Jeste li među onim vozačima koji na putu na posao trube jer na zelenom svjetlu automobil ispred njih nije krenuo dovoljno brzo? Otvorite li kada prozor i vozaču u susjednom autu objašnjavate da je pogrešno skrenuo i napravio prekršaj? Ili možda prekršaje drugih uopće ne primjećujete? Sve ispade i ostale postupke koji se ponekad vašim suputnicima čine nerazumljivima sada možete opravdati znanstvenim objašnjenjem. Zaključci socijalnih psihologa iz Londonske škole ekonomije i političkih znanosti (LSE) naime pokazuju da vrijeme koje provedemo za volanom može biti vrlo stresno i puno frustracija na koje različito reagiramo.
Ispitivanje o socijalnoj psihologiji sigurnosti u cestovnom prometu koje su proveli LSE i jedan od vodećih proizvođača guma Goodyear otkrilo je da se vozači na cesti jako različito odazivaju na ponašanje drugih sudionika u prometu. Pritom je odlučujuće kako se pojedinac suočava sa svojim osjećajima i nesigurnošću. Na temelju toga istraživači su definirali sedam različitih tipova ličnosti koje se pojavljuju u situacijama s kojima se svaki dan susrećemo na cesti:
Učitelj: Želi da drugi vozači budu svjesni gdje su pogriješili, stoga ih voli poučavati o pogreškama. Za svoj trud u educiranju očekuje priznanje.
Sveznalica: Uvjeren je da ga okružuju sami nesposobnjakovići, a satisfakciju pokušava naći u ponižavajućem vikanju na druge vozače.
Natjecatelj: Uvijek mora biti ispred ostalih vozača i ljuti se kad mu netko stane na put. Ako ga netko želi preteći, odmah će ubrzati, a u koloni drži malu udaljenost do vozila ispred sebe tako da se nitko ne može ugurati ispred njega.
Osvetnik: Druge vozače želi kazniti za svaki pogrešan potez koji primijeti. Pritom se može dogoditi da izađe iz vozila i neposredno pristupi drugom vozaču.
Filozof: Postupke drugih vozača, ma kakvi oni bili, prihvaća bez problema i pokušava ih racionalno objasniti. Za vrijeme vožnje uspješno kontrolira svoje osjećaje.
Neutralni promatrač: Neprimjereno ponašanje drugih sudionika u prometu shvaća neosobno i smatra ih opasnim vozačima.
Bjegunac: Tijekom vožnje sluša glazbu ili razgovara telefonom te se tako izolira od vanjskih čimbenika. Bjegunci se radije posvećuju nečemu drugome da se ne trebaju baviti ostalim vozačima na cesti, a pritom je riječ o strategiji kojom se štite da ih drugi ne mogu uvrijediti.
Većina spomenutih uzoraka ponašanja može izazvati opasne situacije u prometu i zato je upravo razumijevanje svoga ponašanja prvi korak do boljega ovladavanja ponašanja i posljedično sigurnije vožnje.
Istraživačkim projektom koji će ubuduće donijeti dodatne zanimljive i korisne proizvode LSE i Goodyear žele utvrditi kako vozači na cesti utječu jedan na drugoga.