Frcaju iskre u škverskim halama. Vari se. Nakon sablasne tiše od prošlog tjedna, danas opet stari zvuk radne atmosfere. 515 radnika, od njih ukupno 1800, od jutros je opet na navozima.
"Ostatak će doći kad oslobodimo sredstva koja su blokirana u kreditu VTB banke, evo nadamo se tom rješenju, čim prije, danas, sutra, ovaj tjedan, idući", rekao je glasnogovornik Brodosplita Josip Jurišić.
No za sada pozitivnog odgovora iz Zagreba, nema. Brodosplitu je prekinut dotok financiranja, jer je VTB banka, koja ga kreditira, u ruskom vlasništvu i pod sankcijama. Bez 60 milijuna eura, kažu, proizvodnja će stati.
"Pa ja se nadam da je, da će biti nešto. Nadamo se svi da će biti. Obitelji su tu i sve to skupa, nas šestero i trenutno radim sam, tako da se nadam da će ovo opstat", kaže radnik u Brodosplitu, Hrvoje.
"A nadamo se da će biti bolje...da će se ovo napokon riješiti. Uskoro Brodosplit slavi 100 godina? Nadamo se dok je svita da će raditi Brodosplit", rekao je radnik Vladimir.
"Raditi i zaraditi svoju plaću pošteno. Živjeti od svog rada, to je to, sva filozofija, nema tu...", smatra radnik Ivica.
No problemi Brodosplita su puno veći i širi od problema zamrznutih 60 milijuna eura u ruskoj banci, tvrde iz Vlade. Nastavak brodograđevne djelatnosti, kažu, zahtjeva pune knjige narudžbi i profitabilno poslovanje.
"Ekonomski segment, dakle tu mislim prije svega na ministarstvo financija i ministarstvo gospodarstva, oni su vrlo dobro upoznati sa svim izazovima koji se nalaze pred Brodosplitom, odnosno u kojima se Brodosplit nalazi i traže rješenja", rekao je ministar rada i socijalne skrbi Josip Aladrović.
Od ukupno 65 tvrtki kćeri koje posluju u splitskom škveru, njih 27 je već u blokadi. Postavlja se pitanje je li ovo pokušaj Tomislava Debeljaka da preko leđa radnika pokrpa rupu bez dna.
"Pa u škver je upumpano novaca, kako kažete, ali to su novci, milijardu i pol kuna se radi o tim novcima koji su škveru dani za stari škver da tako kažem, za dugovanja koja je nagomilao prije. Dakle novi vlasnik kada je preuzimao škver nije imao obvezu preuzet i milijardu i po kuna duga", rekao je Jurišić.
Ali ima obvezu sačuvati radna mjesta. Iz sindikata poručuju, ona su sad najvažnija.
"Sutra ako se zahukta brodogradnja, ako vi ostanete bez ljudi, to je teško takve kadrove, dakle vi ne možete brodogradnju kao neko manje poduzeće ugasiti na prekidač pa je ponovno upaliti. Bitno je sačuvati to ljudsko znanje koje je najveća vrijednost škvera", kaže Pave Matošić iz Nezavisnog sindikata Brodosplita.
Za sada se radi samo na ugovorenim ophodnim brodovima za Ministarstvo obrane, tek četvrtina ukupno zaposlenih. Ostali čini se u neizvjesnosti, već pakiraju kofere.