Cijene naftnih derivata na mediteranskom tržištu, devizni tečaj,
premije, naknade i porezi – svi ovi faktori bili su ključni dio
magične formule za cijenu benzina. Sad dolaze nova pravila.
"To je nama kupcima dobro došlo jer ako će neko staviti višu,
kupovat ćemo kod onih koji budu imali nižu", rekao je jedan
građanin.
Ministar gospodarstva IvanVrdoljak poručuje – liberalizacija donosi
konkurentnost i tržišnu utakmicu. U konačnici i niže
cijene.
"Ono što očekujemo da će ta tržišna konkurencija među
distributerima stvoriti među njima mogućnosti za veće
investicije, bolje planove, strateška planiranja jer nemaju linit
koji ih je držao u postojećem pravilniku".
Cijene se neće formirati bez granica - poručuju iz naftnih
kompanija.
"Ta granica će biti tržište i promet koji ćemo moć ostvarivati.
Ja mislim da građani nemaju nikakvog osnova za strah od povećanja
cijena. To će se možda malo češće mjenjati", izjavio je direktor
veleprodaje Crodux derivata BrankoPoljak.
Scenarij u kojem bi se naftaši međusobno dogovorili i zajedno
povećali cijene, ne može se dogoditi, tvrdi regulator. Postoje
zakoni koji to sprječavaju.
"Možemo ući u kontrolu nedozvoljenih dogovora o cijenama ili
popularnije rečeno, tzv. Kartela", kazala je Snježana
Vujisić Sardelić, Agencija za zaštitu tržišnog
natjecanja.
Na svakoj benzinskoj postaji pojedinačno – drugačija cijena
benzina. U malim sredinama gdje konkurencija nije velika,
smatraju da ih čeka poprilično neizvjesna budućnost.
Stručnjaci upozoravaju da će Vlada ipak imati ovlast
intervenirati ako procijeni da se cijena previše povećala na
izoliranim, primjerice otočnim područjima.
"Ona bojazan koja postoji opravdano kod građana da će to dovesti
do nekih ogromnih povećavanja cijena, ja mislim da ne. BiH već
više od 6 godina ima slobodno formiranje cijena i cijene su
zapravo i niže nego u Hrvatskoj", rekao je naftni stručnjak
Jadranko Umičević.
Novi zakon o tržištu nafte ide u hitnu saborsku proceduru. A
svojim novim ovlastima i cijenama – naftne kompanije mogle bi nas
iznenaditi već na novogodišnje jutro.
INA i sve ostale kompanije od nove godine će moći slobodno određivati cijenu goriva. Vlada se nada da će to dovesti do novih ulaganja, a građani se boje divljanja cijena - pogotovo u manjim mjestima gdje nema konkurencije.