SVE NA PET MINUTA /

Bez gužve, zagađenja i stresa: Od neželjene industrijske četvrti stvorili grad iz snova

Image
Foto: ShutterStock

Kopenhagenska industrijska luka razvijat će se tako da sve - od škola i igrališta do tvrtki i rekreacijskih prostora - bude dostupno u roku od pet minuta

17.4.2025.
17:59
ShutterStock
VOYO logo
VOYO logo

Stara industrijska luka Kopenhagena smatra se jednim od najnaprednijih projekata u Europi. U Nordhavnu su se nekad mogle vidjeti stambene zgrade i gomila građevinske opreme, a sada ga krasi blistava arhitektura, luksuzni prostori i šetalište uz obalu nekadašnjeg lučkog dijela , s ljudima koji uživaju u skandinavskom ljetnom suncu. Sve je mirno i spokojno, bez jutarnje gužve na koju ste navikli u velikim gradovima diljem svijeta.

Nekoć industrijska četvrt uskoro bi mogla postati jedna od najzanimljivijih europskih četvrti, a udaljena je svega 15 minuta vožnje metroom od glavnog kolodvora u Kopenhagenu. Nordhavn sa suvremenom arhitekturom, razvojem zelenih tehnologija i promicanjem održivog načina života privlači pažnju stručnjaka koji ga nazivaju ''naseljem budućnosti''.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nekadašnja industrijska doživela je potpunu transformaciju, a sve je planirano da bude dostupno na pet minuta hoda - od škola i igrališta do rekreativnih i poslovnih zona. Ovaj koncept, poznat kao "petominutni grad", donosi potpuno nov način života, gde su zajednica, održivost i praktičnost u prvom planu. Tom konceptu teže brojni veći europski gradovi.

Image
Foto: ShutterStock

Nordhavn

Nordhavn je posebno dizajniran kako bi olakšao život

''Iako izgleda kao bilo koja moderna četvrt, to je prvo naselje na svijetu u kojem sve možete obaviti u pet minuta'', objasnio je Bente Hoffman, vodič iz turističke tvrtke Slow Tours. ''Kada projekt bude završen, sve što vam treba bit će na pješačkoj udaljenosti od 400 metara.''

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Putovanje na posao jedno je od najvećih izazova modernog života jer oduzima puno vremena. Nordhavn (službeno četvrt Kopenhagena, ali doživljava ga se kao grad zbog veličine i opsega) je dizajniran tako da sve – od škola i igrališta do tvrtki i rekreacijskih prostora – bude dostupno na udaljenosti od pet minuta hoda. Zamislite svijet u kojem biets mogli obaviti jutarnji trening prije posla, pojesti ručak u simpatičnom restoranu za vrijeme pauze, brzo se okupati u luci nakon posla i još uvijek stići kući na vrijeme kako bi odveli djecu na igralište. Bez dugotrajne vožnje od točke A do točke B, osjećaja iscrpljenosti i tako svaki dan.

Certifikat za održivost

''Stvaramo četvrt koja zadovoljava svakodnevne potrebe stanovništva'', objašnjava Peter Bur Andersen, arhitekt iz BRIQ Studiosa koji je imao ključnu ulogu u dizajniranju Nordhavna. "Područje promiče stil života bez automobila, povezano je biciklističkim stazama i metroom.'' Kopenhagen je trenutačno UNESCO-ova Svjetska prijestolnica arhitekture, a inovativna rješenja za pametni život razvijaju se diljem ovog grada. Iako se diljem svijeta razvijaju gradovi sa sličnim konceptima Nordhavnov jedinstveni koncept najambiciozniji je urbani razvojni projekt u Skandinaviji. Također je jedina nova urbana četvrt na svijetu koja je dobila zlatni certifikat za održivost od Njemačkog vijeća za održivu gradnju, ili DGNB-a (najveća mreža za održivu gradnju u Europi), kaže Andersen.

Image
KAO IZ FILMA /

Stanovnici ovog futurističkog grada život provedu da ne dodirnu tlo: 'Ovo je ludilo'

Image
KAO IZ FILMA /

Stanovnici ovog futurističkog grada život provedu da ne dodirnu tlo: 'Ovo je ludilo'

U Nordhavnu održivost nije samo smanjenje potrošnje energije. Svaka zgrada koja se gradi mora uzeti u obzir njezin socijalni, ekonomski i okolišni utjecaj. Na primjer, Big Bio Cinema, gradsko kino, izgrađeno je od recikliranih materijala poput aluminija, za slučaj da se zgrada ikada bude morala srušiti. Prema Andersonu, socijalna i ekonomska uključenost bila je u srži cijelog planiranja.

Bivša neželjena četvrt

No, sve do nedavno, nitko nije ni razmišljao o životu u ovoj industrijskoj četvrti. Irshia Nasreen, inženjerka rođena i odrasla u središtu Kopenhagena kaže: ''Dok sam pokušavala pronaći novu četvrt u koju bih se preselila iz središta grada, nikada nisam pomislila da ću se preseliti ovdje.''

Tekst se nastavlja ispod oglasa

''Nisam mislio da ću raditi turističke obilaske u Nordhavnu. Nije bilo ničega za vidjeti'', kaže Hoffman. Ipak, stoljećima je Nordhavn bio slobodna luka puna trgovačkih brodova, silosa za žitarice i metalnih kontejnera. Zgrade koje su postojale bile su skladišta i industrijske brodske strukture, piše BBC.

Iako cijeli projekt Nordhavn neće biti završen do 2060. godine, razvija se u otocima, s ključnim područjima poput Nordø i Århusgadekvartereta koji su već dovršeni i puni života, krcati mještanima i turistima. Produžetak metroa do Nordhavna i Orientkaja otvoren je 2020. godine, omogućujući jednostavan pristup četvrti iz središta grada.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

POGLEDAJTE GALERIJU

POGLEDAJTE VIDEO Zvonimir je profesor, glazbenik i pčelar i sve stiže: 'Ovo je formula za život bez stresa'

Tekst se nastavlja ispod oglasa
direkt
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo
Još iz rubrike