Danas se u Sinju slavila 26. godišjica prve postrojbe hrvatskih zračnih snaga. Javnost je ponovno mogla vidjeti MIG-ove, borbene zrakoplove koji su već dugo predmet nacionalnih, ali i internacionalnih skandala.
Prelet MIG-a 21 sinjskim nebom, a kasnije skok padobranaca iz helikoptera. Bile su to nebeske atrakcije za godišnjicu osnivanja prve postrojbe Hrvatskog ratnog zrakoplovstva.
"Hrvatsko ratno zrakoplovstvo je u stanju sposobnosti provesti sve nacionalne zadaće i zadaće koje dobivamo u sklopu NATO saveza", ističe Miroslav Kovač, zapovjednik HRZ-a.
Na pitanje o stanju borbenih aviona MIG - ova 21 - zapovjednik HRZ- a odgovara:
"Kao što znate, dio MIG - ova se sada nalazi u Zadru gdje se vrše određene obučne aktivnosti, a dio MIG-ova se nalazi u Zagrebu, znači kao što vidite pokrivamo cijeli teritorij. Ono što je u stanju da leti - lete svi oni koji nisu na održavanju", kaže Miroslav Kovač, zapovjednik HRZ-a.
Dvanaest remontiranih MiG-ova Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu predano je 2015. godine. Osam mjeseci kasnije Ratno zrakoplovstvo raspolaže samo s tri borbena aviona, a pet remontiranih aviona povučeno je iz upotrebe. U javnosti se spominjalo da su - među ostalim - na avionima koje je Hrvatska kupila od Ukrajine "prekucani" serijski brojevi i da oni ne odgovaraju dokumentaciji aviona ni brojevima koji se navode u ugovoru o remontu.
"To su poslovi od posebnog interesa sigurnosno i nacionalnog i u takvim slučajevima odgovornosti ide visoko, najviše", kaže novinar Gordan Malić.
Tadašnji ministar obrane Ante Kotromanović pred kamere ne želi ali podsjeća da je on sam DORH-u prijavio nepravilnosti. Smatra da je najveća pogreška bila njihovo prizemljivanje. S tim se slaže i vojni analitičar Igor Tabak.
"Sad dobar dio tih aviona ponovno leti. Dakle nakon nekoliko mjeseci, na njima se nije ništa bitno promijenilo, od kad su prizemljeni", tvrdi Igor Tabak, vojni analitičar portala "Obrana i sigurnost".
A i to košta - jer bez obzira na održavanje, dugotrajno stajanje zrakoplovima šteti. No, najveći problem MIG - ova jest što su to prestari avioni.
"Hrvatska je ono što je imala remontirala 2003. Tad je već bilo dokupa, tad su već bili muzejski avioni. Danas 12, 13 godina kasnije to su praktički old timeri. Hrvatska jedan od zadnjih ozbiljnjih korisnika tih mašina koje su bile nove u doba Kubanske krize", jasno će Tabak.
Još jedan problem zrakoplovstva - ne može se donijeti odluka o nabavljanju novih aviona, jednom kad isteknu resursi sadašnjih. Rok ističe za manje od 2 mjeseca.