Svi oni koji su tužni jer ove godine nije bilo prave zime, ni snijega, čak ni struganja leda s auta - mogla bi razveseliti sljedeća priča - iz Laponije. Dvjesto pedeset kilometara unutar arktičkog kruga gotovo da nema ničega drugog osim snijega i nevjerojatne hladnoće.
I unatoč tako surovim uvjetima, Finci su uspjeli napraviti turističko čudo. Imaju mnogo leda - pa su od njega su napravili hotel. Smrzla su im se jezera? Nema problema, na njima su organizirali školu vožnje po ekstremnim uvjetima.
Unatoč minus 30-ak čak i djeca u školu idu biciklom
U laponskom gradiću Muoniu toliko je hladno da je čak i Djed Mraz svoje selo odlučio smjestiti dvjestotinjak kilometara južnije. Ovdje je zabilježena najniža temperatura u finskoj povijesti. - 55 stupnjeva.
"Prije 20 godina bilo je -50 i toliko je bilo dva ili tri dana. Obično je tijekom zime -25, -30 ili -35 stupnjeva", kaže nam Sirkka.
Unatoč minus tridesetak čak i djeca u školu idu biciklom. No, ja sam u polarne krajeve ipak sam došao voziti nešto ozbiljnije. Audi S4 ispod poklopca skriva 350 konja i quattro pogon bez kojega je teško zamisliti vožnju nasred zaleđenog jezera. Instruktori su mi pokazali teoriju, ali praksu tek trebam steći. Volan vrtiš u jednu stranu, a auto klizi na drugu. Kad u panici nagaziš kočnicu, letiš sa staze. Driftanje je nešto što se uči, a učio sam na teži način.
Dok se ja tek učim, u autu koji suvereno juri stazom prepoznajem Daniela Šaškina, čovjeka koji je lani ispisao jedan od najvećih rezultata hrvatskog automobilizma. On i Saša Bitterman uspjeli su završiti Rally Dakar.
"Po meni je ovo najbolji trening koji može imati netko tko uživa u prometu, tko je puno u prometu, a kamoli netko tko vozi utrke. Led ne prašta, svaka greškica se ovdje itekako naplaćuje, iako u ovim uvjetima nema opasnosti. Ovo je savršeno za naučiti voziti prije svega", govori nam vozač relija Daniel Šaškin.
''Ovdje nema prevelikih prepreka i ako izletiš, izletiš u snijeg i pričekaš traktor da dođe po tebe", dodaje Daniel.
I nisam bio jedini kojemu se to dogodilo. Još jednom kolegi je potrebna pomoć. Svaku situaciju tehnička ekipa rješava odmah i vozači koji su se ukopali u snijeg već za nekoliko minuta mogu juriti dalje. Prvi dan treninga je gotov i mi dalje jurimo motornim sanjkama, koja je također dio Audi Ice Experiencea.
Šest puta veća od Hrvatske
Put nas kroz kroz tipičan laponski krajolik. Šume okružene snijegom i tako dokle god pogled seže. Tek tu i tamo vidimo neko manje selo jer zemlja koja je šest puta veća od Hrvatske ima samo 5 i pol milijuna stanovnika. Motorne sanjke dovele su nas do atrakcije koja ilustrira finski poduzetnički duh.
Ledeno selo i hotel napravljeni su samo od vode iz obližnje rječice. Ljeti hotel nećete naći jer tad se pretvara u lokvu. Ponovno se gradi svake zime i svake godine izgleda drukčije.
"Svake zime ovdje imamo tridesetak vjenčanja. Uglavnom se vjenčaju Englezi, ali dolaze parovi iz cijelog svijeta. Kratka je ceremonija jer ovdje je jako hladno", kaže mi Max Wild, vodič u ledenom hotelu.
Prvu bračnu noć smrznuti mladenci mogu provesti u jednoj od 16 soba bez vrata i u vrećama za spavanje. Toliko o intimi.
Koliko god ovo na prvu izgledalo atraktivno, ne mogu vjerovati da ljudi plaćaju 300 do 400 eura kako bi proveli noć u santi leda. Za one koji su malo više zimogrozni, ipak su sa strane napravili prostoriju koja je grijana i s normalnim, toplim, udobnim krevetom.
Vozačka transformacija
Meni su misli stalno s ledenog hotela bježale na ono što me čekalo iduće jutro. Povratak na ledenu stazu po kojoj se juri, tek sad sam shvatio ljepotu toga - u grijanom autu. U samo tri dana, pod paskom instruktora, doživio sam vozačku transformaciju. Od čovjeka koji na ledu gubi kontrolu do vozača koji ne paničari, već u sekundi rješava svaku situaciju, suvereno drifta i s lica ne skida smiješak.
Ne želim izići van. Ne samo zato što je vani -30 i što bih se smrznuo iste sekunde, već doista uživam. Unatoč silnim lososima, sobovima na tisuću i jedan način, unatoč predivnoj prirodi, Finsku ću najviše pamtiti baš po ovom vozačkom iskustvu.