Muzej moderne umjetnosti u New Yorku namjerava stvoriti novu poveznicu vezanu uz Jugoslaviju probudivši pozitivna sjećanja i strastvenu arhitekturu. Ovaj ambiciozan i važan projekt nosi ime Toward a Concrete Utopia: Architecture in Yugoslavia, 1948.–1980., a portretira idiosinkratično, multietničko i otvoreno poslijeratno društvo koje se usmjerilo prema industrijskom dobu.
Iz brzo nestalih arhiva izloženi su crteži, modeli, planovi i fotografije, a Muzej je time pokazao Jugoslaviju kao raj za, kako Justin Davidson piše u svojoj kolumni, 'politički angažiranog arhitekta'.
"Jugoslavenski vođa Josip Broz Tito je 1948. godine nakon rezolucije Informbiroa i raskola sa Staljinom, izvukao svoju zemlju iz prostora iza Željezne zavjese. U izložbi su prikazana desetljeća između tog raskola i Titove smrti, razdoblja u kojem je bilo dopušteno izobilje arhitekturnih eksperimenata."
Socijalističke težnje pronošenje su na težnje na elektrane, stambene blokove, muzeje i spomenike. Od poljuda u Splitu, TV tornja Avala filma u Beogradu i zgrada Makedonske opere i baleta, Haludovo Palace Hotel na otoku Krku, do krova Petrolove benzinske u Sloveniji.
Poljud Poljud
Foto: Poljud u Splitu
Davidson piše: "Domovinski rat pretvorio je ideju jugoslavenskog jedinstva u retrospekciju osuđenu na propast. Memorijalni centri su uništavani ili ostavljeni da trunu.
Fotograf Jeck je 2016. godine posjetio Spomenik ustanku naroda Banije i Korduna na Petrovoj gori u Hrvatskoj, valovit ameboidni toranj koji se uzdiže iznad dvije iskrivljene ruke koje su se činile nejasno apokaliptičnima kad je spomenik izgrađen. Sad je on kostur djelomično vidljiv kroz ogoljene šipke od nehrđajućeg čelika, a čitav spomenik izgleda kao da je nastao na setu Blade Runnera.
Na kraju svega ovoga nameće se zaključak da kustosi njujorškog Muzeja moderne umjetnosti vide Jugoslaviju kao nadahnjujuće poglavlje kreacije. No na nju se može gledati i kao na moralizirajuću priču o opasnostima visokoumnih namjera i arhitekturne arogancije. Primjer Jugoslavije jasno oslikava primjere niza drugih propalih nacija, u kojima su simboli jedne ideologije postali metom druge"