BOLJA SIGURNOST ILI SMANJIVANJE TROŠKOVA LETA: /

Uskoro bez kopilota u kabini

Image
Foto: Thinkstock

U ne tako dalekoj budućnosti komercijalni letovi bi se trebali odvijati bez kopilota, što je dio EU-ovog projekta o poboljšanju sigurnosti i smanjenju troškova leta.

1.1.2016.
17:55
Thinkstock
VOYO logo

U skladu s time i proizvođači zrakoplova rade na projektu koji bi doveo do komercijalnih letova kojim bi upravljao samo jedan pilot. Konzorcij koji se sastoji od 35 firmi i istraživačkih grupa iz Europe i šire, uključujući Airbus i Boeing razvija automatiziranu tehnologiju koja bi trebala smanjiti potrebu za ljudskom posadom u kokpitu.

Projekt nazvan ACROSS (Advanced Cockpit for Reduction of Stress and Workload - Napredni kokpit za smanjenje stresa i opsega rada), a kojega sufinancira Europska Komisija, ima za svrhu razviti sofisticiraniju tehnologiju autopilota koja bi preuzela upravljanje zrakoplovom, posebno tijekom lošeg vremena, u situacijama uzbune i u slučajevima 'pretrpanog' neba, dakle u situacijama kada je povećana opasnost od nesreća.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sam program jasno daje do znanja kako je krajnji cilj ovog istraživanja "dugoročna evolucija" kokpita s jednim pilotom. Projekt tvrdi kako je istraživanje potrebno jer iako su konstantna sigurnosna poboljšanja uspijela znatno smanjiti postotak nesreća u zračnom prometu tijekom prijašnjih desetljeća, "izgleda da je to smanjivanje doseglo vrhunac, te se stabiliziralo na otprilike 2 nesreće za svakih milijun polijetanja".

To bi značilo u prosjeku jedna nesreća na svakih milijun sati leta, ili otprilike jedna nesreća svakih deset dana širom svijeta. A s obzirom da zračni promet i dalje stalno raste i do 5% godišnje, samim time bi i nesreće mogle postajati sve češće.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iako su sami piloti spriječili veliki broj nesreća, "problemi povezani s letačkim osobljem" bili su faktori u 60% fatalnih nesreća između 1990. i 2010. godine.

Image
Foto: Thinkstock

Projekt ima tri cilja. Prvi je osigurati bolju podršku posadi u situacijama kada se nađu pod pritiskom, poput lošeg vremena, ili u situaciji uzbune u samoj letjelici. Drugi je omogučavanje sigurnog upravljanja i u slučaju smanjenog boja posade, kao kada su jedan ili oba pilota onesposobljeni, ili kada pilot uzme pauzu tijekom krstareće faze leta. Treći je cilj graditi na tim početnim procijenama kako bi se identificirali glavni problemi na koje se treba fokusurati tijekom uvođenja operacija s jednim pilotom.

Predstavnici pilota tvrde kako je namjena projekta prelazak na u potpunosti bespilotne zrakoplove u budućnosti, i to unatoč protivljenju javnosti.

Udruga britanskih pilota avioprijevoznika (Balpa) upozorila je kako povećanje automatizacije predstavlja istovremeno i povećani rizik od hakera i problema s računalima. Udruga je posebno naglasila brojne slučajeve kada je brzo razmišljanje pilota u nestandardnim situacijama spriječilo potencijalno katastrofalnu nesreću, poput slijetanja putničkog zrakoplova British Airwaysa nakon što su motori prestali raditi malo prije aerodroma Heathrow 2008. godine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Piloti podržavaju uvođenje tehnologije projektirane za povećanje letne sigurnosti, ali brine nas da bi projekt ACROSS mogao rezultirati prevelikom ovisnošću o automatizaciji", izjavio je Stephen Landells, stručnjak za sigurnost leta u Balpi. "Smanjenje broja pilota u kokpitu moglo bi imati ozbiljne i štetne posljedice po sigurnost leta zbog nepostojanja uzajamnog provjeravanja operativnih odluka."

Projekt ACROSS započeo je još u siječnju 2013., a završava u lipnju 2016.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Daily Mail/Danas.hr

Tekst se nastavlja ispod oglasa
sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo