Za bijeli šećer je neupitno, u većim količinama nije dobar za
zdravlje.
Da su potrošači u zabludi da je smeđi šećer zdraviji dokazala je
znanostvena analiza - bijeli ili smeđi - svaki šećer jednako
šteti. Slične su energetske vrijednosti, pa iako nerafinirani
smeđi ima nešto više minerala i vitamina, riječ je o zanemarivoj
količini.
"Konotacije da je on nešto zdraviji radi oligoelemenata koji se
nalaze unutra. To je samo priča koja ide uz takve vrste šećera",
rekao je Marijan Katalenić iz Odjel za
zdravstvenu ispravnost hrane HZJZ-a.
Zbog te priče je smeđi šećer bezrazložno čak pet do deset puta
skuplji od bijelog.
"Ako nema neki pravilnik uredba i tome slično, sve ostalo otvara
se manevarski prostor za unfair trade", komentirao je
Ilija Rkman iz društva Potrošač.
Dok se u trgovinama prodaje pod nazivom 'smeđi', u Pravilniku o
šećerima se i ne spominje.
"Za smeđi šećer ne postoji pisani naziv kao niti propisani
zahtjevi kakvoće", istaknula je Tanja Iveković
iz Odjela za opće označavanje hrane Ministarstva
poljoprivrede.
Zato je i nejasno što se krije iza smeđeg šećera na policama
trgovina. Osobito iza onoga bez oznake - rafinirani.
"Dvije vrste se pojavljuju, jedna vrsta je kristalni rafinirani
šećer koji je obojen karamelom i drugi rafinirani bijeli u koji
je dodana melasa", pojasnio je Katalenić.
A upravo takvi šećeri zabranjeni su pravilnikom.
"Ako neki proizvođač proizvodi bijeli šećer i naknadno ga boji
ili aromatizira i stavlja na tržište pod nazivom smeđi šećer, to
je jasno da želi dovesti u zabludu potrošača", naglasila je
Iveković.
Dok su potrošači u zabludi, za šećer zadužene inspekcije kažu nam
da dosad nisu ustanovili nikakvu nepravilnost.
Lako se može ustanoviti je li ovaj šećer rafinirani smeđi ili
bijeli u koji je dodana boja. Dovoljno ga je razmutiti u
vodi.
Za smeđi šećer nemate nigdje unutar EU definiciju što bi to
trebalo predstavljati osim konotacije da je smeđi šećer zdraviji
i to je na neki način navlačenje potrošača da kupuje tu vrstu
šećera“, dodao je Katalenić.
Samim time i kršenje osnovnog načela koje glasi - potrošač mora
znati što kupuje, a osobito što jede.