Prošloga je tjedna objavljena vijest kako američka tvrtka ProAero nudi Hrvatskoj eskadrilu od 12 rabljenih vojnih zrakoplova F-16 po cijeni između 140 i 170 milijuna dolara, dok bi za 30 aviona trebali izdvojiti između 399 i 424 milijuna dolara. Novi ministar obrane Mario Banožić odmah je demantirao tu informaciju, a znakovito je kako je spomenuo da nam Sjedinjene Američke Države nude nove F-16, a Švedska nam planira ponuditi nove Gripene.
Među ponudama koje bi Ministarstvo obrane trebalo ovih dana dobiti na stol su i one za rabljene vojne avione iz Francuske i Italije, a iz treće ruke bismo mogli dobiti F-16, ali od Izraelaca, Grka i Norvežana. Dakle, nigdje se ne spominje ponuda američke kompanije.
"Koliko ja mogu reći, ponuda postoji. Mi smo s novinarske strane pribavili materijale, provjerili ih koliko smo ih mogli provjeriti i koliko ja znam ponuda privatne američke tvrtke postoji. Tvrtka ponuđač je bila u našem veleposlanstvu u Washingtonu i razgovaralo se o tome i jako mi je nevjerojatno da ja moram objašnjavati postoji li ta ponuda ili ne, tim više što rokovi još nisu istekli pa sve i da nema ničega do sutra bi se tu ponudu moglo i po prvi put predati. Dakle tu smo došli u jednu čudnu situaciju da resorni ministar i neki članovi Povjerenstva kreću diskutirati i komentirati ponude, možda čak i njihov sadržaj prije službenog isteka roka za predaju ponuda", ustvrdio je u HRT-ovoj emisiji Dobro jutro Hrvatska, vojni analitičar i urednik portala Obris, Igor Tabak.
Potpuno netransparentni
ProAero nam, prema Tabakovim informacijama, nudi 10 jednosjeda Blok 20 i dva dvosjeda Blok 15, koji su podobni za daljnju modernizaciju na Blok 50. Tvrtka bi te zrakoplove bila spremna prodati za 140 do 170 milijuna dolara, ali najprije treba ishoditi dozvolu američke administracije za transfer tehnologije. No, Tabak ističe da se, osim te ponude, o cijelom procesu nabave borbenih zrakoplova vrlo malo zna.
"Hrvatska je u ovom ponovljenom postupku bila još manje transparentna nego u prvom. Mi smo prošle srijede od ministra, onako usput, čuli da je rok za predaju ponuda sutra (9. rujna). Koja će sutra procedura biti - nije jasno, hoće li išta od toga biti otvoreno za medije, nije jasno. Tek ćemo sutra vidjeti tko se uopće javio na poziv. Nama se vrlo lako može dogoditi da dio ponuđača ocijeni da je natječaj preneozbiljan i netransparentan pa jednostavno ne podnesu svoju ponudu", ustvrdio je i dodao da nitko ne zna koliko je zapravo puta nabava bila odgođena.
Nakon što je prokomentirao sastav i ulogu Povjerenstva za nabavu borbenih aviona te usporedio stanje s ratnim zrakoplovstvom u drugim tranzicijskim zemljama, Tabak je zaključio da rok trajanja sadašnjih borbenih aviona ide prema kraju. "MIG 21 je avion čiji su prvi primjerci počeli letjeti potkraj 50-tih godina prošlog stoljeća. To je jako staro", poručio je dodavši za kraj da još uvijek stignemo nabaviti vojne zrakoplove na vrijeme.