FOTO: /

Zavirite u najveću dječju sobu na svijetu

Snimatelja net.

5.12.2012.
13:36
VOYO logo

Lebdio sam iznad najveće dječje sobe na svijetu. Dolje, desetak metara ispod mene nalazile su se igračke koji bi svaki dječak poželio u svojoj kolekciji. Avioni, formule, motori, vojni helikopteri, simulator relija…soba iz snova.

Prvi je to osjećaj koji se javi kada se popnete u koktel bar sa staklenim podom, i pogledate uokolo na metalno-staklenu konstrukciju oko sebe. Samo to, naravno, nisu igračke nego pravi, za vožnju i let spremni metalni ljubimci. Nalazio sam se na vrhu Hangara-7, futurističke građevine sazdane od 1200 tona čelika i 1 754 različitih komada stakla, smještene na salzburškom aerodromu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Veliko dijete, vlasnik tih milijuna eura vrijednih igračaka, suvlasnik je kompanije Red Bull, najbogatiji čovjek Austrije i jedan od 200 najbogatijih ljudi svijeta Dietrich Mateschitz. Njegov pjenušavi energetski napitak koji je smućkao zajedno s Tajlanđaninom Chaleom Yoovidhyaem 1987. godine donio mu je milijarde koje su mu dale krila da ostvari sve svoje (najluđe)dječačke snove.

Naš čovjek u Salzburgu

Jedna digresija, ako vam je prezime Mateschitz zazvučalo kao Matešić u pravu ste. Naravno da takav genijalac mora imati hrvatske korijene, njegovi roditelju su porijeklom iz okolice Zadra. I naravno, iako ulaže svoj novac u 160 zemalja svijeta, iako je vlasnik dva tima Formule 1, jednog otoka, par nogometnih klubova na nekoliko kontinenata izgleda da nikada nije čuo za hrvatske gospodarske ofenzive i pozive stranim ulagačima da investiraju svoj novac u Hrvatsku.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Šteta što se za hrvatske političare čuje u svijetu tek kad završe u zatvoru. Hangar-7, ovakav kakav je sada, otvoren je 2003. godine jer je prijašnji 'običan' hangar postao premali za rastuću kolekciju. Iste godine otvoren je i Hangar 8 u kojem 60-tak zaposlenih radi na održavanju svih letjelica. Trenutno se u kolekciji nalazi 17 aviona i helikoptera te petnaestak formula i motora.

Titov Air Force One

Sve letjelice u kolekciji rijetke su i skupe i svaka ima svoju priču. Najstariji avion je američki Boing PT-17 Stearman, dvosjed i dvokrilac, napravljen 1942. godine. Služio je za obuku pilota, a nakon rata za zaprašivanje usjeva. Ovaj nebeski Harley Davison troši oko 70 litara goriva na sat te zato može izdržati samo dva sata u zraku.

Tu je i lovac-bombarder iz Drugog svjetskog rata F4U-4 Corsair, koji se 'istaknuo' i u Korejskom ratu. Zvali su ga 'zviždeća smrt' zbog zvuka uzrokovanog prolaskom zraka kroz hladnjake motora, zvuka od kojeg se ledila krv neprijateljskim vojnicima na koje se obrušavao. Dragulj kolekcije, kako ga nazivaju u Red Bullu, je DC- 6B registracije N996DM, napravljen 1958. godine.

Iste godine, kupio ga je JAT, Jugoslavenski Aerotransport i preuredio ga u luksuznu leteću lađu kojom se za svoje potrebe koristio isključivo maršal Tito. 'Jugoslavenski Air Force One', 32-metarski četveromotorni 'propelerac' dometa 8 400 kilometara služio je Titu, vrhu KPJ i njihovim gostima sve do 1975. godine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tada je maršalu već dosadio jer je shvatio da se sve druge 'face' već neko vrijeme voze mlaznim avionima pa ga je 'uvalio' kolegi iz Afrike, predsjedniku Zambije Kenethu Kaundi. On ga je koristio za prijevoz VIP gostiju, ali je i njemu ubrzo dosadio.

Trunuo je u zabačenom kutu aerodroma dok na njega nije naletio poduzetnik iz Namibije. Kupio je njega i njegovog blizanca izgrađenog odmah iza njega. Bili su to zadnji DC-6B ikada izrađeni. Restaurirao ih je, uredio i koristio se njima za panoramske letove iznad Zapadne Afrike, i za promociju natjecanja Miss Universe sve do 1999. godine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zbog političkih previranja u tom dijelu svijeta turizam te godine nije donio očekivane prihode i Titov avion završava u 'malom oglasniku'. Tu nastupa ekipa iz Red Bulla koja ga kupuje 2000. i 7.7. iste godine nakon 28-satnog leta u četiri etape avion stiže u Salzburg. Obnova počinje 2001. i traje sve do 2004. Danas Titov 'Air Force One' služi uglavnom za prijevoz VIP gostiju na utrke Formule 1 po Europi.

Hrvatski jal

Vojni mlažnjak Dassault-Breguet-Dornier Alpha kupljen od Njemačke. Trebalo je četiri godine i stotine sati uvjeravanja vlasti da vojni avion prenamjene u civilni. Koristi se za hitne sastanke. Od Salzburga do Beča treba mu 27 minuta. Zadnja kupljena letjelica je vojni helikopter Alpha Bell AH-1 Cobra. Da Red Bull zarati s hrvatskim migom i pol, ne znamo tko bi izvukao deblji kraj.

Svoje mjesto u hangaru ima i trenutno najpoznatiji Austrijanac Felix Baumgartner. Njegova lutka u odijelu s krilima u kojem je preletio La Manche čeka da mu se pridruži lutka u skafanderu i kapsula iz koje je skočio s ruba svemira. Ovom prilikom ne možemo izbjeći napadaj poznatog hrvatskog jala. Kao da Salzburgu nije bio dosta što ima Mozarta, što se tu snimao film Moje pjesme moji snovi, kojega pola planeta gleda reprizno negdje oko Božića. Nego još i Felix i njegova kapsula. A uskoro dolazi i bolid u kojem je Sebastian Vettel svježe osvojio naslov prvaka u Formuli 1. Možemo se samo tješiti našim hokejašima kojima je Red Bull Salzburg redovna mušterija.

Muzej revolucije

Hangar-7 nije samo mjesto na kojemu možete uživati u avionima i jurilicama. To je ujedno i restoran, bar, galerija slika, televizijski studio, a u njemu se održavaju i koncerti. Spektakularan po danu, a po noći, kada se upale svjetla, imate osjećaj da ste u svemirskom brodu. To je muzej iz kojega eksponati povremeno izađu i vinu se u nebo, muzej revolucije avijacije i automoto sporta, ali i muzej revolucionaran po konceptu u kojem je spojio sve sastojke potrebne za jedan uspješan multimilijunski posao.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zato ako vas put nanese na neko skijalište blizu Salzburga, obavezno navratite i u Hangar-7. Sjajno je to mjesto da vaše dijete poželi odsanjati djetinjstvo kao pilot ili astronaut, a vama prilika da se sjetite svojih igračaka i tog osjećaja kad ste uzeli plastični avion u ruke i letjeli po sobi, a ispod vas su prolazile rijeke, planine i kontinenti.

sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo