Prikaz Lilith kao bezbožne zavodnice ne prepoznaje njezinu nijansiranu ulogu u židovskoj vjeri i mezopotamskim tradicijama. Da bismo razumjeli Lilithinu važnost, pomaže saznanje o njezinom podrijetlu i ulozi koju je igrala kroz povijest.
Adamova prva žena nije bila Eva, već 'noćna vještica' povezana s demonima?! Procurila priča koja će uzdrmati vjernike
1. Bila je Adamova prva žena: Lilithina uloga kao Adamove prve žene postala je dio židovske tradicije kada je spomenuta u midrašu, tekstu koji tumači i objašnjava hebrejske spise. Midraš je razradio nedosljednosti u Knjizi Postanka: U Postanku 1, muškarac i žena su stvoreni u isto vrijeme, ali tada Postanak 2 utvrđuje Evu kao proizvod Adamova rebra. Da bi se izjednačila ova različita mišljenja, u Adamovu životu je postojala još jedna žena. Tu dolazi Lilith. Ona je bila prikazana kao Adamova prva žena u Abecedi Ben Sira, djelu koje je postalo dio židovske tradicije negdje oko 1000. godine nove ere. Prema ovom tumačenju, njihov brak je na kraju propao i ona je otišla, potaknuvši Boga da stvori Evu.
2. Njezino ime se ne spominje izravno u Bibliji: Lilith se u Bibliji pojavljuje samo jednom i to čak ni po imenu. U Izaiji 34:14, autor se poziva na "noćnu pticu", "noćno čudovište" ili "noćno stvorenje", ovisno o tome koji prijevod Biblije čitate. Kada se u Izaijinoj knjizi spominje podlo noćno stvorenje koje živi među ruševinama, biblijski znanstvenici vjeruju da se odlomak odnosi na Lilith. Kasniji prijevodi Biblije imaju njezino ime.
3. Njezino podrijetlo je u mezopotamskoj mitologiji: Lilith je vjerojatno potjecala iz drevnog sumerskog mita o lilitu, demonskim duhovima muškaraca i žena koji su prolazili mladi. Lilitini strašniji aspekti mogu se pratiti do Lamashtua, kćeri mezopotamskog boga neba Anua. Rečeno je da Lamashtu ubija djecu i gušta na ljudima. Lilith se također pojavljuje u Epu o Gilgamešu, na ploči datiranoj u otprilike 2000. pr. Ona je tu demon kojeg Gilgameš tjera da pobjegne i skloni se u pusto područje, element koji ostaje dosljedan u njezinoj priči tijekom vremena.
4. Svici s Mrtvog mora povezuju ju s drugim demonima: Svici s Mrtvog mora, skupina od oko 800 tekstova otkrivenih 1940-ih i 1950-ih na Zapadnoj obali u blizini Mrtvog mora, spominju Lilith. Svici uključuju hebrejske, aramejske i grčke molitve, pravne dokumente, biblijske spise i apokrifna djela. Lilith se spominje u "Pjesmi za mudraca", koja je vjerojatno bila himna korištena tijekom egzorcizama: "I ja, Mudrac, oglašavam veličanstvo Njegove ljepote da užasnem i zbunim sve duhove uništavajućih anđela i duhova kopilana, demona, Lilith... i one koji udare iznenada, da zavede duh razumijevanja i da pusti srce njihovo."
5. Identificirana je kao Zmija u Edenskom vrtu: Neki povijesni tekstovi i razna umjetnička djela sugeriraju da je Lilith zmija u Edenskom vrtu. Michelangelova slika u Sikstinskoj kapeli koja prikazuje "Pad čovjeka", na primjer, prikazuje lik s tijelom žene i repom zmije omotane oko stabla, što neki smatraju da predstavlja Lilith. Tekst kabale opisuje Lilith kao zmiju: A Zmija, Žena bludništva, potaknula je i zavela Evu kroz ljuske Svjetla koje je samo po sebi svetost jer Zla Lilith, kada je vidjela veličinu Adamove pokvarenosti, postala je snažna u svojim ljuskama i došla do Adama protiv svoje volje, postala je vruća od njega i rodila mu mnoge demone i duhove i Lilin.
6. Može se smatrati jednakom Adamu: Ako je Lilith bila Adamova prva žena kao što je opisano u Postanku 1, ona je stvorena od zemlje baš kao i on, naizgled ih čini jednakima. Prema Abecedi Ben Sira, ta je jednakost bila problem koji je razdvojio Lilith i Adama. Kad je Adam inzistirao da Lilith obavlja svoje dužnosti žene i preuzme podređenu ulogu, ona je odgovorila da neće. Lilith je inzistirala: "Nas dvoje smo jednaki, budući da smo oboje sa zemlje", i na kraju su se posvađali.
7. Postala je žrtveni jarac za neobjašnjive nevolje: Budući da je Lilith odbila biti podređena i napustila Adama, zapečatila je svoju sudbinu kao krajnji ženski negativac. Nakon što su tri anđela rekla Lilith da će 100 njezine djece umrijeti svaki dan ako se ne vrati Adamu, Lilith je tvrdila da je "stvorena samo da uzrokuje bolest dojenčadi. Ako je dijete muško, ja imam vlast nad njim osam dana nakon njegovarođenja, a ako je žensko, 20 dana." Ali Lilith bi poštedjela djecu koja su imala imena određenih anđela: Sanoy, Sansenoy i Samangelof, ispisana na amajlijama kako bi ih zaštitila. Kroz ovu priču Lilithina uloga je rasla među mitovima kojima su se ljudi koristili da objasne bol, tugu i nesretne događaje. Baš kao i njezini babilonski kolege, Lilith je postala poznata kao počinitelj smrti djece.
8. Talmud je predstavlja kao zavodnicu: U skladu s babilonskim prikazima Lilith, Talmud se nadovezuje na tradiciju njezinih zlih, zavodljivih načina. Dovršen tijekom šestog i sedmog stoljeća, Talmud prikazuje Lilith kao dugokosog, krilatog demona koji napada ljude dok spavaju. Talmud čak prikazuje Lilith kako gnjavi Adama tijekom godina koje je proveo odvojen od Eve, vrijeme tijekom kojeg je Adam postao otac "duhova i muških i ženskih demona".
9. Njezino se ime pojavilo na zdjelicama za zavjetovanje: Zdjele za zavjetovanje, dizajnirane da onesposobe demone, bile su popularne u cijelom antičkom svijetu, posebno u Perziji. Židovi su također koristili zdjele za nagovaranje istjerivanja demona, iako ne tako često kao njihovi mezopotamski susjedi. Kao noćni demon, onaj koji je donio smrt i iskušenje djeci i ljudima, Lilith se pojavila na brojnim zdjelicama. Natpis na jednoj zdjeli za utjelovljenje opisuje Lilith na sljedeći način: Zla Lilith, koja čini da srca ljudi zalutaju i pojavljuje se u snu noći i u viziji dana, Tko gori i ruši noćnom morom, napada i ubija djecu, dečke i cure. Na drugoj zdjeli natpis glasi: "Odsjeci kralja demona... velikog vladara lilita."
10. U Zoharu ona vlada uz Sotonu: U Zoharu, temeljnoj knjizi Kabale, Lilith se i dalje prikazuje kao mračna zavodnica. Osim što davi djecu, ona koristi "noćne emisije" muškaraca za rađanje vlastite demonske djece. Zohar, tekst iz 13. stoljeća, uvelike se oslanja na ranija talmudska djela i tvrdi da je Lilith čak pokušala zavesti kralja Salomona prerušavajući se u kraljicu od Sabe. Njezini su napori uništeni kada se otkrilo da je dlakava varalica. U Zoharu, Lilith također postaje strašna kraljica uz Sotonu.
11. Tijekom srednjeg vijeka, dobila je pozadinu: Abeceda Ben Sira, djelo nastalo između 8. i 10. stoljeća prije Krista, nudi dublje objašnjenje onoga što se dogodilo između Adama i Lilith. Drugi izvještaji opisuju da je Adam imao ženu prije Eve, ali Abeceda joj daje ime i opisuje njihovu svađu. Pružajući pozadinu o Lilith, židovski znanstvenici ne samo da su razjasnili Knjigu Postanka, već su također objasnili kako i zašto je Lilith stoljećima bila meta oštrog postupanja.
12. Zvali su je prvom feministkinjom: Iako je Lilith kroz povijest identificirana kao demon, zavodnica i žrtveni jarac, u moderno doba, ženski pokreti počevši od 1970-ih prihvatili su je kao feministicu i uzor. Zagovornici ovog gledišta Lilith vide kao neovisnu ženu koja sama bira, uključujući odabir seksualnih partnera i kontrolira svoju sudbinu. Lilith Magazine, židovska feministička publikacija osnovana 1976. godine, nazvana je po njoj.
Ime "Lilith" čak ne postoji ni u Bibliji, ali prema židovskoj mitologiji, ona je bila Adamova prva žena. Ovaj mit tisućama godina isprepliće drevna mezopotamska i židovska vjerovanja. Tradicionalni opis Lilith spaja drevnu demonsku predaju s biblijskom kozmologijom na način koji često prkosi rodnim normama, što dovodi do njezina prikaza kao strašne noćne vještice.