I najmodernija švicarska žičara je jeftinija /

Žičara skuplja i od najskuplje: Jesu li Bandićeve gondole optočene zlatom, ima li u njima i jacuzzi?

Istražujemo zašto je superluksuzna žičara koja vodi na vrh švicarskog Matterhorna bila jeftinija od Bandićeve žičare

23.1.2019.
8:30
VOYO logo

Matterhorn - jedan od najviših vrhova Alpa, na granici između Švicarske i Italije. Posljednja četiri mjeseca ne baš do vrha, ali do visine od 3883 metra vozi ultramoderna žičara.

U 600 dana su je izgradili Švicarci i to po nemogućim uvjetima - po temperaturama od minus 30, dok je ledeni vjetar udarao brzinom od 240 kilometara na sat. Danas je to najviša žičara u Europi, koja u sat vremena prevozi do 2000 ljudi - i to u kabinama koje su ukrašene, vjerovali ili ne, Swarovski kristalima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Cijelo to čudo koštalo je 340 milijuna kuna. Žičara za Sljeme, koju gradi Milan Bandić već u startu prije prve lopate košta 375 milijuna kuna, dakle 35 milijuna više nego ona koja se penje na vrh Mattehorna.

Punih 4200 dana nitko se iz Zagreba na Sljeme nije odvezao žičarom. To bi se konačno trebalo promijeniti iduće godine, a u petak, nakon toliko pauze, na ovom mjestu konačno kreću konkretni radovi na novoj sljemenskoj žičari.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Oni koji pod Sljemenom stanuju novu žičaru jedva čekaju.

"Ne mogu vam uopće opisati koliko sam sretan što se to počinje raditi. Živim tu 40 godina i mislim da je lijepo da kreću radovi. Ako su rekli tisuću i ne znam koliko ljudi da ide za sat vremena, a ne znam gdje će ih skupiti toliko", priča nam Zagrepčanin Ivica.

Od nule do žičare, sve bi trebalo biti gotovo za samo 15 mjeseci.

Za razliku od stare žičare čija je donja stanica bila ovdje, nova će biti duža, umjesto četiri, pet kilometara, i vidite, trasa kuda će ići je već probijena. No, bez obzira na duži put, vožnja će biti kraća, umjesto 24 minute, 16 i pol minuta.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kako bi sve moglo izgledati zasad nam govori tek animacija kojom je još preklani predstavljen idejni projekt. Od tada se najviše promijenila cijena - prvotna procjena bila je 250 milijuna kuna, sada će sve koštati 125 milijuna kuna više, kažu - zbog stvarnog stanja na tržištu. A gradonačelnik sam planira pokrenuti  prvi bager.

"Ako je naš gradonačelnik odlučio biti bagerist i proći hitan tečaj i on graditi, zamislite kolika je satnica tog bagerista gradonačelnika. Pa nije ni čudo da ćemo imati najskuplju žičaru u Europi i svijetu", komentirala je Anka Mrak Taritaš.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Najmodernija žičara vs sljemenska

Da, trenutačno najmodernija žičara na svijetu ona je u švicarskom Zermattu. Samo četiri mjeseca staro čudo tehnologije vozi na Matterhorn, gotovo na krov Europe, izgrađena je na puno nepristupačnijem terenu nego što je Sljeme. Kožna sjedala u kabinama su grijana, a dizajnirali su ih isti oni koji to rade na Ferrarijima.

U usporedbi sa sljemenskom, ta žičara vozi do gotov četiri tisuće metara, čini to 
brzinom od 7,5 metara u sekundi, a sljemenska 6. Ima 25 gondola u koje stane 28-ero ljudi, sljemenska će imati 84, ali za po 10 osoba. Švicarska vožnja traje 9 minuta, sljemenska 16 i pol. A cijena sljemenske je 35 milijuna kuna veća.
Kako to, gradonačelnik ne zna.

"Za žičaru ćete pitati ljude koji su odgovorni, ured za izgradnju koji je provodio natječaj. Ne znam gdje ste vi to provjeravali, samo znam da sam napravio sve sukladno svojoj savjesti, proceduri i zakonu, i ponosan sam na to", izjavio je zagrebački gradonačelnik Milan Bandić.

Iz odgovornog ureda objašnjavaju da osim žičare u cijenu od 300 milijuna kuna bez PDV-a ulazi i gradnja stanica, podzemne garaže, sportske dvorane, ugostiteljskih objekta. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Koliko Zagrepčanima sljemenska žičara znači možda najbolje govori to da su stare gondole bile ponuđene na prodaju po samo 500 kuna i razgrabljene su sve i raštrkane po cijelom gradu. Evo, u nekima možete, kao u jednom kafiću, popiti i kavu. 

Svakome tko se ikad vozio u njima vratit će se uspomene.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Onog trenutka kada sam vidio da to ZET prodaje, osjetio sam potrebu da si nabavim jednu, ali evo, slučajno sam nabavio tri komada. Koristim ih da prikažem našim građanima kako je to nekad bilo, kako je izgledalo. Vjerujem da će ove nove biti još bolje i ljepše", kazao nam je vlasnik kafića Mirko Budimir.

I da jednom kad krenu u pogon, kad već toliko koštaju, budu u funkciji dulje nego stare koje su putnike prevozile 44 godine.

fnc 20
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo