ministar prometa za RTL /

'Više bi se isplatilo putnicima kupiti auto, nego sufinancirati neke linije'

Nedostatkom novca i malim brojem putnika HŽ Putnički pravda ukidanje 22 linije, odnosno smanjenja voznog reda ili prijevoz autobusima na čak 321 linija diljem zemlje. Ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić poručuje kako putnici nemaju razloga za brigu.

10.4.2014.
19:03
VOYO logo

HŽ zbog ušteda od  24. travnja ukida 22 vlaka i za 321 reducira vozni red - i to uglavnom vikendom i blagdanom.

Iako nadležni objašnjavaju da se nijedna linija ne ukida potpuno, sindikati i putnici su bijesni - osobito zbog apsurda da su neke pruge netom obnovljene.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

O svemu tome je s ministrom prometa Sinišom Hajdašem Dončićem razgovarao Ivan Vrdoljak.

Znamo da je željeznica u Hrvatskoj, kao u drugim zemljama, socijalna kategorija, ali postavlja se pitanje je li Uprava HŽ Putničkoh mogla napraviti jače uštede na nekim drugim stavkama, umjesto da se ide u masovna otkazivanja linija.


Ne radi se masovnom otkazivanju linija, radi se većinom o redukciji postojećih linija. A odgovor na vaše prvo pitanje je zapravo ne, pošto je iz sustava HŽ Putničkog do sada izašlo 500 ljudi, a sa druge strane, do konca plana rekonstruiranja, koji mora biti odobren od strane Europske komisije, očekuje se dalje smanjivanje broja zaposlenih. Dakle,  prvo za 300, a onda za 200. A najveći trošak su nam zapravo vlakovi, električna energija, najam trase. Dakle nema previše mogućnosti za smanjivanje nekih troškova, a cilj ministarstva je da HŽ Putnički, kao poduzeće, ne doživi stečaj. Dakle ono mora biti ekonomski neovisno i mora obavljati svoju osnovnu ulogu i standard koji propisuje ministarstvo. Tu postavljamo jedno ključno pitanje, koliko je država, odnosno ministarstvo spremno dati po određenom putniku. Svakako nije spremno dati 500 kuna po putniku, ne po vlaku, na nekim linijama gdje postoji premali broj putnika. Više se isplati, da se malo našalim, kupiti tom putniku osobni automobil, nego i dalje sufinancirati nešto što je ne rentabilno, nego ekonomski neisplativo i vodi samoubojstvu poduzeća, a to je HŽ Putnički.     

Evo jednog apsurda, primjer pruge Banova Jaruga - Daruvar. Nije li apsurdno da se sada tamo vlakovi zamjenjuju autobusima, a pruga je nedavno obnovljena baš za putnički prijevoz, a ne za teretni prijevoz. Što nije to onda bacanje novca?

Ne, to nije bacanje novca jer HŽ Infrastruktura većinom lokalne pruge zamjenjuje onim materijalom koji skida sa glavnih nacionalnih pruga, odnosno europskih koridora. Sa druge strane, ta pruga je definitivno samo privremeno ukinuta jer postoji jedan objekt, dakle jedan most na toj pruzi koji mora biti pogodan za prijevoz tereta. To vam govorim jer se upravo najveći radovi očekuju na toj ekstenziji. Htio bih da radimo razliku između ulaganja infrastrukture, koja dakle mora ulagati u male lokalne, regionalne pruge, ali to ne znači da će u budućnosti voziti HŽ Putnički na tim prugama, nego se otvara mogućnost da kroz propisani minimalni standard, koji će sufinancirat država, uključi se i regionalna zajednica sa privatnim operaterima...   

Zašto bi privatni operateri tu vozili ako čak ni HŽ nema financijskog interesa ni isplativosti?

Naglasio sam da, primjerice, kao u Italiji i kombinaciji regionalne samouprave i privatnog operatera postoji 'win-win' situacija gdje regionalna samouprava može nabaviti same vlakove koji mogu biti pogodniji za vožnju tim prugama. Ovo nije prebacivanje loptice na regionalnu samoupravu. Kod nas još uvijek sve plaća država, u drugim državama Europske unije je to kombinirani sistem.

Prije ste spominjali da želite vratiti ljude na željeznice pošto se pruge masovno ukidaju, a ljudi se sve više odriču željezničkog prijevoza.

Pruge se ne ukidaju, ukidaju se linije vikendom. HŽ Putnički nabavlja 44 nova vlaka, a za 13 mjeseci će prvi vlak biti ovdje na prugama. U Hrvatskoj živi 4 milijuna stanovnika, moramo shvatiti u kojem smo obujmu i moramo razvijati željeznički promet gdje je on i ekonomska i socijalna kategorija - to su četiri velike urbane aglomeracije u urbanom transportu. To je opet pogodno za sufinanciranje od strane EU, a s druge strane imamo koridorske pruge koje su namijenjene prijevozu robe, a ne toliko putnika. Budimo realni, kad pruga bude nova, elektrificirana, brza i dvokolosječna do Rijeke, vrlo teško će privući putnike jer je uvijek brže i bolje doći autobusom ili autom.

Koja je vaša poruka putnicima koji su prilično ljutiti zbog ovoga?

Onaj tko radi reforme, ima i određenih problema i upravo promjene društva iziskuju šumove u  komunikaciji, ali mogu biti sigurni će od 15 mjeseci nadalje, kad dođu novi vlakovi, putnici će se duplo brže i udobnije voziti. Isto tako je moja poruka da svaka regionalna samopuprava s privatnim partnerima može i sama obavljati tu uslugu, a država je ona koja će propisati minimalni standard sufinanciranja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo