kragujevačke "Crvene Zastave" shvatilo da postoji potreba za još jednim modelom u svojoj floti. Obratili su se tada svojem partneru Fiatu te su od njih tražili licencu za tada najaktualniji model Fiat 128, Europski automobil godine 1970. Talijani nisu baš bili oduševljeni tom idejom, no kako su Fiatovi inženjeri 128-icu su konstruirali i u verziji s petim vratima, a koju je vodstvo tvornice odbacilo, Talijanu su im ponudili upravo taj odbačeni model.
Tako je nastao jedan od prvih "hatchback" automobila čija je proizvodnja počela 1971. Automobil je brzo prihvaćen širom Jugoslavije, ali i u Mađarskoj, Poljskoj, Grčkoj, Njemačkoj.
Koliko bi Stojadin koštao danas
Na Facebook stranici "Oficijalna stranica Zastava 101 foruma" nedavno je objavljen zanimljiv podatak. Naime, ekipa koja vodi ovu stranicu, pronašla je stari oglas u magazinu "Avto" iz 1972. godine zahvaljujući kojem danas možemo znati koliko je tada koštao Stojadin.
Cijena u devizama tada je iznosila 2.084 američkih dolar, a preračunato u današnju vrijednost, Zastava 101 koštala bi 11.441,19 eura.
U oglasnicima se također može pronaći pokoji primjerak ovog kultnog vozila, a cijene im variraju ovisno o stanju automobila. No, oni malo uređeniji i očuvaniji, prodaju se za poprilično visoke cifre, pa smo tako naišli na jedan primjerak iz 1975. godine koji se prodaje za 15 tisuća eura, odnosno oko 113 tisuća kuna.