Znanstvenici s kalifornijskog državnog sveučilišta San Marcos potvrdili su otprije poznatu činjenicu da svi volimo surađivati s pouzdanim i povjerljivim osobama. "Povjerenje i pouzdanost iznimno su važni radnoj sredini i utječu na međusoban odnos zaposlenika", podsjeća profesor i voditelj katedre za marketing na sveučilištu San Marcos, Wayne Neu.
Kada se nađemo u situaciji u kojoj potencijalnog suradnika ili kolegu ne poznajemo osobno, posežemo za nekim socijalnim znacima da bismo o njemu ili njoj donijeli zaključak. U takvim situacijama često ljude prosuđujemo ljude po vanjskim karakteristikama nevažnima za potencijalnu suradnju i poslovne rezultate, poput primjerice odabira odjeće, frizure ili šminke kod žena.
Svi sudionici istraživanja od kojih je zatraženo da izaberu suradnike za svoj poslovni tim odgovorili su da su bar jednom izbor napravili prema izgledu potencijalnog suradnika, kaže prof. Neu.
"Zanimljivo je da, kada je potencijalni poslovni suradnik izgledom 'odskakao' iz konteksta prihvatljivih društvenih normi, doživljen je i procijenjen kao netko komu se ne može vjerovati i s kim nije poželjno surađivati. Ako je muškarac, primjerice imao 'predugu' kosu ili neurednu frizuru ocijenjen je negativno", kaže Neu te objašnjava kako se muškarci s dugom kosom općenito doživljavaju kao zabušanti i neradnici, a oni s neurednom frizurom odaju dojam neprofesionalnih i nekooperativnih suradnika.
Ispitanici i ispitanice koji su sudjelovali u istraživanju imali su lošije mišljenje i o 'prenašminkanim' ženama. "I muškarci i žene koji su sudjelovali u istraživanju objasnili su da su im žene koje su po njihovu mišljenju bile previše našminkane odavale dojam vjetropirki koje više vremena posvećuju izgledu nego poslu", rekao je prof Neu.
Zanimljivo je da su nasmiješene osobe, koje su za vrijeme razgovora ili upoznavanja sugovornika gledale ravno u oči ocijenjene vrlo pozitivno. Osobito vrijednim radnicima procijenjeni su oni koji su pod rukom nosili planer, dokumente ili laptop te su odavali dojam zaposlenosti.
Iako je korporativna kultura svake tvrtke različita, Neu tvrdi da je generalno uklapanje u opće standarde posvuda slično. "Ako nova osoba u radnom okruženju previše odstupa od standarda... on ili ona vjerojatnije će biti svrstani u kategoriju nepouzdanih suradnika".
Rezultati istraživanja objavit će se u stručnome časopisu Journal of Marketing Education.