Veliki problemi u kojima se našlo pulsko brodogradilište Uljanik, skupa s riječkim brodogoradilištem "3. maj" čiji je vlasnik, dovelo je ta dva škvera do ruba propasti, a mnogo nade ne polaže se ni u njihovo restrukturiranje. Stoga se spas donekle vidi u liku Vadima Novinskog, silno bogatog Ukrajinca, jednog od ljudi s Forbesove liste najbogatijih na svijetu. Novinski je "težak" oko milijardu dolara, a njegov Smart Holding navodno je zainteresiran za dva hrvatska posrnula škvera, što potvrđuje i prošlotjedni dolazak predstavnika te ukrajinske komapnije u Uljanik.
Novi list piše kako je ozbiljni interes Novinskog za kupnju i ulaganja u Uljanik i "3. maj" potvrdio i počasni konzul Ukrajine u Hrvatskoj Ivica Pirić rekavši da se spominje i ideja osnivanja brodograđevnog konzorcija.
Blizak odbjeglom predsjedniku Janukoviču
Novinski je vlasnik nekoliko ukrajinskih brodogradilišta, ali i manjski suvlasnik u korporaciji Metinvest koja praktički ima monopol u metalurškoj industriji i proizvodnji čelika u Ukrajini. Njega, osim toga, prate mnoge kontroverze, među ostalima da je čovjek Vladimira Putina i takozvane Petrogradske grupe koji je u Ukrajinu prije dvadesetak godina poslan da kupi državna poduzeća. Novinski je i zastupnik u Radi, ukrajinskom parlamentu. Na izborima 2014. godine bio je izabran s liste Opozicijskog bloka.
Povezuje ga se i s bivšim ukrajinskim predsjednikom Viktorom Janukovičem, koji se sklonio u Rusiju nakon što je 2014. godine bio svrgnut tijekom revolucije na trgu Majdan u Kijevu. Također, govori se da je vrlo blizak s najvišim predstavnicima Ruske pravoslavne crkve.
Novinski je rođen 1963. u Novogordskoj oblasti. Diplomirao je na inženjerskim sustavima upravljanja na Akademiji za civilno zrakoplovstvo u Lenjingradu, a poduzetnički i poslovni uzlet započeo je preuzimanjem Lukoilovih benzinskih postaja na području Petrograda početkom 1990-tih. Potom se okrenuo prema Ukrajini gdje je posao počeo širiti na metalurški sektor.
Uništio ukrajinsku brodogradnju?
Do sredine 2000-ih Novinski posjeduje ili kontrolira rudnike i metalurške tvornice, prisutan je u energetskom sektoru, poljoprivredi, čak i farmama svinja, bankama te brodogradilištima, piše Novi list pozivajući se na ukrajinske medije.
U sastavu Novinskijeve Smart Holding grupe dva su ukrajinska brodogradilišta - Kherson, na ušću Dnjepra u Crno more, i Nikolajev koje je specijalizirano za vojnu brodogradnju. U brodogradilištu Kherson prije raspada Sovjetskog saveza bilo je zaposleno oko 15.000 radnika, a godišnje je isporučivalo i po trinaest brodova. Kada je u Ukrajini brodogradnja zamrla, mnogi su radnici potražili posao u brodogradilišta diljem Europske unije. Prije dvije godine nekolicina njih obrela se i u riječkom "3. maju", a za Novi list tada su ispričali kako im je plaća u Khersonu pala na 300 eura i to samo u mjesecima kada je bilo posla.
Novinski je u brodograđevni posao u Ukrajini krenuo prije desetak godina kupivši brodogradilište Černomorski. Novi list piše, pozivajući se na informacije o Novinskom objavljene na WordPressu, kako je u vrijeme dok je njegov Smart Holding upravljao tim brodogradilištem, došlo do prijenosa vrijedne imovine na druge strukture, a više od 2.000 Ukrajinaca ostalo je bez posla. U kontekstu priče prema kojoj je Novinski uništio ukrajinsku brodogradnju, spominju se i brodogradilišta Okean i "61 Kommunar".
Petnaest brodogradilišta bez ijedne narudžbe
Ukrajinska novinska agencija Interfax, piše Novi list, početkom godine prenijela je vijest da je ured glavnog državnog tužitelja završio istragu i podigao optužnicu protiv nekoliko dužnosnika Ureda za državnu imovinu te direktora iz brodogradilišta Černomorski i Kherson zbog sumnji da su krivotvorili dokumente za ugovor o kupoprodaji potpisan 2007. godine. Tim ugovorom dionice državnog brodogradilišta Černomorski prodane su Khersonu. Oba brodogradilišta dio grupe Smart Holding.
O tome kakvo je stanje u ukrajinskoj brodogradnji, gdje je Novinski jedan od ključnih igrača, govore podaci istraživačke kuće Clarkson, renomirane u toj branši, da su od svih ukrajinskih brodogradilišta čak njih petnaest u statusu "non-active" što znači da u svojim knjigama narudžbi nemaju nijednu ugovorenu komercijalnu gradnju. Nije, međutim, poznato postoje li narudžbe za vojne brodove.