VATRENI POPRAVLJAJU GOSPODARSTVO /

Na valu njihovih pobjeda dižu se potrošnja i prihodi, to pokazuju i brojke

Image
Foto: Marijana Vujčić

Pobjede nogometne reprezentacije donose rast potrošnje i veće prihode poduzetnika, ali riječ je o feel good efektu

24.6.2021.
10:24
Marijana Vujčić
VOYO logo

Odraz uspjeha hrvatske nogometne reprezentacije na kretanja u domaćoj ekonomiji najčešće se promatra kroz rast potrošnje i veće prihode trgovaca, ugostitelja i drugih poduzetnika, no ekonomisti upozoravaju i na neizravne pozitivne doprinose "vatrenih" domaćem gospodarstvu, piše u četvrtak Jutarnji list.

Ekonomist Hrvoje Serdarušić kaže da je jedan od tih doprinosa takozvani feel good faktor koji reprezentacija svojim uspjesima generira. "Feel good faktor vrlo je teško izmjeriti u ekonomiji i inače, ali ga lako prepoznajemo po rastu dobrog raspoloženja među ljudima, porastu samopouzdanja i zajedništva te davanju pozitivnog primjera zajednici", kaže Serdarušić i dodaje kako se može samo poželjeti da hrvatska reprezentacija nastavi napredovati na Europskom prvenstvu zbog pozitivnog efekta koji to ima na društvo u cjelini.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
U HNS-U ZADOVOLJNO TRLJAJU RUKE /

Vatreni plasmanom u osminu finala Eura zaradili bogatstvo, evo koliko će sjesti u blagajnu Saveza

Image
U HNS-U ZADOVOLJNO TRLJAJU RUKE /

Vatreni plasmanom u osminu finala Eura zaradili bogatstvo, evo koliko će sjesti u blagajnu Saveza

Emocionalni uspjesi

Tomislav Globan s Katedre za makroekonomiju i gospodarski razvoj na zagrebačkom Ekonomskom fakultetu ističe da koristi koje nogometni uspjesi donose nisu oni u ekonomskoj, nego u emocionalnoj sferi.

"Društvo se homogenizira, raste osjećaj zajedništva i pripadnosti, zaboravljaju se ideološke razlike i toksična dnevnopolitička pitanja, zato se ljudi osjećaju sretnije. Upravo zbog toga treba se nadati da će naša reprezentacija dogurati što dalje. A naš ekonomski uspjeh odredit će neke druge utakmice, na poljima koja nisu vezana za nogomet", komentira Globan.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U Hrvatskoj gospodarskoj komori skreću pozornost na to da velike sportske događaje kao što je Europsko nogometno prvenstvo prati polovica svjetske populacije, što je ekonomiji, dodaju, značajan poticaj.

"Potrošnja povezana s velikim sportskim natjecanjima raste oko 10 posto, i to najviše u kategorijama audio-vizualne tehnike, odnosno televizora, sportske opreme tj. navijačkih rekvizita, putnih aranžmana te hrane i pića, prije svega grickalica, piva i drugih alkoholnih pića. Za vrijeme Svjetskog nogometnog prvenstva u Rusiji 2018., u Hrvatskoj se potrošilo devet milijardi i 277 milijuna kuna", navode u HGK.

Vatreni podigli i fiskalizaciju

U prilog tim ocjenama o impulsu koji nogomet daje ekonomiji idu i podaci Porezne uprave o fiskalizaciji, odnosno broju izdanih računa i iznosima iskazanim na tim računima između 14. i 20. lipnja ove godine. U spomenutom tjednu, koji se gotovo poklapa s prvih sedam dana održavanja Europskog nogometnog prvenstva, izdano je 14 posto više računa nego u istom razdoblju prošle godine. Veći je i iznos u promatranim razdobljima, i to za 15 posto, te je između 14. i 20. lipnja ove godine dosegnuo 4,3 milijarde kuna.

Sudeći po najnovijim pokazateljima fiskalizacije, ugostiteljstvo ne iskazuje rast izdanih računa ni u odnosu na lani. Naime, u uslugama pružanja smještaja, pripreme i usluživanja hrane između 14. i 20. lipnja ove godine izdano je jedan posto manje računa nego u istom razdoblju lani.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na pitanje može li se, ako se reprezentacija nastavi natjecati na Euru po uzoru na Rusiju 2018., očekivati izravan doprinos nogometne euforije rastu BDP-a, Globan odgovara da ne treba očekivati znatno veću osobnu potrošnju s odrazom na kretanje BDP-a. Kada bi nogometni uspjesi bili značajni za ekonomski rast, Brazil bi danas vjerojatno bio među najrazvijenijim zemljama svijeta, zaključuje Globan za Jutarnji list. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo