STARI ŠARMER JE OTPLOVIO SVOJE /

U mirovinu odlazi najvoljeniji hrvatski brod, ljudi su neutješni: 'Bio nam je sve, naša mladost, naš život...'

Tijat je preplovio cijeli Jadran, ali najviše je vozio na linijama koje su povezivale šibenske otoke s kopnom, Šibenik-Zlarin-Prvić Luka-Prvić Šepurine-Vodice-Šibenik i tako četiri puta na dan

9.6.2023.
12:49
VOYO logo

Jedan od najpoznatijih i najstarijih putničkih brodova u floti Jadrolinije, Tijat, u srpnju bi trebao biti povučen iz aktivne plovidbe nakon 68 godina vjernog služenja.

Tijat je jedan od tri brata generacije 1954. koji su sagrađeni u splitskom brodogradilištu. Ovi brodovi, nazvani Karlovac, Valjevo i Ohrid, izgrađeni su s namjerom da služe linijskoj plovidbi i manjim lukama. Valjevo u ratu mijenja ime u Ozalj, a Ohrid se od 1997. zove Tijat, po otoku koji mu već desetljećima čuva bok na njegovoj plovidbi uz Prvić. Sva tri broda i dalje plove, a čak dva s originalnim strojem. Karlovac je danas luksuzni putnički brod pod imenom Emanuel, a Ozalj je nakon umirovljenja postao party-brod Franeša.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
ODLAZI U MIROVINU /

Tijat je najvoljeniji brod na svijetu, na njemu se živjelo i uživalo, zaljubljivalo, slavilo i tugovalo

Image
ODLAZI U MIROVINU /

Tijat je najvoljeniji brod na svijetu, na njemu se živjelo i uživalo, zaljubljivalo, slavilo i tugovalo

Brod koji život znači

Tijat je preplovio cijeli Jadran, ali najviše je vozio na linijama koje su povezivale šibenske otoke s kopnom, Šibenik-Zlarin-Prvić Luka-Prvić Šepurine-Vodice-Šibenik i tako četiri puta na dan. Tijekom svog dugogodišnjeg djelovanja, Tijat je uvijek bio poznat po svojoj pouzdanosti i točnosti, odolijevajući svim nevremenima. Šibenski otočani kažu da je njihov Tijat "najvoljeniji brod na svitu". Njime su išli u grad, u rodilište, s novorođenim bebama se vraćali kući na otoke, s otoka išli u školu, na posao, vozio ih je i kada su krenuli na studije i vraćao kao inženjere i doktore. Na njemu se zaljubljivalo, živjelo i uživalo, a kada bi kucnuo posljednji čas s Tijatom su se vraćali na otoke, na vječni počinak.

"Tijat ili bivši Ohrid brod je naše mladosti. Od kada znamo za sebe uvijek vozi Tijat. Bio je brod za sve, i za rađanje i za umiranje i za ići na posao i za ići u školu. Bio je za sve, bio je naš život, sastavni dio našeg života", rekao nam je Zlarinjanin Mladen Tabulov Truta, kojeg smo zatekli na brodu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image

Otočani ne daju svoj Tijat

U srpnju će se ovaj kultni brod oprostiti od plovidbe jer mu je istekao certifikat. Što će biti s njim nakon umirovljenja još uvijek nije poznato. Otočani su složni da ga treba sačuvati pa su okupljeni u Facebook grupi "Tijat u srcu" pokrenuli peticiju pod nazivom "Sačuvajmo TIJAT nakon prestanka aktivne plovidbe u Jadroliniji", kako bi spriječili da brod završi na rezalištu.

"Ja se ovim brodom vozim od 1955. godine. Bila sam u školi u Prvić Luci pa poslije u Šibeniku, tako da sam se svako malo vozila s njim. Mi otočani volimo ovaj brod, on je dio naših života, utkan je u naše živote i neka ostanke kao simbol, kao uspomena, a ne da ode u staro željezo. Neka ostane kako bi se sjećali što je on predstavljao ovim našim otocima", kazala je jedna od stanovnica Prvića.

Osim što je omiljen među putnicima i otočanima, Tijat zauzima posebno mjesto i u srcima posade. No, došla su nova i modernija vremena, drugi standardi koje Tijat više ne može pratiti. Svi su toga svjesni i znaju da će dobiti puno moderniji i vjerojatno sigurniji brod, ali Tijat neće biti prežaljen i zaboravljen.

Image

Ideja očuvanja Tijata

"Taj brod je poseban za nas posadu i za putnike. Nema dana da nas netko od putnika ne pita do kad će brod ploviti i što će biti s njime. Nema luke da se netko ne slika s njim, kako domaći tako i turisti. Ipak je veći dio stanovništva odrastao uz taj brod", priča nam kapetan broda Roko Matešić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ideja očuvanja Tijata kao plovila u aktivnom stanju naišla je na podršku ravnatelja Muzeja grada Šibenika, Željka Krnčevića. On je predložio da brod može postati muzej koji bi turiste i učenike vozio po šibenskom akvatoriju. Ovaj prijedlog otvara mogućnost da Tijat i dalje bude prisutan kao još jedna šibenska atrakcija. Također, Tijat je 2018. predložen za upis u Registar kulturnih dobara Republike Hrvatske, no Ministarstvo prijedlog još uvijek razmatra.

Bilo da se Tijat pretvori u plutajući muzej ili na neki drugi način ostane prisutan u šibenskom akvatoriju, njegova važnost za otočane i turizam ne smije biti zanemarena.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Tekst se nastavlja ispod oglasa
fnc 20
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo