'Mare, jel možeš sredit preporuku? Mogu... Tristo meni, tristo tebi. Pošteno!', tim tijekom ide konverzacija između jedne bake i njene prijateljice koja joj preko veze ugovara najbolji telekom paket. Radi se o reklami Optima telekoma koja je dio kampanje pod dvosmislenim sloganom 'Dobra veza čini čuda' koja, piše Novi list, predstavlja matricu ponašanja gdje se sve može postići uz dobru vezu ili preporuku, a sebi priskrbiti materijalnu korist.
Ponašanje koje je postalo 'normalno'
Priča ima i svoje uporište u ponudi ranije spomenutog teleoperatera, jer se u reklamiranom paketu kao nagrada za preporuku novog korisnika dobivaju dodatne kune, no dvosmislenost nekoliko razmijenjenih rečenica ukazuje na vrlo zabrinjavajuću matricu ponašanja.
Nekadašnji čelnik Transparency Internationala, Zorislav Antun Petrović, smatra kako se ovakvi reklamni sadržaji ne bi trebali plasirati u medije. 'Svaka reklama mora biti razumljiva publici, a ovdje je, unatoč dvoznačnosti poruke, apsolutno očito o čemu se radi. Najtragičnije je da je takvo ponašanje svakom Hrvatu uvjetni refleks kad treba poslovati s tijelima javne uprave', rekao je Petrović za kojeg je spomenuta reklama bez dvojbe neetična.
Agencija provjerava
Po svemu sudeći, spornom je reklamom prekršen Kodeks oglašavanja Hrvatskog udruženja društava za tržišno komuniciranje (HURA), a Agencija za elektroničke medije provjerava je li njen sadržaj u sukobu sa Zakonom o elektroničkim medijima'.
Stalni sudski vještak za oglašavanje, Kamil Antolović, kaže kako nema sumnje da se u spornoj reklami mogu naći elementi nedopuštene poslovne prakse i zavaravanja potrošača.
'U video spotu nedvojbeno se mogu identificirati verbalni sadržaji koji označavaju nedopuštenu poslovnu praksu, odnosno preporuku koja uključuje podjelu interesa u novcu', kaže Antolović.