Ovog tjedna sud će donijeti konačnu odluku u slučaju jednog čovjeka koji ovrhom pritišće čak tri kompanije zbog isplate odštete za prometnu nesreću iz 1989. godine. Tako će biti poznata sudbina Čazmatransa, APP Požege i Croatia Protekta, koje bi se, ako izgube spor u ovoj zamršenoj pravnoj priči mogle potpuno ugasiti, piše Jutarnji.
Naime, Zagrepčanin Ivan Peša je na ime odštete od nekoliko desetaka tisuća kuna uspio dokazati da mu sada pripadaju čak 202 milijuna kuna, a taj iznos pokušava naplatiti od triju spomenutih tvrtki tvrdeći da su one pravne sljednice Kontinental prijevoza za koji je radio kao vozač kamiona kada je doživio nesreću u Austriji.
"Naš je godišnji promet osam milijuna kuna, dobit mnogo manja. Ako doista dođe do ovrhe ili zamrzavanja sredstava do okončanja sudskog spora, mi smo gotovi. Računamo da bismo bez novca mogli preživjeti maksimalno dva-tri mjeseca jer ne bismo mogli isplaćivati plaće radnicima, plaćati davanja državi i podmirivati obveze dobavljačima. Nakon toga stečaj će biti automatski pokrenut", objašnjava Jadranko Banić, direktor Croatia Protekta tešku situaciju u kojoj bi se mogla naći njegova tvrtka.
Tko treba vratiti dug?
Sve tvrtke osporavaju pravno sljedništvo Kontinental prijevoza i tvrde da s dugom nemaju veze. Kažu kako je spis od 300 stranica, kojI su nedavno dobili, bila prva informacija o sudskom sporu, a za Ivana Pešu doznali su tek kad su proučili tko ih želi ovršiti.
"Evidentno je da mi s tim nemamo nikakve veze i želimo samo da nam se da prilika da to i dokažemo. Ako nam zamrznu sredstva do okončanja sudskog spora, mi ćemo sigurno pobijediti nakon dugogodišnjeg sudskog spora, ali do tada ćemo već deset puta biti ugašeni", kaže Banić, čija je tvrtka sa samo 15 zaposlenika najmanja u ovom sporu.
Upozorit će Vladu
Doznaje se da direktori poduzeća planiraju zatražiti sastanak kod ministra pravosuđa Dražena Bošnjakovića i ministra gospodarstva, poduzetništva i obrta Darka Horvata. Žele upoznati Vladu s problemom koji bi mogao dovesti do gašenja oko 600 radnih mjesta.
Peša je dosad skupio dvije pravomoćne presude, iz 1994. i 1997., prema kojima mu je njegov bivši poslodavac dužan isplatiti 38 tisuća kuna odštete, 15,92 kune naknade za izmaklu dobit i nešto više od 4000 njemačkih maraka na ime neisplaćenih deviznih dnevnica koje bi dobio da nije bio na bolovanju zbog prometne nesreće. Problem je što se Kontinental prijevoz ugasio, odnosno grupacije Croatiatrans-Grup se raspala u čak 17 poduzeća. Ta su poduzeća s vremenom završavala u stečaju, otvarala tvrtke kćeri i mijenjala imena, pa se zapravo ni ne zna tko bi trebao platiti dug.
Lovac na novac
Peša je 2013. tražio ovršenje Zagrebačkog holdinga misleći da je tvrtka Autobusni kolodvor pravni sljednik Croatiatransa. Dug je tada zbog kamata i uvećane osnovice bio 80 milijuna kuna. Taj je novac u manje od dva dana skinut s računa Holdinga, ali onda i vraćen zahvaljujući odgodi ovrhe. Holding je u dva spora uspio dokazati da nije pravni sljednik i da nisu dužni isplatiti novac Peši. No, on im je prošle godine skinuo 23 milijuna kuna s računa i taj je novac na posebnom računu do okončanja spora koji se vodi pred Županijskim sudom u Vukovaru.
Odvjetnički timovi triju tvrtki već su podnijeli niz žalbi. Smatraju kako nije normalno da uopće nisu bili uključeni u spor te tvrde kako je u ovom slučaju došlo do zastare. Također, postoje indicije da je Peši dio duga isplaćen pa će sada proučiti postoji li mogućnost da osnovica nije pravilno obračunata, a navodno su sporni i rokovi uručenja presude, jer je ona uručena tvrtki koja tada nije postojala, pa se pitaju tko ju je primio i zašto stoji da je uredno uručena.