Zbog njega postoje influenseri, zbog njega se promijenio marketing, zbog njega se promijenio i format fotografije. Malo tko više slika vodoravno, sad se nosi okomito. A sve je počelo s fotografijom psa lutalice.
Instagram slavi 10. rođendan, a u međuvremenu je dobio i svoju socijalističku heroinu, influensericu koja je pokrenula organiziranje sindikata. Ali i influenserima se spremaju promjene.
Prva fotografija ikad objavljena na Instagramu - zlatni retriver kojeg je na ulici uslikao suosnivač instagrama Kevin Sistrom. Tu su i nožni prsti njegove djevojke. Tko bi rekao da će od toga nastati posve novo zanimanje koje nam je donio Instagram: influenser, ili na hrvatskom, utjecajnik. Time se uspješno bavi i Izabela Rakonić.
"Nije svaka slika jednaka količina truda, ponekad moram više uložiti, a ponekad se odmah sve uklopi. To je za mene hobi, zabavno je i kreativno, i uz to zaradite", rekla je.
Njezinih 400.000 sljedbenika vjerno prati što ona nosi i kamo
putuje. Bila u pitanju odjeća, hoteli ili šminka - influenseri
utječu na to što će followeri kupiti, gdje jesti ili spavati. I
baš to je promijenilo marketing kakav smo poznavali prije
instagrama.
"Defintivno je puno promijenio svijet marketinga i oglašavanja,
ali ne toliko koliko ga je promijenio fb prije 15 godina. Najviše
je promijenio industriju mode, turizma i beauty. Dakle,
industriju proizvodnje kozmetike", rekao je Ivan
Dominik, marketinški stručnjak.
Make up tutoriale Jelene Perić primjerice gleda
više od milijun ljudi. Ona je prva u Hrvatskoj premašila tu
brojku. U Direktu je objasnila da to nije lako zarađen novac.
"Deset dana da uredim video", rekla je Perić.
Sonja Kovač, koju prati pola milijuna ljudi, isto kaže: nije to samo naslikavanje kao što ljudi misle.
"Nekad moraš sam sebi biti vodič, aviokorte, gdje ideš, cijela scenografija, jako puno se treba ulagati u opremu. A s druge strane moraš znati kako voditi posao, kako izdavati račune...ima tu dosta posla", izjavila je Kovač.
U 10 godina na Instagramu je objavljeno 50 milijardi fotografija. Ima više od milijardu korisnika koji svaki dan objave oko sto milijuna fotografija i videozapisa. 4,2 milijuna puta svaki dan na toj mreži netko stisne lajk. Ima 500 tisuća aktivnih infleuncera koji objavljuju što jedu, piju, kamo putuju, kako se šminkaju i odijevaju.
Posao bi im se mogao promijeniti. Britanska agencija za zaštitu tržišnog natjecanja najavila je da više neće biti prikrivenog oglašavanja, nego će plaćeni influenceri morati napisati da nešto reklamiraju.
"Meni se uglavnom sami brendovi javljaju, surađujem uglavnom sa brendovima koje koristim u svom životu. To je u redu, ionako ljudi to već kuže. Bit će nam isto", rekla je Rakonić.
Influenseri su danas ljuti jer smatraju da ih se iskorištava pa su u Americi i Britaniji osnovali sindikat. Za to je zaslužna Amy Heart, koju nazivaju socijalističkom ikonom, jer se bori za bolje ugovore i pravednije plaćanje.
U 10 godina promijenio je sve. Dojam je postao važniji od stvarnosti: mnogi se na putovanju više slikaju nego što razgledavaju, mnogima je važniji izgled jela nego okus. Čak je uspio promijeniti i način fotografiranja: sada se slika okomito, a tijekom lock downa na koncerte smo išli na instagram.