Mali iznajmljivači priznaju kako im je predsezona bila loša, a sve pravdaju lošim vremenskim uvjetima, dok se ni nastavak sezone ne puni baš najbolje.
Već godinama se ističe kako se u Hrvatskoj turizam događa i da je za njegovo dalekosežno zadržavanje nužno izraditi kvalitetnu Strategiju turizma koja bi točno označila što želimo u budućnosti, koja bi spojila privatni i hotelski smještaj, brendirala lokalne zajednice i dala nam pravac za daljnja turistička ulaganja. Međutim, sve ostaje na priči, turizam se događa stihijski i stvari se nisu puno pomaknule s mrtve točke osim što smo svake godine u ugostiteljstvu i smještaju podizali cijene za tri do četiri posto pa su one sada dvostruko veće nego prije pet godina, piše Splitski dnevnik.
Hoteli snižavaju cijene smještaja u jeku sezone
Hotelske kuće primijetile su ovaj trend pada pa su neke, na
primjer one na Malom Lošinju, cijene smještaja u sezoni smanjile
za 25 posto, ali ima još hotela na jadranskoj obali koji su se
odlučili na ovaj potez kako bi ipak popunili kapacitete.
Pridružio im se i određeni broj privatnih
iznajmljivača jer su neki ipak shvatili da je “late booking”
jasan pokazatelj da bi mogli izgubiti goste za ovu sezonu i da ih
nižim cijenama treba motivirati na dolazak.
Vlasnici agencija priznaju kako im je sve teže zadržati interes stranih turista za naša odredišta, ponajprije zbog cijena smještaja jer su u istom rangu kao one na Maldivima, a tu su i skupi letovi i trajekti koji dodatno poskupljuju boravak na Jadranu. Uza sve to ugostitelji su, unatoč smanjenju PDV-a za 10 posto, i ove godine uvelike povećali cijene pa kada sve zbrojimo, ne možemo se čuditi što nismo konkurentni zemljama u okružju.
VEZANE VIJESTI
- Evo zašto turisti hrle u Lijepu Našu: 'Sviđa nam se arhitektura, povijest i piva, naravno'
- Konačno stigle vrućine: Osvježenje tražili od Slavonije do Dubrovnika, plaže se polako pune!
“Nama se turizam dogodio, jednostavno je bila takva situacija gdje je politička klima u zemljama u okružju otvorila priliku za Hrvatsku, Italiju i Španjolsku. Sada kada su se ponovno sve zemlje vratile u turističku igru, od Maroka, Tunisa, Egipta, do Turske i Grčke, pa čak i Albanije koja se otvorila, Hrvatska je ostala - nigdje”, kaže Rea Karninčić, vlasnica turističke agencije Solo Croazia iz Milana, koja svake godine u Hrvatsku dovede veliki broj talijanskih turista.
Grčka i Turska i ove će godine biti nelojalna konkurencija
Grčka i Turska pokušavaju nadoknaditi izgubljene prihode od
turizma u prošlih nekoliko godina, a to rade subvencioniranjem
zračnih linija i znatnijim pojeftinjenjem u hotelskim smještajima
i u resortima. Tako ćete kod njih smještaj u hotelu s pet
zvjezdica s punim pansionom platiti jednako kao kod nas smještaj
u tri zvjezdice s polupansionom, otkrivaju nam vlasnici agencija.
Talijana je prošle godine na našoj obali bilo oko milijun i dvjesto tisuća, što je znatno manje nego u zlatnim godinama prije rata. Prije dvadeset godina upravo su Talijani bili najbrojniji gosti na našoj obali, ali nakon gospodarske krize, nestanka poznate Ferragoste, ali i vouchera talijanske Vlade koje je izdala kako bi domaće goste zadržala u Italiji, situacija se znatno promijenila.
Sada su tek na petom mjestu po broju dolazaka, a moglo bi ih biti još i manje.
“Što se tiče talijanskog tržišta, definitivno možemo očekivati pad, ali situacija nije ništa bolja ni na drugim tržištima. Naime, Hrvatska treba posložiti strategiju i vidjeti što joj je važno, ali što nije.”
Jedan od problema je i Croatia Airlines koji i dalje ima previsoke cijene letova. Premda je riječ o državnoj tvrtki, nitko ništa ne poduzima.
“Sramota je da let iz Milana stoji 380 eura, to je izvan svake pameti. Ako država ne vidi da se to događa u njezinoj kompaniji, onda stvarno imamo problema. Tko će za tu cijenu avionske karte po osobi doći u Hrvatsku, kada za tu cijenu možeš doći u Ameriku dvaput? Turkish Airlines je isto državna kompanija, a oni su svoje letove subvencionirali pa vam avionska karta stoji - ništa i tako privlače turiste. S tim su ove godine napravili golem korak naprijed. Hoteli u Antaliji, predivni, pet zvjezdica, pun pansion, pa stoje upola manje nego kod nas polupansion u hotelu s tri zvjezdice. To je totalni apsurd”, kaže Karninčić.
Posebnu pozornost treba obratiti na otoke
Ono na čemu se temelji zarada, kaže, je izvanpansionska potrošnja
koja je osnova ekonomije i društva u svakoj zemlji. S hrvatskim
otocima situacija je još lošija jer su trajektni prijevoz, hrana
i smještaj preskupi, što ih dovodi u situaciju da su u potpunosti
nekonkurentni.
“Otoci su nešto najljepše što imamo i to bi trebalo posebno izdvojiti u turističkoj ponudi, te ih treba razmatrati kao posebne cjeline. Nažalost, samo je dio otoka dobro povezan, ostali su zapušteni i tu bi država svojim subvencijama trebala pomoći. Troše se milijuni kuna na druge nevažne stvari umjesto da se sredstva usmjeravaju na potrošnju i razvoj turizma na otocima. I Jadrolinija je državna kompanija i ona bi trebala pomoći da se otoci povežu na bolji i na jeftiniji način”, kaže Karninčić te dodaje da će ove godine biti Talijana na hrvatskoj obali, ali ne onoliko koliko to očekujemo.
U turističkoj zajednici optimistično najavljuju uspješnu sezonu
I dok hoteli spuštaju cijene, mali iznajmljivači muku muče s
popunjavanjem kapaciteta, a glavni turistički djelatnici
najavljuju uspješnu sezonu.
Kako je kazao Joško Stella, direktor TZ Splitsko-dalmatinske županije, mnogo se toga moglo naučiti na skupu u hotelu Lav.
“Budućnost je otvorena onima koji su spremni za promjene i to će se posebno vidjeti u turizmu. 'Last minute' je postao trend. Ipak smo mi kao županija pozitivni, i u noćenjima i u dolascima prvih pet mjeseci”, kazao je Joško Stella na nedavnom skupu u hotelu Lav na kojem su se okupili vrhunski turistički menadžeri iz Velike Britanije,.
Brojkama je zadovoljan i direktor Hrvatske turističke zajednice Kristjan Staničić.
“Možemo svi skupa biti zadovoljni s ovih pet mjeseci s obzirom na činjenicu da bilježimo porast turističkog prometa, i mislim da smo svi zajedno dobro odradili ovu predsezonu. S optimizmom ulazimo u glavni dio turističke godine, u ljetnu sezonu kada će intenzitet turističkog prometa biti najveći”, kazao je Staničić.
Britanski gosti su oduševljeni ljepotama Hrvatske, što je potvrdio i predsjednik ITT-a Steven Freudmann. Međutim upozoravaju da puno toga još treba popraviti.
“Jedna od prednosti Hrvatske je što nije previše reklamirana, a ljepota otoka jako je privlačna ljudima koji vole prirodu. Svakako bi trebalo pripaziti na prirodne ljepote koje zemlja nudi, ali općenito trebalo bi uložiti u infrastrukturu, u gradnju hotela, ne nužno velikih hotela, ali svakako kvalitetnih. Da budem iskren, trebalo bi uložiti u bolje aerodrome koji nisu usporedivi sa svjetskim aerodromima. Ali imate prekrasnu zemlju i to treba iskoristiti”, kazao je Freudman, a prenosi Splitski dnevnik.