Vlada australske države Queensland upravo je objavila plan kojim bi učenje robotike bilo obavezno za djecu od predškolske dobi do 10. godine. Robotika ide uz korak s predmetom novih digitalnih tehnologija, koji jako podržavaju sveučilišni sektor i druge australske države. I u drugim djelovima svijeta sve je više inicijativa da se robotika podučava u školama, poput Robotics Academya u SAD-u.
Da bi objasnili zašto bi djecu trebalo učiti kako da programiraju robote, prvo trebamo razumijeti što je robot.
Što su roboti?
U osnovi, robot je mehanički uređaj koji može biti programiran da slijedi set uputa.
Robot ima procesorsku jedinicu, senzore pomoću kojih percipira svoj okoliš, i motore i aktuatore koji pokreću njegove udove ili kotače. Robot može govoriti ili proizvoditi druge zvukove, ili pak bljeskati svjetlima ili bojama u odgovoru na okoliš prema instrukcijama.
Roboti moraju imati sposobnost slijeđenja unaprijed preprogramiranih uputa, a ne samo da budu daljinski upravljani.
Zašto bi se robotika trebala predavati u školama?
Postoje brojni indirektni dokazi da učenici dobro odgovaraju na predmete koji uključuju programiranje robota.
Na internetu ima dosta toga što bi moglo pomoći roditeljima i nastavnicima, recimo setovi za sastavljanje robota kao što su Vex Robotics ili Lego Mindstorms, te jednostavni programibilni roboti poput Sphero balls. Ima i sofisticiranih, naprednijih robota, kao što je NAO robot.
Roboti sami po sebi vode do uradi-sam aktivnosti, te se djeca mogu međusobno poticati da pronalaze sve bolja i bolja rješenja.
Pet rezloga za podučavanje robotike u školama:
1. Djeci je to zabavno
Postoji više načina za različite dobne grupe koji mogu na pozitivan način kanalizirati natjecateljski duh. Na primjer, zatražiti od djece da naprave robota od kockica i zatim organizirati utrkivanje da se vidi čiji je robot najbrži.
Iskustvo je pokazalo da su dva najuspješnija načina uvođenja informatičke tehnologije u školsku satnicu robotika i dizajn video igara.
2. Učinkovit način predstavljanja programiranja učenicima
Programiranje može biti previše apstraktno. Kada mogu kontrolirati pravog robota, te na njemu odmah vidjeti što je pošlo krivo, učenici lakše uče kako programirati njegove naredbe. Uz to i nauče o potrebi za preciznim uputama.
Robotika pomaže u pokrivanju rastućih zahtijeva da se u školama više uči znanost, tehnologija, i matematika, te stvara bolje razumijevanje kako se ti predmeti međusobno nadopunjuju.
3. Pruža korisne vještine za buduće zapošljavanje
Nema sumnje da će potreba za programerima mehaničkih uređaja u budućnosti sve više rasti. Naprimjer, industrija dronova se trenutno nalazi u velikom uzletu. Samo u Sjedinjenim Državama svakoga se mjeseca proda preko 15.000 dronova.
Učenjem programiranja robota učenici mogu otkriti imaju li sklonosti i interesa za takvu vrstu posla u budućnosti.
4. Prikladno za djecu vrlo različitih sposobnosti
Postoje brojni dokazi kako su roboti posebno prikladni za djecu s autizmom. Ta djeca dobro odgovaraju na mirne, jasne i konzistentne interakcije, upravo onakve kakve pružaju roboti.
ASK NAO grupa je igara posebno razvijenih za NAO robote kako bi učili autističnu djecu. Milo je razvio američki startup Robokind kako bi pomagao autističnoj djeci. Repeticija, predvidljivost i jasne emocije dobro djeluju na takvu djecu.
5. Demistificiranje kompleksnih tehnologija
Puno je priča u medijima u vezi robota, a jedna od najnovijih odnosi se na zahtijev da UN zabrani 'robote ubojice'.
Drugi se odnose na brojne poslove na kojima će roboti u relativno bliskoj budućnosti zamijeniti ljude, što bi trebalo dovesti do masovnih otpuštanja za samo dva desetljeća.
Razumijevanje što strojevi mogu, a što ne mogu najbolji je način za sprečavanje straha. Iskustvo u konstruiranju i programiranju robota stvara znanje o njihovim mogućnostima i kvalitetama.