Na ovogodišnjem Weekend media festivalu posebnu je pozornost izazvalo predavanje psihijatra i neuroznastvenika Manfreda Spitzera. On je autor brojnih knjiga o tome što digitalni mediji i suvremena tehnologija općenito rade ljudskom mozgu, a u Rovinju je govorio o "epidemiji pametnih telefona".
I dok pametni telefoni postaju sve pametniji, ljudi, čini se, idu u suprotnom smjeru. "Što nam više mentalnog truda oduzima bilo koji digitalni uređaj, smanjuje se kvaliteta korištenja našeg mozga kao i njegova sposobnost. To je velik problem", poručio je Spitzer u razgovoru za Dnevnik Nove TV.
Djeci ne trebaju pametni telefoni
On smatra da djeca u vrtićima i nižim razredima osnovne škole uopće ne trebaju koristiti pametne telefone, laptope i tablete. Za svoje tvrdnje ima i argumente.
"Svjetska zdravstvena organizacija jasno kaže - manje je bolje, kada se radi o djeci. Njihovi se mozgovi još uvijek razvijaju. Ako oduzmete input koji trebaju kako bi razvili svoje mozgove, razvijat ćete mentalne probleme. To je iscrpno istraženo. Znamo da što više dvogodišnjaci provode vremena pred ekranom, manje će biti kognitivno razvijeni kada budu imali tri godine.
I druga istraživanja pokazuju da isto vrijedi i za adolescenciju. Imamo sve podatke koji pokazuju da digitalni mediji oštećuju razvitak mozga. Uz sve to, uzrokuju ovisnost jer imaju te karakteristike, stalno ih morate gledati, uzimaju vam pažnju i slično. Slično je alkoholu. Da, vi i ja ga možda konzumiramo. Popijemo čašu vina tu i tamo, ali bismo li dali vino djeci kako bismo ih naučili kako ga koristiti? Ne, štitimo ih jer znamo da nije dobro za razvitak mozga", objasnio je Spitzer.
Negativne posljedice nadvladale pozitivne
Dodaje da pametni telefoni imaju sličan utjecaj na djecu, kao i alkohol - uzrokuju ovisnost i sprječavaju razvoj mozga. Izdvojio je i jedno istraživanje iz Njemačke koje je pokazalo da 20 do 30 posto djece više ne može skakati, jer to nisu naučili.
No u pandemiji koronavirusa, cijeli svijet je otišao online. Spitzer je to kritizirao podacima iz nizozemskog istraživanja koje je pokazalo da se tijekom pandemije manje učilo. Naglašava da su nuspojave i štetne posljedice korištenja digitalne tehnologije uvelike nadjačale pozitivne utjecaje.
"Istraživanje u Velikoj Britaniji proučavalo je 90 škola koje su zabranile pametne telefone. Utvrdili su da se djeca poboljšavaju. Uz to, u ovakvim se istraživanjima uvijek pokaže da se ona djeca koja su na nižoj razini znatno poboljšaju", ističe Spitzer i dodaje da bismo tehnologiju trebali koristiti na dobrobit svih, ali ne na štetu djece.
Iako je gorljivi protivnik pametnih telefona, Spitzer ih i sam koristi, ali ne više od 20 minuta dnevno.