Nedavno je na stranici Peticije24.com pokrenuta online peticija protiv popularnih reality show emisija koje se emitiraju u Srbiji, a koju je dosad potpisalo preko 100.000 ljudi, većinom građana Srbije.
Kako piše Klix.ba, u ovoj online peticiji stoji kako joj je osnovni cilj da se ukine svaki oblik reality emisija, kao i njihovo slobodno emitiranje, budući da su u pitanju emisije koje, kako se navodi, šire blud, nemoral, šund i kič, zaglupljuju narod i propagiraju pogrešne vrijednosti.
Ipak, koji je to osnovni razlog zbog kojeg je toliko mnogo ljudi opčinjeno reality show emisijama poput "Velikog brata", "Farme" i "Parova"? Što je to što ove emisije zapravo promoviraju te na koji način negativno utječu na društvo, pogotovo mlađe generacije?
Odgovore na ova pitanja ima Željka Kurjački, psihoterapeutkinja iz Novog Sada.
Ona kaže da su reality emisije su napravljene da budu uzbudljive. Od izbora ljudi koji će sudjelovati do postavljanja zadataka pred njih, sve u ovim emisijama je napravljeno tako da osigura mnogo šokantnih, neprijatnih situacija, svađa i plakanja. Mogućnost da se javno dogodi nešto uzbudljivo, bilo da je to svađa, tuča, prevara ili seks, privlači gledatelje. Iz istog razloga volimo gledati bacača noževa u cirkusu – ne gledamo ga samo zato da se divimo njegovoj vještini, već zbog toga što ih baca oko svog asistenta i što postoji mogućnost da ga pogodi.
Ako su u pitanju poznate ličnosti, odstupanje od uobičajenih dobro kontroliranih situacija u kojima smo navikli da ih viđamo je samo po sebi interesantno. Radoznalost je dio naše prirode i želimo vidjeti kako se poznati ljudi ponašaju kada ne nastupaju uvježbano na sceni. Ako se pak radi o anonimcima, tada se ne biraju prosječni, obični ljudi, već najšareniji, najneobičniji i najglasniji, koji će osigurati mnogo vike i suza tokom emisije.
Emisije su napravljene tako da u njima ima mnogo situacija u kojima se netko osramotio ili doživio nešto sramotno", kaže Kurjački i dodaje: "Ove emisije počinjemo gledati iz radoznalosti. Ali kada nekoga gledate iz dana u dan u različitim situacijama, vi prema toj osobi razvijate neku vrstu bliskosti i iskreno želite pratiti što se u njenom životu događa".
Društveni eksperiment
Prema riječima psihoterapeutkinje, reality emisije nisu zaista "realne" jer je situacija u kojoj se sudionici nalaze nesvakidašnja. Ipak, nakon nekog vremena ljudi se naviknu na prisustvo kamera i počinju se ponašati onako kako bi se najvjerojatnije i inače ponašali u životu u većini situacija.
Dodaje kako su naše reality emisije su najčešće vrlo jeftine i promoviraju pogrešne vrijednosti što donekle utječe i na ponašanje ljudi koji ih prate. Usprkos tome, ove emisije nude sadržaj koji je dovoljno zanimljiv da ih ljudi nastave gledati..
Posebno se osvrnila na utjecaj ovakvih emisija koje one imaju na mlade ljude i djecu koja nisu u stanju formirati kritički stav prema ovakvim sadržajima.
"Problem sa ovakvim sadržajima je što ih je previše, tako da se izgled starlete ili ponašanje sudionika "normalizira", odnosno počinjemo vjerovati da su takav izgled i takvo ponašanje prosjek, a ne nešto što je neobično. Konfliktne i agresivne situacije iz reality emisija se predstavljaju kao svakodnevni međuljudski odnosi, a izgled sudionika tih emisija kao prosječan izgled", kaže Kurjački i dodaje da djeci treba osigurati sredinu u kojoj je što manje ovakvih sadržaja, ali ih ne možemo sačuvati odi toga u potpunosti. Zato je važno razgovarati sa djecom o sadržajima koje gledaju.
Klix.ba/Hot.hr