Tu su za djecu i roditelje /

Znate li da postoji Hrabri telefon za roditelje? I ne, neće vam socijalni radnici odmah pokucati na vrata ako ih dijete nazove

Image
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL

Najčešće zovu mame, ali posljednih godina Hrabri telefon bilježi i porast poziva očeva

23.8.2020.
10:00
Goran Stanzl/PIXSELL
VOYO logo

Hrabri telefon za mame i tate je mjesto na kojem se svaki roditelj i druga odrasla osoba zabrinuta za dobrobit djeteta može obratiti kako bi porazgovarala sa stručnom osobom ili potražila savjet kako postupiti ili se postaviti u određenoj situaciji vezanoj uz dijete.

Linija je mjesto gdje ćete dobiti podršku i savjet s područja kompetentnog roditeljstva, poboljšanja komunikacije s djetetom ili mladom osobom unutar obitelji, svih oblika zlostavljanja i zanemarivanja djeteta, informacije o tome kako razgovarati s djetetom o razvodu te savjete iz ostalih područja usko vezanih uz zaštitu djetetovih potreba i prava, ali i odgovornosti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

O radu Hrabrog telefona razgovarali smo s predsjednicom Udruge, psihologinjom Hanom Hrpkom. Zanimalo nas je, između ostalog, zovu li Hrabri telefon više djeca ili roditelji.

Psihologinja Hrpka pojašnjava da roditelji češće zovu savjetodavne linije Hrabrog telefona, ali da djeca puno češće koriste e-savjetovanje:

Tekst se nastavlja ispod oglasa

''Djeca nam se više obraćaju putem chata i e-maila, a prisutni smo i na brojnim portalima''.

Podjednako zovu roditelji djece svih dobnih skupina, no nešto su ipak rjeđi pozivi roditelja male djece i predškolaraca od poziva roditelja starije djece koja već idu u školu i adolescenata.

''Roditelji koji zovu zbog male djece često imaju razvojna pitanja npr. razvoj govora, teškoće u hranjenu, prilagodba na vrtić, razvojni strahovi, privrženost... Kod roditelja školaraca se javljaju brige oko zadataka vezanih uz školu i odnosa s vršnjacima. Nadalje, roditelji adolescenata se često javljaju zbog promjene koje u tom razdoblju dožive u odnosu sa svojom djecom i brigama koje se zbog toga javljaju. Razlog je što su adolescenti manje zainteresirani dijeliti informacije o sebi s roditeljima, a roditelji se pitaju koji stupanj samostalnosti i neovisnosti u donošenju odluka im dopustiti, brine ih upuštanje u rizična ponašanja i slično'', kaže Hrpka za RTL.hr.

Djeca mogu biti i fizički nasilna prema roditeljima

Ipak, jedno im je zajedničko. Naime, roditelji djece svih dobnih skupina često se javljaju s odgojnim temama, poput postavljanja granica, obiteljskih odnosa i različitih oblika nasilja - među vršnjacima, na društvenim mrežama ili u obitelji za koje sumnjaju ili su saznali da njihova djeca proživljavaju.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nažalost, dogodi se i da se roditelji požale na nasilničko ponašanje djece prema njima.

''Obzirom da je Hrabri telefon usmjeren na zaštitu djece, pozive u kojima su 'djeca' nasilna prema svojim roditeljima usmjeravamo na druge linije pomoći jer ta djeca su zapravo već punoljetne osobe. Ukoliko se radi o nasilju maloljetnog djeteta prema svom roditelju razgovaramo o mogućim uzrocima nasilja i agresivnog ponašanja, o cjelokupnom funkcioniranju djeteta, te uz podršku koju dajemo roditelju, usmjeravamo ih na psihološku pomoć u zajednici u kojoj žive jer ozbiljnije oblike nasilja važno je uputiti stručnjaku mentalnog zdravlja kako bi se djetetu, a i roditeljima pružila pomoć i podrška'', otkriva psihologinja te naglašava da iako se linija zove Hrabri telefon za mame i tate, nije namijenjena samo roditeljima, već svim odraslim osobama koje imaju pitanja ili brige vezane uz razvoj i dobrobit djece.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Najviše zovu mame, potom tate pa bake

''Otprilike petina odraslih nazivatelja muškog su spola, a ostali su ženskog. Najbrojniji nazivatelji su mame, zatim tate pa bake. Razlozi vjerujemo leže u tome što su žene još uvijek sklonije potražiti pomoć u suočavanju s problemima kao i u tome što je njihova uloga majke tu možda aktivnija, ali primjećujemo da se ipak s godinama sve češće počinju javljati očevi, što se i vidi u broju očeva koji dolaze po pomoć u naše Savjetovalište 'u živo'', govori Hana Hrpka.

Tijekom koronavirusa jednak broj poziva, ali su se promijenile teme

''Tijekom trajanja pandemije koronavirusa bilježimo otprilike jednak broj poziva kao i ranije, ali ono što se promijenilo su teme s kojima se roditelji javljaju, poput briga vezanih uz različite teškoće koje se javljaju s obzirom na aktualnu situaciju kao što su nasilje u obitelji, sada kad su svi bili 0-24 skupa u stanu, nasilja je ipak više, o teškoćama vezanim uz izvršavanje školskih obveza u online školovanju, strahovi primjerice od potresa, od zaraze... koji se javljaju kako kod djece tako i kod roditelja. To nam govori da linije Hrabrog telefona održavaju kontinuitet i da su prepoznate kao mjesto na koje se roditelji mogu obratiti s bilo kojim teškoćama koje im se u tom trenutku javljaju'', pojašnjava presjednica Udruge.

Dnevno je 10-ak poziva, ali to nisu kratki razgovori

Linije Hrabrog telefona dnevno prime oko 10 poziva roditelja. Ipak, treba imati na umu da neki pozivi znaju trajati i po 45 minuta. No, to nije jedini način na koji im se roditelji javljaju pa, osim tim putem, primjećuju da se i roditelji, kao i djeca i mladi, sve češće odlučuju javiti kanalima e-savjetovanja, poput foruma ili e-maila.

Svakako valja naglasiti da je razgovor povjerljiv te sve informacije ostaju između vas i savjetovatelja Hrabrog telefona. Linija je anonimna i može ju se dobiti potpuno besplatno nazivajući s bilo kojeg telefona – fiksne linije, mobitela pa čak i javnog telefona bez telefonske kartice. Također, informacija o pozivu neće se pokazati na ispisu poziva, to jest, na mjesečnom telefonskom računu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Najčešće zablude i istine

Na stranicama Hrabrog telefona su dali odgovore na dvije najčešće zablude, ali i pojasnili što je u stvari istina.

ZabludaAko moje dijete nazove Hrabri telefon i ispriča da mu nismo dopustili druženje s prijateljima jer je popustio u školi, socijalni radnici će mi pokucati na vrata!

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Istina:  Kada dijete nazove Hrabri telefon, savjetovatelj će posvetiti najveći dio vremena razgovarajući s djetetom o događaju koji ga muči te o osjećajima koji ga prate vezano uz određenu situaciju. Najveći broj situacija se zaista da riješiti pomoću jednostavnog otvorenog razgovora te se djecu ohrabruje da razgovaraju upravo s roditeljima o onome što ih muči. Ako to djetetu nikako ne odgovara, savjetovatelj će ispitati socijalnu mrežu i tražiti osobe koje su djetetu od povjerenja da se upravo tim osobama obrati za pomoć. Hrabri telefon kontaktira institucije za zaštitu djece u zaista malom broju situacija i to onda kada je djetetova sigurnost, pa čak i život očito ugrožena. I u tim situacijama nam je potreban pristanak nazivatelja za obavještavanje institucija.

Zabluda:  Savjetovatelj Hrabrog telefona će izmišljenu priču mog djeteta prepoznati kao autentičnu!

Istina:  Savjetovatelji Hrabrog telefona posebno su educirani za savjetovanje djece i roditelja te prolaze višemjesečnu edukaciju prije početka volontiranja. Nakon završene osnovne edukacije, i dalje su uključeni u kontinuiranu edukaciju i supervizijsku podršku kako bi profesionalno kontinuirano napredovali. Iz sveg navedenog jasno je da je riječ o educiranim mladim stručnjacima, senzibiliziranim za zaštitu dječjih prava, ali koji su svjesni i senzibilizirani za roditeljska prava i dječje obveze te će sigurno  prilikom razgovora voditi računa o tome. Savjetovatelji Hrabrog telefona kroz razgovor mogu prepoznati kada je riječ o ugrožavanju dječjih prava, a kada je riječ o nekoj vrsti testiranja linije, manipulacije ili jednostavno pogrešnom tumačenju roditeljskih postupaka.

fnc 20
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo