DNEVNI MIGRANTI /

Željeznicu guta već daljina: Broj putnika neprestano pada, a vlak koriste samo oni koji moraju

Image
Foto: Nikola Čutuk/Pixsell

U obnovu i gradnju željezničke infrastrukture do 2030. godine trebalo bi biti uloženo oko 3,5 milijardi eura

14.10.2019.
10:44
Nikola Čutuk/Pixsell
VOYO logo

Nekoliko dana nakon objave izvješća Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti (HAKOM) o željezničkom prometu, ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković je u povodu 150. obljetnice početka izgradnje željezničke pruge Zagreb - Rijeka najavio kako će u obnovu i gradnju željezničke infrastrukture do 2030. godine biti uloženo oko 3,5 milijardi eura.

Naime, dok Butković, s fokusom na teretni prijevoz, ističe kako se najveći potencijal željeznice krije u boljoj povezanosti Zagreba i Rijeke, da je dio pruge od Zagreba prema Mađarskoj u izgradnji, te da se do kraja godine očekuje potpisivanje ugovora za realizaciju dionice Hrvatski Leskovac - Karlovac, HAKOM-ovo tromjesečno izvješće o željezničkim uslugama, s druge strane, pokazuje trenutno stanje željezničkog prometa, koje je u sferi prijevoza putnika u lošoj situaciji, piše Glas Slavonije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zabilježen je pad prevezenih putnika od tri posto u odnosu prema drugom tromjesečju 2018. godine dok je, istovremeno, uočeno i smanjenje broja ostvarenih putničkih kilometara za četiri posto. Kako je oporavak hrvatskog željezničkog prometa možda u teretnom prijevozu, govori i činjenica da je u proteklom tromjesečju ostvareno pet posto više vlak-kilometara, broj tonskih kilometara se povećao za 9,1 posto dok je količina prevezene robe veća 12 posto u odnosu prema istom razdoblju prošle godine.

Da količina prevezene robe na hrvatskim prugama raste iz godine u godinu, zaključuje i stručnjak Tomislav Prpić, izvršni potpredsjednik Hrvatskog društva željezničkih inženjera (HDŽI), ujedno dijagnosticirajući razloge pada broja putnika u vlakovima: ''Opće stanje i kupovna moć stanovništva uvelike određuju generiranje putovanja te se čini da putuju samo oni koji moraju, a to su najvećim dijelom takozvani dnevni migranti koji putuju na posao i s posla te u školu ili na fakultete''.

''Cestovni javni prijevoz također je imao veliku ulogu u preuzimanju dijela putnika sa željeznice koristeći svoju tehnološku i organizacijsku prednost. Pri tome nacionalnom putničkom željezničkom prijevozniku dodatno otežava situaciju i infrastruktura koja je u lošem stanju ili se obnavlja pa stvara poteškoće i narušava kvalitetu transporta'', objašnjava Prpić.

Ipak podsjeća da postoje hvalevrijedne inicijative prijevoznika kroz suradnju s lokalnim i regionalnim samoupravama te Ministarstvom znanosti i obrazovanja u vidu stimuliranja srednjoškolaca i studenata za prijevoz vlakom. On vjeruje i da potpisivanje desetogodišnjeg ugovora o pružanju usluge od javnog značenja s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture govori u prilog činjenici da država računa na javni željeznički prijevoz dok, istovremeno, ukazuje i na potencijale teretnog prijevoza željeznicom.

''Treba uzeti u obzir kako je na nacionalnom prijevoznom tržištu danas prisutno 10 željezničkih prijevoznika tereta i to je rezultat liberalizacije tog tržišta. Zasigurno da konkurentski odnosi na tržištu prijevozne ponude imaju značajnu ulogu u kvaliteti usluge i velikim je dijelom to rezultat povećanja prijevoznog učinka željeznicom, a i povećanje rada riječke luke i njezina modernizacije (kontejnerski terminal na Brajdici) pridonose tom povećanju'', zaključuje Prpić.

Inače, željeznicom se u Hrvatskoj najčešće prevoze masivni tereti, kao što su drvo, nafta i njezini proizvodi te rudača, dok je i izuzetno velika zastupljenost i prijevoza intermodalnih prijevoznih jedinica, takozvanih kontejnera, u kojima je veliki potencijal daljnjeg razvoja željezničkog teretnog prijevoza, a upravo u tom smjeru kreće se prometna strategija Europske unije.

Određivanje novih trasa pruga i revitalizacija postojećih biti uvelike određeni stabiliziranjem uloge Hrvatske u europskom prijevoznom sustavu jer bi nacionalna infrastruktura trebala zadovoljiti zahtjeve domaćeg transporta, ali ponajviše i dugoročne potrebe EU-a.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo
Još iz rubrike