"Ovo je prva studija koja pokazuje da vožnja djeluje negativno na jezične vještine", izjavio je Gary Dell, jedan od autora studije sa Sveučilišta u Illinoisu. Dvije prijašnje studije, naime, navode kako vožnja automobila ne utječe na točnost i razumijevanje govora, prenosi portal biologija.com.hr.
"Te studije nama koji se bavimo proučavanjem jezika nisu imale smisla. Može vam se učiniti kako je pričanje i razumijevanje govora jednostavno, no to nije točno. Aktivnosti su to koje zahtijevaju usmjerenu pažnju te se natječu s drugim sličnim aktivnostima, poput vožnje", rekao je.
Nova je studija provođena u simulatoru vožnje na institutu Beckman Institute for Advanced Science and Technology. Sudionici su radili u parovima - jedan je bio vozač, a drugi sugovornik koji je s vozačem razgovarao u automobilu na mjestu suvozača ili izvan automobila putem mobitela. Polovica od 96 sudionika su bili odrasli ljudi iznad 65 godina, a druga polovica u kasnim tinejdžerskim i ranim dvadesetim godinama života.
U prvom dijelu pokusa sudionici su sjedili u nepokretnom vozilu, a u drugom dijelu pokusa vozili tijekom simulirane prometne gužve u gradu. Za to su vrijeme slušali, a potom morali i prepričati kratku priču koju nikad ranije nisu čuli. Koristeći slušalice i mikrofon, svaki je sudionik čuo i prepričao četiri priče. Nakon izlaska iz simulatora, svi su se sudionici morali prisjetiti svega što mogu u vezi četiriju priča.
Rezultati su pokazali da je sposobnost pamćenja i prepričavanja priča opadala značajno ako je sudionik studije tijekom pokusa ujedno i vozio. Očekivano, stariji su ljudi ovaj zadatak izveli lošije od mlađih, no u obje je skupine sposobnost pamćenja i prepričavanja priča opadala u jednakom razmjeru.
Za razliku od izvedbe tijekom mirnog sjedenja u automobilu, Dell pojašnjava kako su "vozači pamtili 20 posto manje podataka tijekom vožnje". Opadanje sposobnosti točnog prepričavanja priče najviše je bila naglašena tijekom vožnje u raskrižjima i u zahtjevnijim prometnim uvjetima.
"S novim tehnologijama sve više i više razgovaramo dok obavljamo druge zadatke, no moguće je da se zapravo sve manje i manje razumijemo", zaključuje Dell.
Studija je objavljena u časopisu Psychonomic Bulletin & Review.