Nadzvučni komercijalni letovi mogli bi ponovo postati stvarnost nakon što je NASA dala zadatak Locheed Martinu da projektira 'tihi' zrakoplov koji neće stvarati ozloglašeno zagađenje bukom tijekom krstarenja koje bi trebalo biti na nadzvučnim brzinama, piše RT.
Locheed Martin dobiti će oko 20 milijuna dolara (140 milijuna kuna) tijekom 17 mjeseci kako bi smislio izvedivu verziju za Tihu nadzvučnu tehnologiju (Quiet Supersonic Technology - QueSST), čiji bi cilj bio uvođenje komercijalnog aviona koji može doseći nadzvučne brzine samo s jedva čujnim prijelazom, umjesto ometajućeg glasnog praska koji je još uvijek neizbježan u suvremenoj tehnologiji.
"NASA naporno radi na tome da učini letenje zelenijim, sigurnijim i tišim - a istovremeno razvija letjelicu koja će putovati još brže", rekao je direktor NASA-e Charles Bolden, dodajući kako Sjedinjene Države žele stvoriti "tiši nadzvučni mlaznjak kojem bi cilj bio putnički let".
Ugovor koji je dobila tvrtka za proizvodnju letjelica prvi je u novoj seriji 'X-zrakoplova' inicijative New Aviation Horizons čiji je cilj smanjenje buke na prihvatljive nivoe kada letjelica krstari nadzvučnom brzinom. Na visini od 10.668 metara brzina zvuka je oko 1.063 km/h.
Jedini putnički zrakoplovi koji su letjeli brzinom većom od brzine zvuka bili su sovjetski Tu-144 i anglo-francuski Concorde, koji je dosegao brzinu veću od dvostruke brzine zvuka. Concorde je prevozio ljude između Londona i New Yorka za manje od 3 i pol sata, dok je Tu-144 kraće vrijeme letio na liniji Moskva - Alma Ata. Oba modela nisu proizvedena u više od dvadesetak primjeraka i povučeni su iz uporabe na prijelazu stoljeća.
Sada NASA želi poboljšati staru i neučinkovitu tehnologiju i odredila je nemalu sumu novca za Projekt komercijalne nadzvučne tehnologije unutar proračuna za fiskalnu godinu 2017.
Glavni problem koji američki inžinjeri pokušavaju riješiti je zvučni udar - glasna buka poput grmljavine koju čuje osoba na zemlji kada nad njom preleti letjelica koja leti nadzvučnom brzinom. Ali, osim smanjivanja buke, NASA želi smanjiti i potrošnju goriva i emisija pomoću vitkog novog dizajna koji bi se razlikovao od izgleda konvencionalnih aviona.
Inicijativa New Aviation Horizons trebala bi trajati barem desetljeće, tvrdi NASA, a prvi probni letovi trebali bi se dogoditi oko 2020. godine, ovisno o financiranju.