RTL.hr vam redovito donosi priče o "malim biznisima koje ćete voljeti". Ovoga puta to je priča o OPG Eko Kupine Viduka koja je počela još tamo 1982. godine kada su roditelji Marina Viduke sve započeli.
Bili su prvi u Hrvatskoj koji su krenuli s ekološkom proizvodnjom kupina, govori nam Marin Viduka.
Popularni sok od kupine
''Imali su neku svoju viziju. Jako su voljeli prirodu. Stoga mi imamo ekološki certifikat od prvog dana'', rekao je Viduka.
''Do u nazad neki deset godina, da li je nešto eko proizvodnja ili ne se nije praktički uopće niti cijenilo niti si to mogao naplatiti. Ljudi nisu bili osviješteni niti je toga bilo po medijima. Prvih godina kupina je bila veliki hit jer nije bilo toliko bobičastog voća'', opisao je Viduka.
Osim što se bave ekološkim uzgojem kupina na svoja dva hektara zemlje u općini Kloštar Ivanić bave se i proizvodnjom vina od kupine, soka, džemova od kupine te sirupa od ljekovitih biljaka poput bazge i koprive. Najpopularniji proizvodi su im sirup od bazge i kupinov sok matičnjak.
''Kupina je ekološka, a u taj sok ne ide ni voda ni šećer ni konzervans. On je samo hladnoprešani, potom se pasterizira i gotovo'', opisao je vlasnik OPG-a.
Jedna promjena u trgovini hrane koja ga je oduševila su zdravi dućani, zadnjih godina jako dobro posluje s njima. Kupine OPG-a Viduka mogu se pronaći u trgovinama Grga Čvarak, Mali lug, Cerek i Proljeće u Zagrebu. A uz to, njegove proizvode ljudi mogu naručiti preko Facebooka, kao i preko stranice Mali plac.
''Moji roditelji su 1982. kupili zemlju i od onda mi ne stavljamo nikakvu kemiju u kupine'', rekao je Viduka.
Tako duga tradicija, kaže Viduka, definitivno im je olakšala put do kupaca. Njihovi proizvodi mogu se naći u zdravim dućanima, naručiti preko Facebooka, a sretan je i što ima dosta starih i vjernih kupaca.
''Našim vjernim kupcima ja znam na autobus poslati po cijeloj Hrvatskoj naš matični sok koji je bez ikakvih primjesa od ekološke kupine. Ne može biti zdravije. To uzimaju bolesnici, dijabetičari, ljudi s manje željeza, sa slabijim imunitetom'', izjavio je Viduka.
Nakon dugogodišnjeg bavljenja poslom, Marin jasno uočava kako postoje dvije vrste kupaca. Oni koji razumiju što kupuju i koji su spremni za to više izdvojiti, a postoje i oni, posebice je to primijetio prilikom prodaje na štandovima, kojima nije ekološka proizvodnja nije bitan faktor pri kupnji.
''Imali smo na Frankopanskoj svoj štand, ali prošle godine smo odlučili da više nećemo prodavati na štandovima'', kazao je Viduka.
Mora se puno toga znati
U OPG-u stalno rade on, njegova majka i brat, a po potrebi zaposle i sezonce.
''Pokojni tata je to pokrenuo, a mi smo nastavili'', rekao je.
Od početka koronakrize, uočio je da ljudi više štede, a njihovi proizvodi su ipak nadgradnja na obiteljsku potrošnju hrane.
''Ljudi kad se malo zatvore u sebe, kupuju najosnovnije. Ne mogu se žaliti, prošla godina nije bila loša. Dali su nam da odemo do zemlje, a i da radimo dostave'', kazao je Viduka.
Raditi u OPG-u zahtjeva puno različitih znanja u jednom čovjeku, primjećuje Viduka. Njegova obitelj još se dobro nosi sa zahtjevima papirologije.
''Ali kad bi gledao očima nekog poljoprivrednika sa sela, nije to sve lako zadovoljiti. Pogotovo za eko proizvodnju. Danas se mora znati sve. U papirologiju ulaze državne službe, agencije, kontrole i porezne uprave, a sve preko kompjutera. A ljudima na selu nije olakšano'', komentirao je Viduka.
Kaže kako i on koji živi u Zagreb mora imati puno znanja.
''Moram znati kositi, voziti traktor, organizirati berbu i prodaju, uz to moram znati s ljudima. A na društvenim mrežama praktički morate biti influencer'', komentirao je Viduka.
Njegov OPG je malen i stoga kaže kako ne može sve te segmente posve zadovoljiti. Naglasio je i kako sve puno toga promijenilo u 40 godina koliko dugo se njegova obitelj bavi uzgojem kupina.
''1985. Smo imali puni rod. Ja sam prodavao na Dolcu, mama na Trešnjevačkom placu. To su bili po 10 metara redovi, jer to je bilo nešto novo. Mi tada nismo ni spominjali da je eko proizvodnja, jer nije postojala službena eko proizvodnja'', rekao je Viduka.
A kaže kako je danas sve posve drugačije kada vladaju jako strogi eko kriteriji. No još uvijek se eko proizvodnjom većinom bave entuzijasti.
''Dosta toga se promijenilo u zadnjih 10 godina i mi, manji proizvođači, možemo to sada prodati, jer ima ljudi koji to cijene. Kad vam se ljudi vraćaju, to je znak da ste dobri'', zaključuje Viduka.
Tekst je financiran sredstvima Google stipendije.