'soundtrack' mladosti /

Sretan 40. rođendan! Sjećate se uređaja koji nam je omogućio omiljene zvukove kamo god išli?

Image
Foto: Shutterstock
13.8.2019.
8:05
Shutterstock
VOYO logo

U ljeto 1979. svijet je prolazio kroz drugu naftnu krizu, a japanska tvrtka Sony na tržište je izbacila uređaj plave i srebrne boje u obliku ciglice - Walkman TPS-L2.

Premda su prvi walkmani bili skupi, čak 300 dolara u današnjoj vrijednosti, i nisu mogli snimati, svojom su sposobnošću reprodukcije glazbe u stereozvuku brzo  osvojili srca Japanaca, a kasnije i svih ostalih u svijetu. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prvi walkmani danas su antikviteti. Imali su poklopac na otvaranje u koji bi se umetala kaseta te izdignute upravljačke tipke na vrhu. 

Imali su i dva ulaza za slušalice, tzv. 'muški i ženski', tako da parovi istodobno mogu slušati glazbu. Bila je tu i narančasta tipka za stišavanje tona ako slučajno požele i razgovarati. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nakon razočaravajuće prodaje u prvome mjesecu, kada je prodano samo 3000 walkmana, potražnja je eksplodirala pa je prvi model na kraju prodan u 1,5 milijun primjeraka. 

'Soundtrack' mladosti

Sony je u iduća četiri desetljeća prodao više od 420 milijuna walkmana, a broj modela izbačenih na tržište prestao se brojiti kada ih je bilo tisuću. Bilo je to prije petnaestak godina. 

Japanski elektronički div naziv uređaja izabrao je djelomično i zbog popularnosti filmskog lika Supermana u to doba. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Walkman je moja mladost", kaže 51-godišnji Katsuya Kumagai, obilazeći izložbu u povodu 40. godišnjice prvog modela. 

Ondje se može vidjeti 230 modela walkmana i uživati u nostalgiji. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kao 11-godišnjak, Kumagai si nije mogao priuštiti walkman i zavidio je djevojkama i mladićima koji bi znali projuriti pokraj njega na koturaljkama i sa slušalicama na ušima. 

"Naviru mi uspomene", kaže danas. Isto bi vjerojatno rekli mnogi danas sredovječni ljubitelji walkmana, sprave koja je pružila 'soundtrack' njihovoj mladosti. 

Sony je proizvodio walkmane za audiokasete sve do 2010., dugo nakon što je taj format pregazilo i vrijeme i pojava CD-a (kompakt diska). Ali tada se, kao i mnogi u industriji, našao uzdrman pojavom Appleova iPoda, kad se odjednom korisnikova cijela glazbena kolekcija mogla slušati u pokretu. 

No Sony se uspio othrvati i na tržište plasirati moderne, tehnološki razvijene modele walkmana koji danas više nalikuju na pametne telefone i stoje pviše od dvije tisuće dolara. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Scott Fung, 17-godišnjak iz Hong Konga koji je također posjetio izložbu, ne poznaje vrijeme u kojem se glazba nije mogla slušati u pokretu. Za walkman je "samo čuo" i došao je zadovoljiti znatiželju. 

"Otkako znam za sebe, uređaji imaju velike ekrane i nemaju tipke", rekao je istodobno zureći u svoj smartphone i izloženi rani model walkmana. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ipak, sviđaju mu se. "Mislim da je to vrlo inteligentan dizajn, kada možete slušati, stisnuti pauzu, premotati naprijed ili natrag. To mi je vrlo interesantno". 

Odličan uređaj

I nije jedini. Prvi model walkmana, nekorišten, nedavno je na jednoj dražbi prodan za 40 puta veću cijenu nego što mu je bila prije 40 godina. 

Sonyjev inženjer Hiroaki Sato, koji je radio na prvim modelima walkmana, kaže da bi bilo "prilično teško" replicirati njegovu tehnologiju jer bi u to trebalo uključiti pedantno reproduciranje mnogih visokopreciznih komponenti. 

Postojeća verzija walkmana vjerojatno neće izdržati idućih 40 godina jer će se formati snimanja i reproduciranja, kao i punjive baterije, promijeniti do neprepoznatljivosti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Stari je walkman izdržao test vremena. 

"To je odličan uređaj", kaže Sato pokazujući jedan od njih. "Samo sam promijenio oštećeni gumeni remen i radi normalno". 

Tekst se nastavlja ispod oglasa
fnc 20
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo