Zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević daje izjavu za medije na kojoj govori o aktualnostima u gradu.
Prije Tomaševića se obratio njegov zamjenik Luka Korlaet.
"Izabrali smo novog ravnatelja Zavoda za prostorno uređenje Grada Zagreba. Kadrovskim pojačanjem nadamo se pozitivnim pomacima u njenom poslovanju. Zavod doživljavamo kao jedan od gradskih ureda, ravnatelj Zavoda je prisutan na redovitim tjednim koordinacijama pročelnika gradskih ureda, sa Zavodom usko surađujemo i izbor je bitan. Radi se o arhitektu i urbanistu Nikši Božiću", kazao je Korlaet.
Korlaet je kazao da se Božić zalaže za poboljšanja u hrvatskom sustavu prostornog planiranja.
"Njegova vizija razvoja Zagreba bazira se na vraćanju ishodištima urbanističkog planiranja, od čega se u zadnjih nekoliko desetljeća odustalo. To podrazumijeva ravnomjeran razvoj gradskih četvrti", kazao je.
Korlaet je kazao i da se ovim izborom nadaju jačanju Zavoda, autonomije planerske struke te stručnoj pomoći u izmjenama GUP-a koje su pokrenute.
Nakon Korlaeta obratio se Tomašević.
"Najavili smo da ćemo govoriti o otpadu i novom modelu, ali i problemima koje imamo u odvozu otpada. Što se tiče uvođenja novog modela naplate komunalnog otpada, to je jedan od najambicioznijih projekata i da je Zagreb jedini veliki grad u Hrvatskoj koji je krenuo u drugačiji sustav naplate", kazao je Tomašević.
"Što se tiče odluke, ona je u skladu sa zakonom, međutim svi drugi veliki gradovi su odlučili zadržati isti model naplate, gdje je varijabilni dio procjena, a ne stvarna količina odvoženog miješanog komunalnog otpada", kazao je.
"Kad smo u veljači donosili odluku rekao sam da je 1.7. ambiciozan cilj. S obzirom na procese i ono što smo predvidjeli želimo da novi sustav bude dobro pripremljen, imajući na umu ambiciozne ciljeve, idemo na odgodu novog sustava odvoza otpada do 1.10.", kazao je Tomašević.
"Javne nabave za proizvodnju vrećica su u završnoj fazi. Javna nabava po zakonima minimalno traje tri mjeseca, iz te perspektive rok od 1.7.je bio ambiciozan. Javna nabava će biti spremna za rok koji sam najavio i on se neće pomicati. Što se tiče distribucije vrećica, imali smo iskaz interesa koji je završio za trgovačke centre, najveći trgovački lanci su se javili Čistoći za distribuciju vrećica, to su Konzum, Spar i Tisak i to po minimalnoj marži od 3,7 posto. Priče koje su se pojavljivale po medijima da će trgovci imati maržu od 37 posto u cijeni vrećice nisu točne. Pojavljivale su se informacije da će vrećica od 8 kuna, da će 2,5 kune od tih 8 ići trgovcima - neće nego će ići oko 25 lipa. Radi se o minimalnim maržama, na njih su pristali trgovački centri i prodajna mjesta, očekujemo da će nam se pridružiti i drugi trgovački centri jer želimo da po minimalnoj naknadi svima budu dostupne vrećica. Cijena vrećice se ne mijenja za građane, 2 kune kad govorimo o vrećici od 10 litara, 4 kune za vrećicu od 20 litara i 8 kuna za vrećicu od 40 litara. Bez obzira na inflaciju i sve okolnosti koje su se desile u 5 mjeseci, najavili smo cijenu vrećica u siječnju i toga se držimo", kazao je Tomašević.
Tomašević je kazao i da su netočne informacije o svađi s trgovačkim centrima. Govoreći o boksevima na javnim površinama, kazao je da su tri puta produljivali poziv, te da sada imaju dovoljno prijava.
"Ima ih oko 4 tisuće, imamo 10 timova koji svakodnevno obilaze višestambene zgrade i definiraju je li moguće postaviti boks, ako je gdje će ga postaviti", kazao je.
Kazao je i da su tipski modeli bokseva napravljeni, da su u završnoj fazi po pitanju dozvola, te da je napravljen i iskaz interesa za sve proizvođače koji žele proizvoditi tipski boks.
"Imamo podzemne spremnike, u srpnju ćemo imati prve nadzemne boksove na javnim površinama višestambenih zgrada, nego i pilot projekt podzemnih spremnika u strogom centru grada jer tamo ne želimo davati dozvole za postavljanje bokseva s obzirom na vizualni identitet povijesne jezgre", kazao je.
Kazao je i da moraju naći lokacije koje nemaju podzemnu infrastrukturu kako bi se postavili podzemni boksevi.
"Nađeno je 20-tak lokacija koje su čiste, pilot projekt će biti vidljiv u srpnju", kazao je.
Kazao je i da se unose podaci o digitalizaciji svih mikrolokacija svih spremnika.
"Razlog tome je da nemamo situaciju da se pored spremnika stavlja glomazni otpad, miješani otpad i takve stvari, zato želimo da spremnici budu pod kontrolom vlasnika. Ne želimo da Zagreb bude kantograd jer imamo 122 tisuće spremnika na javnim površinama", kazao je.
Kazao je i da će se dobar dio spremnika maknuti s javnih površina, a dio će biti u boksevima.
"U zadnje vrijeme imamo problema s odvozom otpada. Tu se poklopilo nekoliko stvari. Kao prvo, 5 godina nije kupljen niti jedan novi kamion u Čistoći, imamo stari vozni park, isto tako se teško dolazi do rezervnih dijelova o čemu sam govorio i za druge. Imali smo proces utvrđivanja viška u administraciji u Holdingu uključujući i Čistoću, nudlili smo višku ljudi operativna radna mjesta kao što su ona u Čistoći komunalnih radnika. Proces je morao završiti prije nego smo mogli zapošljavati, sada su ti procesi za zapošljavanje u tijeku. Ono što se nažalost poklopilo je da smo po zakonu morali do kraja lipnja ove godine imati situaciju da su radnici morali iskoristiti godišnje, a radili su neprestano zbog uvjeta pandemije, smanjeni su bili kapaciteti kako bi odvozi išli i to se nije stiglo do ovoga trenutka", kazao je.
Nakon Tomaševića govorio je šef Čistoće Davor Vić.
"Činjenica je da u ovakvom sustavu gdje imamo visok radni intenzitet posla, najmanji nedostatak u kapacitetima se vidi. Što se tiče radnih kapaciteta, kao što je gradonačelnik rekao, u mehanizaciju se nije ulagalo, dogodio nam se val kvarova koje nastojimo sanirati u što kraćem roku. S tako starim voznim parkom svi vidite kakva su to vozila, neka su iz sredine devedesetih godina, teško je predvidjeti kakvi će biti kvarovi. Nekakvi pomaci su napravljeni, Holding je stabilizirao financijsko poslovanje, imamo puno bolji odnos s dobavljačima rezervnih dijelova i čak unatoč njihovim poteškoćama po pitanju logistike, porasta cijena energenata i naftnih derivata, imamo skladište koje je u optimumu, a efekti toga će se vidjeti kroz neko vrijeme. Što se tiče popravka postojećeg voznog parka, izvršili smo sinergiju na razini Holdinga i dio ljudi iz Zrinjevca i Cesta su došli pomoći dečkima u radioni. Raspisan je natječaj za nabavku 15 novih vozila, to je dio trogodišnjeg plana gdje ćemo zanoviti 60 novih vozila za odvoz otpada. Nama 90 vozila izlazi u prvoj smjeni, 65 nastavlja drugu smjenu i njih 17 u trećoj smjeni. To je 17 vozila koja rade bez prestanka", kazao je.
Kazao je i da idu u najam vozila dok se ne okonča nabava novih.
Kazao je i da, što se tiče ljudi, imaju poteškoća s nalaskom komunalnih radnika. Započeli su proces zapošljavanja 50 komunalnih radnika te da taj proces ide sporije, ali da će u narednih nekoliko tjedana i to oformiti.
Tomašević je kazao da neki gradovi nisu ni objavili varijabilni dio još uvijek te da je Zagreb bio transparentan.
"Nismo u veljači bili dužni objaviti varijabilni dio, nego fiksni, ali smo htjeli da građani imaju cijeli paket", kazao je.
"Tada smo rekli da će cijena fiksnog dijela biti 45 kuna, da je to niže od mnogih gradova u Hrvatskoj, a varijabilni dio smo predstavili kroz dvije vrećice, na zahtjev građana smo stavili i manju vrećicu. Unatoč inflaciji i svim poskupljenjima, s obzirom na novi sustav i dalje se držimo cijene fiksne i cijene varijabilne", kazao je Tomašević.
Komentirao je i koliko je Holding u gubitku s obzirom na odgodu.
"Holding ima isti sustav naplate, usluga nije besplatna. Pojavljivale su se brojke u oporbi koje nemaju veze s vezom. Postoje troškovi novog sustava, ne samo prihodi. To su milijunske nabave s obzirom na broj vrećica koji je potreban. Iz te perspektive je ključno da novi sustav funkcionira dobro, da građani imaju pristup vrećicama. Kampanja će krenuti početkom rujna i u listopadu, bit će opsežna kampanja informiranja kroz sve moguće kanale, od letka u računima do jumbo plakata, medijskih spotova, digitalne komunikacije, želimo doći do svakog korisnika da objasnimo cilj sustava i ključno pitanje zašto ta vrećica košta 8 kuna. Ne košta vrećica 8 kuna, nego usluga. Umjesto varijabilnog djela kojeg građani naplaćuju na samom računu, mi ćemo ga naplaćivati kroz sustav vrećica koje građani kupuju u trgovini. Što manje vrećica kupe i više odvajaju otpad ukupno će plaćati manju uslugu", kazao je.
Kazao je i da će posebice obratiti pozornost na pojačanu aktivnost komunalnih redara kako bi se identificirala sva ilegalna odlaganja glomaznog otpada.
"Svi građani imaju pravo 2 puta godišnje na besplatni odvoz glomaznog otpada. Situacija gdje se neke firme ilegalno odvažaju glomazni otpad i odvažaju pred kontejnere da bi to pokupili, takve stvari ćemo zaustaviti. Imat ćemo pojačanu aktivnost i vezano za firme u centru grada koji koriste spremnike od građana, bacaju kartonske kutije, brzo se spremnici pune i onda to moramo rješavati", kazao je.
"Imat ćemo financijske stimulacije za radnike Čistoće vezano za situaciju sa stanjem spremnika. Uvest ćemo dodatne nagrade i bonuse kako bi se napravio ekstra napor u odnosu na onaj koji je u opisu posla, kako bi situacije koje dolaze od nesavjesnih gospodarskih subjekta počistile. Uvest ćemo rigorozne kontrole da ćemo takve stvari kažnjavati", kazao je Tomašević.
Tomašević je kazao kako misle da nije dobro da s kampanjom o novom modelu odvoza otpada ide preko ljeta jer će većina građana biti van grada. Ponovio je da će kampanja početi u rujnu i listopadu.
Vić je kazao da su imali sastanke s predstavnicima gradskih četvrti gdje se govorilo o novom modelu odvoza otpada te da nije bilo još edukacija.
Tomašević je komentirao i je li obećanje da će novi model krenuti od 1.7. bilo osuđeno na propast.
"Znali smo da je riječ o ambicioznom cilju, možemo vidjeti moje izjave. Tri puta smo produživali javni poziv za višestambene zgrade da se ispitaju lokacije, što se tiče postavljanja bokseva na javnu površinu. To prezentirati kao propast, imajući u vidu da niti jedan gradova nije počeo s novim modelom, a to je stari model, Zagreb radi radikalnu transformaciju sustava. Mi smo znali da je riječ o ambicioznom cilju, rekao sam tada da ćemo pomaknuti rok. Svi procesi idu, nemamo problema niti u jednom procesu, kampanju nećemo raditi u praznom gradu usred ljeta", kazao je Tomašević.
Tomašević je komentirao bi li bio zadovoljan kao zastupnik gradske skupštine s ovime što je napravio kao gradonačelnik u godinu dana.
"U 20 godina u Zagrebu nije apsolutno ništa napravljeno uz stvari vezane za otpad. Imali smo sustav koji je padao na Ustavnom sudu jer su građani tužili grad zašto nema naplatu po količini neodvojenog otpada, čime se direktno kršio zakon. Ništa na tom planu nije napravljeno. Imali smo situaciju da glomazni otpad na koji se trošilo 40 milijuna kuna bez veze i odlazilo u privatne džepove. Je li se to promijenilo? Je. Da li glomazni otpad ide preko privatnih poduzeća? Ne ide. Drobilice? Riješene su, funkcioniraju, imaju dozvole, stavili smo u pogon skladište koje je prije 15 godina izgrađeno i nije imalo dozvole. Riješili smo to u pola godine. Mijenjaju li se stvari u sustavu gospodarenja otpadom, mijenjaju se", kazao je Tomašević.
Kazao je i da poraz nije odgoda novog modela, te da niti jedan grad u Hrvatskoj neće moći reći da ima tako pravedan sustav.
Tomašević je komentirao iz kojih sredstava GSKG planira financirati boksova van Zagreba.
"Želimo da građani stave spremnike u smetlarnike ili svoje parcele, boksevi su zadnja opcija", kazao je Tomašević.
"GSKG je rekao da će biti dostupni krediti za takvo što. Stalno se dižu krediti za različite intervencije na zgradama kroz pričuvu", kazao je.
Vić je kazao i da informacije da dva tjedna nije pokupljen otpad nisu točne.
"To može biti pojedinačni slučaj, ali nemamo takva saznanja", kazao je.
Vić je kazao i da u Zagrebu, s obzirom na trenutni sustav koji je nadograđivan, Čistoća ima obvezu pojedinim korisnicima doći 40 puta mjesečno.
Kazao je da se intenzitet odvoza drži te da je novi sustav naplate pošten i konkretan za svakog korisnika.
Vić je komentirao i unajmljivanje novih vozila.
"One dolaze tijekom kolovoza", kazao je Vić.
"Postoje firme koje imaju najam vozila. Zbog zanemarivanja voznog parka primorani smo koristiti ovakvu soluciju", kazao je.
Govoreći o vrećicama, Vić je kazao da imaju okvirni sporazum s tri velika dobavljača te da im se neće dogoditi da tih vrećica neće biti.
Tomašević je kazao da je uvjeren da će Zagreb prestati biti kantograd.
Vić je komentirao kako se planira riješiti problem s radnom snagom.
"Raspisan je natječaj za 50 novih komunalnih radnika, 60 ljudi smo u protekle dvije godine izgubili. Imamo 550 ljudi koji rade na odvozu komunalnog otpada, pridruženo im je 412 vozača koji voze kamione. Dugoročno raspolaganje ljudskim potencijalima je nešto na čemu radimo i gdje smo zatekli naslijeđeno stanje da sistematizacija radnih mjesta i pravilnik o radu nisu usklađeni godinama, kolektivni ugovor se nije ispregovarao godinama i sad je došao eksterni utjecaj, inflacija", kazao je Vić te dodao da će naći način da stimuliraju radnike financijski.
Vić je kazao i da je početna plaća oko 5.500 kuna, te kazao da rad u Čistoći više nije atraktivno mjesto.
"Nekad se smatralo da je to siguran posao. Navike se mijenjaju, ne mogu reći za koliko ćemo im povećati plaću", kazao je.
Kazao je i da se 5 ljudi javilo da bi prešli na poziciju komunalnog radnika i da su svi odustali.