Dvije i pol godine je profesorica engleskog i njemačkog jezika Dajana Vidaković, zajedno s kolegama iz grupe "Nastavnici organizirano", prikupljala je svjedočanstva nastavnika i profesora o slučajevima zlostavljanja s kojima su bili suočeni na svojim radnim mjestima, školama. Nastavničko osoblje je često na meti samog sustava, ali i roditelja, pa čak i učenika.
"Još uvijek sanjam taj papirić na kojem je kolegica rukom napisala: 'Učenik mi je stavio nož pod grlo.' Došao je u školu drogiran. Srednjoškolac. U jednom je trenutku skočio i toj nastavnici gurnuo nož za vrat. Ona je poslije prepričavala da ne zna kako je uspjela ostati pribrana. Najgore je što su poslije optuživali nju – čime je to ona njega izazvala", govori Vidaković za Slobodnu Dalmaciju.
Udarci, psovke, prijetnje
Nije to bio jedini slučaj. Profesorici u Zagrebu prije nekoliko je godina učenik razbio glavu kamionskim mjenjačem. Jednu je profesoricu srednje škole u Splitu u razredu dočekala osmrtnica, a na klupi je gorio crveni lampaš u obliku križa uz njenu fotografiju uokvirenu crnim florom. Udarci, psovke, prijetnje, fizički obračuni i razbijanje inventara, već su sastavni dio nastavničkog posla, a opomene i ukori ne djeluju.
Njena je nastavnička grupa prije nekoliko godina predložila suspenziju nasilnih učenika s nastave, ali u Ministarstvu znanosti i obrazovanja su na to odmahnuli rukom. Zbog toga će uskoro prosvjedovati i pod sloganom "Za sigurnu školu" i zatražiti veću sigurnost, zaštitu i izmjenu neučinkovitih pedagoških mjera.
Učenici su zaštićeni, a nastavnici?
U nedavnom slučaju djeteta koje je bilo žrtva verbalnog nasilja učitelja koji ga je, među ostalim, kao i još nekoliko kolega koji su zakasnili na sat, vrijeđao pogrdnim izrazima, Europski sud za ljudska prava presudio je nedavno da Hrvatska mora bivšem srednjoškolcu isplatiti odštetu od 7500 eura i još 650 eura za troškove postupka, jer ga je jedan nastavnik izvrijeđao izrazima poput "moron, idiot, budala, seljačina, glupi žandar". Nastavnici su pozdravili tu odluku, ali se pitaju što je s njihovom zaštitom.
"Zalažemo se za reformu sustava pedagoških mjera. Većina izgrednika to radi zbog publike, a mi pozivamo da ih se makne od publike. Nismo protiv djece, nipošto, i njima treba pomoći. Međutim, želimo stvoriti ugodno okruženje za ostalu djecu u razredu. Ako mi sustav ne dopušta da mogu zaštititi samu sebe, kako ću druge učenike", zaključila je nastavnica Vidaković.