Još početkom ožujka naftni stručnjak Davorin Štern je pozivao da se učini što god je moguće kako bi se pokrenula Rafinerija nafte Rijeka.
"Sama činjenica da je ugašena rafinerija u Sisku, a da ona u Rijeci ne radi od studenoga do travnja, zabrinjavajuća je. Nama bi u interesu bilo da radi i rafinerija u Sisku, koju je MOL ugasio jer nije poslovala rentabilno, kao i ona u Rijeci, da funkcionira punim kapacitetom. No, MOL-u to očito na razini grupacije ne odgovara jer na taj način racionalizira troškove poslovanja", komentirao je tada Štern za Slobodnu Dalmaciju.
U međuvremenu se rat Ruske Federacije u Ukrajini oduljio, što se Kremlja tiče neplanirano, Rusija je pod neviđenim sankcijama, Europska unija na sve načine nastoji što prije se otarasiti ovisnosti o fosilnim gorivima iz Rusije, a to se onda osjeti i na cijeni goriva.
Novi list u članku o Rafineriji nafte Rijeka kao jedinoj preostaloj rafineriji u Hrvatskoj, donosi odgovor INA-e da će to uskoro više ne bi trebalo biti tako:
"Rafinerija nafte Rijeka je započela s procesom pokretanja postrojenja, a tijekom travnja će raditi punim kapacitetom i proizvoditi derivate, odgovorili su nam iz Ine."
Štern je vjerojatno itekako znao o čemu govori prije nekoliko tjedana.
Dodatna prednost Rafinerije u Rijeci je njen položaj na moru, neposredno uz Janafov terminal za prekrcaj sirove nafte, s kojim je direktno povezana, pa zato ne ovisi o uvozu sirove nafte iz Rusije ili s drugih crnomorskih izvoznih terminala na koje i brodari sve manje odlučuju slati svoje brodove.
Rijeka zato može uvoziti sirovu naftu iz bilo kojeg dijela svijeta. Unatoč takvom položaju, Rafinerija u Rijeci je 2020. preradila pet puta manje hrvatske nafte nego 2019.
Istodobno, MOL-ova rafinerija u Mađarskoj i Slovneftova u Slovačkoj (obje u sastavu MOL grupe), rade gotovo punim kapacitetom, a u Mađarskoj je većinu vremena i cijena goriva u maloprodaji u zadnjih pola godine bila osjetno niža nego u Hrvatskoj.
Novi list prenosi odgovor iz INA-e da, kako tvrdi, opskrba tržišta naftnim derivatima u Hrvatskoj nije ugrožena:
"Povećana potražnja za naftnim derivatima na pojedinim lokacijama u ponedjeljak je uzrokovala privremeni nedostatak određenih vrsta goriva zbog čega je došlo do pritiska na logistički lanac. Kompanija interventno, u skladu s logističkim kapacitetima, opskrbljuje maloprodajna mjesta sa svim vrstama goriva kako bi umanjila posljedice velike potražnje kupaca."
"Napominjemo da INA ima dovoljnu količinu dizela koji se trenutačno uvozi s mediteranskog tržišta", dodaje.
Početak proizvodnje u Rijeci trebao bi smanjiti neizvjesnost oko opskrbe derivatima, konstatira Novi list. Dalje prenosi i odgovor iz riječkog Adria Oila da niti oni ne smatraju da će biti nestašice derivata.