ZAŠTO AVIOPRIJEVOZNICI BJEŽE S 'FRANJE'? /

Žale se da im je skupo, ostane li ovako, jedan puno manji grad 'prešišat' će Zagreb

Image
Foto: Boris Ščitar/Večernji list/Pixsell

Eurowings je pak najavio da će direktnu liniju za Hamburg održavati samo ljeti, a ono što zasad ostaje su letovi za Köln i Stuttgart

26.11.2019.
20:18
Boris Ščitar/Večernji list/Pixsell
VOYO logo

Prije dvije i pol godine svečano je otvorena nova zgrada zagrebačkog aerodroma. Nakon godina i godina čekanja i "tiskanja" na zastarjelom i skučenom "Plesu", novi terminal, preimenovan u Zračnu luku "Franjo Tuđman", popravio nam je imidž glavnog grada, ali i cijele zemlje.

Euforija se davno slegnula, a najnovije brojke sugeriraju da uprava Zračne luke nema previše razloga za zadovoljstvo. Iako Hrvatska bilježi povećanje zrakoplovnog prometa, to se gotovo u potpunosti odnosi na aerodrome na obali, poput Splita, Dubrovnika i Zadra. U isto vrijeme Zagreb stagnira, a britanski portal Simpeflying.com u svom tekstu pod naslovom "Zašto avioprijevoznici napuštaju hrvatsku prijestolnicu" sugerira da bi iduće godine moglo biti još i gore.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prema brojkama koje je objavila Zračna luka "Franjo Tuđman", kroz aerodrom je u 2019. dosad prošlo 2,96 milijuna putnika. U istom razdoblju prošle godine bilo ih je 2,89 milijuna. Zagreb ovim zanemarivim rastom zaostaje iza drugih hrvatskih aerodroma, a probleme mu stvara i konkurencija iz susjednih zemalja.

Zagreb lošiji od upola manjeg Vilniusa

Sa samo 45 letova dnevno "Franjo Tuđman" je manje prometan od talijanskog Palerma, njemačkog Hanovera ili škotskog Aberdeena. Nijedan od spomenutih gradova nije glavni, ali Zagreb jest. U konkurenciji metropola, bolji je čak i litavski Vilnius koji ima upola manje stanovnika, ali zato mu je promet na aerodromu veći za oko 50 posto.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Brojke bi se iduće godine mogle čak i smanjiti. Zagrebački aerodrom dugo nije objavio nijednu novu liniju, a to nije učinio čak ni Croatia Airlines koji je usredotočen na pokrivanje svojih gubitaka državnim novcem.

Image
Foto: Marko Prpić / PIXSELL

05.12.2017., Zagreb - Putnicki terminal Zracne luke Franjo Tudjman. Zrakoplov kompanije Croatia Airlines

Hoće li nas Ljubljana "prešišati"?

Postoji i rizik da će nam Ljubljana oteti putnike. Nakon propasti tamošnjeg Adria Airwaysa, Slovenija je ostala bez velikog broja direktnih letova. Te bi linije iduće godine mogli preuzeti low costeri i tako pretvoriti ljubljanski "Brnik" u privlačnu zračnu luku do koje se iz Zagreba dođe za manje od dva sata.

Brojne su linije ove godine iz Zagreba ukinute ili reducirane. Korean Air je cjelogodišnje letove za Zagreb pretvorio u sezonske. I FlyDubai značajno je smanjio broj letova, pogotovo tijekom zime. CSA je prestao letjeti za Prag nakon završetka sezone.

Eurowings je pak najavio da će direktnu liniju za Hamburg održavati samo ljeti, a ono što zasad ostaje su izravni letovi za Köln i Stuttgart. Karte za izravni let za Berlin mogu se kupiti do ožujka iduće godine, a nakon toga dostupni su samo letovi preko Stuttgarta ili Kölna. Swiss Air je pak u potpunosti ukinuo liniju za Zürich koju je preuzeo Croatia Airlines.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Žale se na visoke troškove

Kakav to problem avioprijevoznici imaju sa Zagrebom? Eurowings se još ranije, piše Simpleflying, žalio na visoke troškove, a zbog istog je razloga aerodrom 2014. napustio i britanski EasyJet. WizzAir je prekinuo letove iz Zagreba još prije EasyJeta, a RyanAir nikad nije niti došao u Zagreb. Spomenuti prijevoznici spadaju među najveće i najpoznatije europske low cost kompanije.

U članku Simpleflyinga ističe se kako Zagreb nudi popuste za uvođenje novih linija i da ih avioprijevoznici koriste, ali često odustaju kad trebaju početi plaćati puni iznos.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iduće godine, od siječnja do lipnja, Hrvatska će predsjedati Europskom unijom. Na zagrebačkom aerodromu bit će otvoreni VIP saloni za visoke uzvanike, ali to neće promijeniti činjenicu da hrvatski glavni grad ima samo 14 aviokompanija koje održavaju cjelogodišnje letove.

Image
Foto: PIXSELL

28.03.2017., Zagreb - Putnicki terminal medjunarodne zracne luke Franjo Tudjman docekao je svoje prve putnike. Photo: Borna Filic/PIXSELL

'Tuđman' često djeluje poluprazan i tih

I zaista, prođete li lijepo uređenom i prostranom zgradom Zračne luke "Franjo Tuđman" često ćete primijetiti kako je poluprazna i, za jedan aerodrom, neobično tiha.

Čak i ljudi koji žive u Zagrebu i okolici često se odlučuju letjeti iz Budimpešte, Trevisa, Trsta, Ljubljane jer su karte nerijetko povoljnije čak i kad se njihovoj cijeni doda cijena prijevoza do tih gradova. U proljeće i ljeto opcija znaju biti i hrvatski aerodromi poput Zadra, Rijeke i Pule odakle leti Ryanair.

Zračna luka: 'Imamo izvrsne rezultate, broj putnika i prijevoznika stalno raste'

Za komentar ovakvog stanja upitali smo zagrebačku Zračnu luku. Oni ističu kako su im rezultati izvrsni te da bilježe rast, a dodaju i da su navodi iz teksta britanskog portala "osobne procjene novinara".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Zračna luka 'Franjo Tuđman' od početka koncesije 2013. godine ima izvrsne prometne i financijske rezultate. Bilježimo rast od oko 46% u ukupnom broju putnika, Zračna luka Zagreb je 2013. godine zabilježila 2.300,231 putnika, a 2018. godinu završili smo sa 3.336,310 putnika. I ovu godinu nastavljan je rast broja putnika. Broj zrakoplovnih kompanija koje lete za Zagreb porastao je sa 20 (2013. godine) na 33 u 2019. godini, dok je broj destinacija porastao sa 34 na 52."

Image
Foto: Borna Filić/Pixsell

Ističu i da MZLZ kao koncesionar uredno izvršava svoje obveze te je do sada u državni proračun uplatio više od 250 milijuna kuna koncesijske naknade.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Zračna luka 'Franjo Tuđman' proglašena je najboljom zračnom lukom u Europi u kategoriji 2-5 milijuna putnika u 2018. godini. Tu nam je nagradu dodijelio ACI Airport Service Quality – vodeći svjetski program ocjenjivanja kvalitete zračnih luka, a prema istraživanjima provedenim među putnicima. Zadovoljstvo uslugom i unapređenjem koje smo ostvarili od otvaranja novog terminala iskazale su nam i brojne zrakoplovne kompanije kao što su Croatia Airlines, Emirates, Qatar Airways, Aegean, Air Canada, Korean Air i mnogi drugi. Očekujemo i dalje uspješno poslovanje i rast prometa putnika i vjerujemo da će i u budućnosti putnici i korisnici naših usluga prepoznati naš trud i dodijeliti nam nagrade za kvalitetu usluge", kažu nam iz Zračne luke "Franjo Tuđman".

Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo