Klasik za djecu /

Harry Potter, čarobnjak koji je djecu vratio čitanju, slavi dvadeseti rođendan

Image
Foto: Instagram

Serijal knjiga o Harryju Potteru prodan je do danas u 500 milijuna primjeraka na 79 jezika

25.6.2017.
12:00
Instagram
VOYO logo

ZAGREB - Prije dva desetljeća, 26. lipnja 1997., u Engleskoj je objavljena knjiga o malom čarobnjaku Harryju Potteru, prva u nizu romana koji će trajno promijeniti dječje čitateljske navike i nepovratno izmijeniti izdavačku industriju.

Nitko tada nije slutio da će "Harry Potter i Kamen mudraca" spisateljice JK Rowling pokrenuti niz od sedam knjiga i osam filmova, gradnju nekoliko tematskih parkova i izroditi kazališnu predstavu koja je bila golemi hit.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

PROČITAJTE VIŠE:

>> U pljački ukraden rijedak rukopis Harry Pottera

Tekst se nastavlja ispod oglasa

>> Čarobna grupa: Emma Watson otkrila na koji način komunicira s kolegama sa seta Harryja Pottera

>> Magični bed & breakfast: za 20. godišnjicu od prve knjige Harryja Pottera organizirali čarobne domjenke

I najvažnije, nitko nije slutio da će djecu vratiti čitanju. Serijal knjiga o Harryju Potteru prodan je do danas u 500 milijuna primjeraka na 79 jezika.

Priča je to o sirotom engleskom dječaku koji je ostao bez roditelja i na svoj 11. rođendan saznao da je čarobnjak koji živi u običnom svijetu, među "bezjacima".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Harry potom odlazi u školu čarobnjaštva, Hogwarts, i stvara odanu skupinu prijatelja s kojima će kasnije proživjeti brojne opasne pustolovine.

Mlada samohrana majka Joanne Rowling, koja je živjela od socijalne pomoći, priču o Harryju Potteru razvijala je početkom devedestih godina pišući po edinburškim kafićima dok joj je kći spavala. Izvorni primjerak "Harryja Pottera i Kamena mudraca" napisala je 1995. na staromodnom pisaćem stroju. Knjigu je odbilo tiskati 12 izdavačkih kuća.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Možda bi je odbila i trinaesta, Bloomsbury, da njezin direktor nije svojoj osmogodišnjoj kćeri rekao da pročita prvi odlomak. A ona je, progutavši ga, odmah zatražila ostatak.

Prvo izdanje ostisnuto je u samo tisuću primjeraka. Tko ga ima, mogao bi danas na dražbi zaraditi i do 300.000 kuna.

U idućih 20 godina Harry Potter oborio je gotovo svaki rekord koji se može zamisliti. Najprodavaniji je književni serijal ikad napisan. "Harry Potter i Darovi smrti", sedma i posljednja knjiga, najbrže je prodavanija knjiga u povijesti. U prva 24 sata samo je u Britaniji prodana u 2,65 milijuna primjeraka.

Osam snimljenih filmova na kino blagajnama diljem svijeta uprihodilo je 6,5 milijardi dolara.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

JK Rowling je od osobe koja si nije mogla priuštiti fotokopiranje svoga rukopisa postala prva osoba koju je pisanje pretvorilo u milijarderku.

Otočki mediji pišu kako se vrijeme u dječjoj književnosti dijeli na vrijeme prije i poslije Pottera.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Naravno da je i prije Pottera bilo sjajne dječje književnosti i lijepih filmskih i televizijskih adaptacija, ali se s malim čarobnjakom dogodio skok kakva prije nije bilo.

Dječja literatura je uzletjela i još nije stala. Danas, primjerice, čini četvrtinu udjela na britanskom tržištu. Tiskane knjige za djecu izdržale su pritisak digitalnog doba, a njihova je debljina u prosjeku dvostruko veća nego prije. Danas mladi čitatelji imaju bogatstvo izbora, a izdavači se natječu za njihovu naklonost.  

Osim što je spasio čitanje, Harry Potter je s filmskim adaptacijama, kazališnom predstavom i tematskim parkovima nadrastao svoj izvorni medij i ušao u mnoge kutke moderne kulture. Kao i u sličnom primjeru Ratova zvijezda, Potter je  dovoljno popularan da čak i ljudi koji nisu pročitali niti retka ili nisu vidjeli nijednu filmsku scenu, znaju glavne likove i osnovu priče.

Uz to, u jednoj studiji iz 2104. talijanski psiholozi dokazali su da Potter svoje čitatelje čini boljim ljudima. Oni imaju manje predrasuda prema manjinskim skupinama i veću dozu empatije. Baš kao i njihov knjiški junak.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo