Promjene koje dolaze iz MUP-a donose drastično veće kazne za prometne prekršaje poput privremenog oduzimanja vozila za osam najtežih prekršaja. Tako će dvogodišnje pauziranje i ponovno polaganje vozačkog ispita pogoditi one vozače koji najviše "divljaju na cestama".
Taj će se prijedlog izmjena Zakona o sigurnosti prometa na cestama u četvrtak naći na sjednici Vlade. Nakon toga, trebao bi proći dva čitanja i do ljeta biti u primjeni.
U kojoj mjeri stariji od 67 utječu na sigurnost prometa?
U prvo čitanje ne bi išao prijedlog da vozači stariji od 67 godina prilikom produljenja vozačke dozvole moraju na obavezni liječnički pregled. Ali to ne znači da to na kraju neće biti prijedlog. MUP i Ministarstvo zdravstva će nastaviti pratiti u kojoj mjeri vozači stariji 67 godina utječu na sigurnost prometa. No, zasad je za tu odredbu MUP zaustavio, a obavit će i dodatne analize, otkrio je Jutarnji list.
Privremeno oduzimanje vozila
Prije usvajanja zakona i upućivanja na saborsku raspravu, zakon je već prošao i javno savjetovanje, a po prvi su put u njegovoj izradi sudjelovali i prometni stručnjaci.
Odredba za privremenim oduzimanjem vozila kojim je počinjen prekršaj, ostaje, ali će sud u roku od 15 dana morati odlučiti o prijedlogu policije za tu mjeru. Ta je odredba ujedno i najviše intrigirala javnost. Iz policije smatraju da će tako vozačima koji čine najteže prekršaje objasniti da je vozilo jako opasno sredstvo.
Moći će se provjeriti stanje negativnih bodova
MUP je uvažio i primjedbe vlasnika vozila, ali i iznajmljivača i poslodavaca pa će se tako na mrežnim stranicama MUP-a vidjeti je li nekom vozaču izrečena zaštitna mjera zabrane upravljanja vozilom te ima li i koliko negativnih bodova. Morat će se samo upisati broj vozačke dozvole da bi se dobio uvid je li neki vozač rizičan ili ne, a pritom neće biti otkriven niti jedan osobni podatak.
Kome će se oduzeti vozilo?
Vozilo će se moći oduzeti vozačima koji su najmanje dvaput pravomoćno kažnjeni te treći put počine neki od sljedećih prekršaja:
- Ako voze u suprotnom ili zabranjenom smjeru na autocesti, brzoj ili cesti isključivo za motorna vozila,
- Ako u naselju prekorače brzinu više od 50 km/h od dopuštene,
- Za namjerni prolazak kroz crveno,
- Odbijanje alkotestiranja ili testiranja na droge,
- Ako voze s više od 1,5 promila alkohola u krvi ili pod utjecajem droga,
- Ako voze i bez prava na vozačku.
Bez automobila će privremeno ostati i ako:
- Voze s ukinutom vozačkom dozvolom zbog negativnih prekršajnih bodova
- Dok im je oduzeta, ako su isključeni iz prometa
- Dok im je oduzeta vozačka.
Drastično povećanje novčanih kazni
Namjerni prolazak kroz crveno svjetlo jedna je od novosti, a uvedena je nakon što je uočeno da neki to doživljavaju kao sredstvo vozačkog dokazivanja, piše Jutarnji list.
Za neke vrste prekršaja policija predlaže i drastično povećanje novčanih kazni i to do trostruko većeg iznosa. Tako bi se maksimalna kazna za telefoniranje ili korištenje mobitela u vožnji podigla s 500 na 1500 kuna, za brzinu koja je 50 km/h veća od ograničenja s 10.000 na 20.000 kuna.
Ukoliko nećete poštivati crveno svjetlo na obilježenom pješačkom prijelazu, kazne bi se popele s 1000 na tri do sedam tisuća kuna.
Dižu se granice bodova za prometne prekršaje
Osim toga, dići će se i granice bodova za prometne prekršaje. Tako će se za neke najteže prekršaje moći izreći i šest negativnih bodova, a to su isti prekršaji zbog kojih se i privremeno može oduzeti vozilo.
Dosad se za pojedini prekršaj moglo dobiti maksimalno tri negativna boda. Ovom mjerom se posebno cilja na one koji učestalo čine prometne prekršaje. Ta je kazna predviđena kao sredstvo odvraćanja, a oni koji sustavno nastave s takvim prekršajima za koje mogu zaraditi do šest bodova, ostat će bez vozačke i morat će ponovno polagati vozački ispit.
Nevezivanje sigurnosnog pojasa
Veće će kazne biti i za neke od najčešćih prometnih prekršaja poput nevezivanja sigurnosnog pojasa za što bi kazna po novom bila 1000, a ne kao do sad 500 kuna.
Samo prošle godine u MUP-u su registrirana 85.464 takva prekršaja, što čini ukupno 11,8 posto svih ukupnih prekršaja. Predloženo je da se i nepropisno prevoženje djece u vozilu također kažnjava s 1000 kuna, a ne s 500 kao dosadašnjoj praksi.
No, prijedlog pravobraniteljice za djecu da se o roditeljima koji ne voze djecu u sjedalici obavještavaju i Centri za socijalnu skrb nije usvojen. U policiji smatraju da to treba rješavati neki drugi propis, a ne Zakon o sigurnosti prometa na cestama.
Žele smanjiti broj stradalih osoba
Kako bi se smanjio broj stradalih osoba, a da bi se vozače odvratilo od kršenja propisa, predloženo je da se neki najteži prekršaji vežu uz obavezno izricanje sigurnosnih mjera. Ne brinite jer je MUP vodio računa i o time da se prvi teški prekršaj može dogoditi svakome te je ostavljena mogućnost sudovima da izreknu minimalno mjesec dana zabrane upravljanja vozilom.
No, kad neki vozač drugi puta počini prekršaj zbog kojeg može ostati bez vozila, bit će minimalno šest mjeseci bez vozačke dozvole. Ukoliko to ponovi i treći put, bez vozačke može ostati najmanje godinu dana, a maksimalno na dvije godine.
Snimanje vozačkih ispita
Novost je i da će se vozački ispiti snimati audio i video zapisima. Glavni je cilj izmjena zakona da broj smrtno stradalih u prometu do sljedeće godine ne prijeđe 213 i da se vozače i sve sudionike u prometu osvijesti o važnosti i nužnosti poštivanja prometnih propisa zbog vlastite sigurnosti, ali i sigurnosti svih drugih u prometu, piše Jutarnji list.