Vlada od 1. travnja snižava PDV na mnoge prehrambene artikle, pa se s razlogom pitamo hoće li i trgovci sniziti cijene da i građani osjete neku korist?
Ne budu li se iza oznaka nalazile i niže cijene mesa, ribe, jaja, voća i povrća, ulja i dječje hrane, iz Vlade najavljuju takvi trgovci mogli bi završiti na crnoj listi.
"Crne liste kao takve mislim da su vrlo loše rješenje. Ispada da smo mi u sektoru trgovine lopovi koji uvijek želimo zaraditi na kupcima. Vjerujem da u 99,9 posto trgovina neće doći do toga da netko neće sniziti svoje cijene u iznosu koliko će biti snižen PDV", tvrdi Denis Čupić, predsjednik Udruge trgovine i logistike.
Kupci, već istraumatizirani poskupljenjima sa svih strana, ne vjeruju u niže cijene dok ih ne vide na policama.
"Ne vjerujem. Jer vam je ulje sad po 16 kuna, bilo je po 7, 8 kuna. I da smanjite PDV opet vam je 40, 50 posto viša cijena. Tak da uopće ne vjerujem. A sad trčati od dućana do dućana di su jeftinije stvari to je suludo", smatra Janka Pokupec iz Zaprešića.
I oko crnih lista su pesimistični.
"Možda bi to bilo dobro, al ne bi to bilo efekta. Sve bi opet ljudi zaboravili. I tu crnu listu", kaže Danica iz Jakovlje.
No, provjerili smo, veliki trgovci poput Konzuma, Kauflanda, Lidla i Spara, tvrde da će cijene doista sniziti, neki već i od 1. ožujka. Iz Plodina nisu odgovorili, a snižavat će i manji trgovci.
"Korigirat ćemo u punom iznosu. Što to znači? Smanjenje PDV-a s 13 na 5 posto u biti znači smanjenje krajnje cijene za 7 posto. Ukoliko bi vi novinari, potrošači ili netko iz Vlade, inspektorata primijetio da lanci nisu snizili cijene vjerojatno bi se možda i mogle uvest te crne liste, ali ja sam uvjeren da si ni jedan trgovac to neće dopustiti", objašnjava Dragan Munjiza, direktor Lonia trgovine.
Dopustili su si to slovenski trgovci kada su uvodili euro prije 15 godina pa su njihove potrošačke udruge doista i sastavile crne liste. Provodili su nadzore, ali i surađivali s kupcima koji su im prijavljivali poskupljenja.
"Trgovcima smo dozvolili da u potpunosti napišu obrazloženja koja su sami trebali predstaviti potrošačima. Rezultat je bio da su trgovci jako dobro razmislili što će i zašto zadržati. Ukupan rezultat kampanje, od kojih je crna lista bila jedna od mjera, je jednostavno bio taj da smo u Sloveniji prvih nekoliko mjeseci nakon uvođenja eura imali deflaciju", objašnjava Breda Kutin, predsjednica Udruge potrošača Slovenije.
PDV je na iste kategorije proizvoda snižen i prije 3 godine s 25 na 13 posto. Tada su u prvi mah cijene doista i bile niže, kasnije je sve opet poskupjelo. No, tada nisu ovako divljale cijene energenata, a nije nas čekalo ni uvođenje eura.